دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با برگزاری دومین سالانه هنرهای شهری «بهارستان»

شهر تهران میزبان هنرهای بهاری شد

برای دومین سال متوالی رویداد هنری «بهارستان» فضای هنری جدیدی را در سطح شهر گسترش داده است. در این رویداد در قالب آثار حجمی، نقاشی دیواری، نورپردازی، تخم‌مرغ‌های نوروزی، گرافیک، نورآرایی و... آثار متعددی در سطح شهر اجرا شد.
کد خبر : 167684

به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، دکتر عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره فعالیت‌های صورت گرفته در دومین سالانه «بهارستان» به گفت: استفاده از المان‌های شهری ویژه ایام عید نوروز، خلق آثار هنری محیطی و ترسیم و ترمیم نقاشی‌های دیواری پایتخت و... بخشی از وظایفی است که هرساله سازمان زیباسازی شهر تهران در قالب طرح پیشواز بهار اجرا می‌کرد و از سال گذشته به شکلی منسجم و با برنامه‌ریزی برای ایجاد نشاط شهروندی؛ طرح رویداد هنری «بهارستان» از سوی سازمان اجرا شد که مورد توجه شهروندان تهرانی و میهمانان نوروزی شهر تهران قرار گرفت.



دکتر علیزاده افزود: امسال نیز بر اساس تجربه‌های سال گذشته اقدام به برگزاری دومین دوره سالانه هنرهای شهری «بهارستان» گرفته شده و با انتشار فراخوان این رویداد در ماه‌های پایانی سال ۹۵، رویداد «بهارستان» با استقبال هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی روبرو شد و در آستانه نوروز سال ۹۶ بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سطح شهر تهران اجرا شدند.


۱۰۰ هزار متر نقاشی دیواری


مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به بخش نقاشی دیواری «بهارستان» گفت: ۱۰۰ هزار متر نقاشی دیواری در بخش‌های اصلی و جنبی دومین سالانه «بهارستان» در مناطق ۲۲ گانه اجرا شد تا شهر تهران در آستانه نوروز شکلی تازه‌ای را تجربه کند.


علیزاده درباره بخش اصلی دیوارنگاری دومین سالانه «بهارستان» گفت: با توجه به اینکه رویداد «بهارستان» ترکیبی از حضور نقاشی دیواری، هنرهای محیطی و آثار مجسمه برای همه گرایش‌های هنری است، لذا نمی‌توان اختصاصا تعداد آثار رسیده به بخش نقاشی دیواری را تعیین کرد. اما در بخش نقاشی دیواری بهارستان ۶۱ هنرمند با ۶۶ طرح انتخاب شدند و آثار خود را در سطح ۲۲ منطقه تهران اجرا کردند. ضمن اینکه در حاشیه سالانه «بهارستان» اقدامات دیگری نیز نظیر ترمیم و مرمت نقاشی دیواری‌های گذشته و به اتمام رساندن طرح‌های پیش از نوروز نیز وجود دارد.


وی همچنین به حضور ۳۱۵ هنرمند در بخش جنبی «تهران شهر نقاشی» اشاره کرد و گفت: سالانه «بهارستان» در دل خود چند رویداد هنری دیگر نظیر «تهران شهر نقاشی» و «دیوارنگاری رویش» را نیز دارد و پس از انتشار فراخوان بالغ بر ۳۱۵ هنرمند با ۱۵۹۰ طرح در بخش «تهران شهر نقاشی» شرکت کردند که پس از بررسی‌های لازم از بین آثار ارسالی بالغ بر ۱۲۶ طرح از ۱۱۱ هنرمند مورد پذیرش قرار گرفت.


علیزاده درباره جزئیات بخش «تهران شهر نقاشی» توضیح داد: در این بخش هنرمندان به پیرایش نقاشی‌های دیواری شهری و یا دیوارهایی که نمای نامناسب داشتند، پرداختند تا چهره زیباتری از شهر در آستانه بهار داشته باشیم.


علیزاده با اشاره به هدف سازمان زیباسازی در جهت ایجاد فضایی برای دانشجویان هنر در رویدادهای این سازمان گفت: بخش دیوارنگاری رویش ویژه دانشجویان هنر است که با هدف ایجاد امکان حضور دانشجویان در فضاهای مربوط به هنر شهری طراحی شد. در بخش دیوارنگاری رویش بالغ بر ۱۱۸ دانشجو با ۵۹۵ طرح شرکت کردند که از این میان ۴۸ هنرمند با ۷۵ طرح انتخاب شدند و آثار خود را در ۲۲ منطقه تهران به اجرا گذاشتند.


۱۵۰ اثر حجمی و محیطی و ۳۳ اثر با موضوع درخت


مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به تفاوت‌های این رویداد با اولین دوره «بهارستان» نیز توضیح داد: سال گذشته در اولین دوره‌ رویداد بهارستان، نقاشی دیواری روی دیوار و طرح‌های گرافیکی روی بیلبوردهای تمامی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران نصب شد ولی بخش مجسمه و هنر محیطی و بخش فانتزی تخم‌مرغ‌های نوروزی به صورت محوری در سطح شهر قرار گرفت. این اتفاق باعث شد که به ما نقدهایی وارد شود و بگویند که پس بقیه شهر تهران چه می‌شود؟ بنابراین ما تصمیم گرفتیم که امسال «بهارستان» را به محدوده کل شهر تهران تعمیم دهیم. ما جاهایی را برای این رویداد انتخاب کردیم که دید خوبی داشته باشند تا شهروندان و حتی افرادی که به صورت گذری از سطح شهر تهران عبور می‌کنند، هم از اتفاقاتی که در شهر می‌افتد بازدید کنند.


وی افزود: بر همین اساس در دومین سالانه هنری «بهارستان» ۱۵۰ هنرمند محیطی در نقاط مختلف شهر تهران آثار خود را برای ایام نوروز اجرا کردند. آثاری که می‌توانند در ایام عید، شهروندان و گردشگران تهرانی را با آثاری مفهومی روبرو کنند تا در جهت سطح ارتقاء نگاه بصری مخاطبان تاثیرگذار باشند.


مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران همچنین با اشاره به رویداد هنری «درخت‌ستان» گفت: ۳۵ هنرمند با طرح‌های ویژه هنری نیز درختان خشکیده خیابان ولیعصر را در آستانه سال جدید آراستن.


علیزاده با بیان اینکه این اقدام فرهنگی یکی از برنامه‌های جنبی در رویداد «بهارستان» است، ادامه داد: آثار هنری این هنرمندان برای بهبود فضای بصری شهری بر روی درختان خشکیده خیابان ولیعصر انجام شد.


۴۰۰ تخم‌مرغ نوروزی در تهران


دکتر عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران،درباره بخش فانتزی تخم مرغ‌های نوروزی نیر توضیح داد: بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی دومین سالانه «بهارستان» در دو بخش حرفه‌ای و دانشجویی برگزار شد و در این بخش ۴۰۰ اثر از سوی ۳۵۰ هنرمند ارائه شدند. در این بخش ۲۵۰ هنرمند حرفه‌ای و ۱۰۰ دانشجو هنر حضور داشتند.



مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: همچنین در این بخش برای کودکان سندرم دان نیز تخم‌مرغ‌های نوروزی تدارک دیده شد تا مشارکت این کودکان را نیز در رویداد «بهارستان» داشته باشیم.


علیزاده گفت: کارگاه‌های این بخش از دومین رویداد «بهارستان» در ۸ نقطه تهران و در حضور مردم در پارک ملت، خانه هنرمندان ایران، میدان آزادی، پارک دانشجو، بوستان نوروز، میدان مشاهیر، بوستان ولایت و میدان ۷حوض نارمک برگزار شد.


۸۰۰ اثر گرافیکی با مضمون اشعار نوروزی


مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران همچنین از نگاه تازه در نوروز امسال به بخش گرافیک محیطی دومین سالانه هنرهای شهری «بهارستان» خبر داد و در این باره گفت: امسال بخش گرافیک سالانه «بهارستان» با نگاه جدیدی برگزار شد به این صورت که آثار برگزیده بیش از ۳۰۰ هنرمند گرافیک که طی سه سال اخیر در کارگاه‌ها انجام شده بود، احیاء شد.



وی افزود: در این طرح از بین این میزان آثار بالغ بر ۷۰ طرح جهت اکران در فضای شهری انتخاب شد که در ایام نوروز شاهد آنها هستیم.


علیزاده ادامه داد: همچنین نوروز امسال شاهد اکران بیش از ۸۰۰ اثر با مضمون نوروز از اشعار شعرای معاصر و کهن ایرانی در سطح شهر تهران هستیم که حال و هوای تازه‌ای را در سطح شهر و در آستانه بهار شاهدیم.


مدیرعامل سازمان زیباسازی درباره اجرای طرح سازه‌های فرهنگی اظهار کرد: در این طرح بالغ بر ۴۰۰ سازه فرهنگی شامل بیلبوردها و فضاهای پرتابل در سطح شهر در قالب دومین سالانه «بهارستان» آماده استقبال از بهار شدند و از ظرفیت تجاری این سازه‌ها در راستای فرهنگ سازی شهر تهران استفاده شد.


وی با اشاره به نزدیکی تولد حضرت فاطمه زهرا (س) در آستانه نوروز گفت: با توجه به اینکه ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) در آستانه بهار قرار داشت طرح هایی با محوریت ولات این بانوی بزرگوار در سطح تهران اکران شد.


علیزاد افزود: مصادف شدن ولادت حضرت علی (ع) نیز با ۱۵ فروردین نیز از جمله مسائل دیگری است که به واسطه آن از ۱۰ فروردین پرچم‌های سبزی را منقش به ذکر «لافتی الا علی، لا سیف الا ذوالفقار» در سطح شهر و به منظور ولادت این امام همام در سطح تهران خواهیم داشت.


وی تاکید کرد: در ادامه طرح‌های بهاری از ۲۴ اسفندماه پرچم هایی را بر روی عرشه پل‌های سوار با نقوش طراحی اصیل ایرانی و اسلامی ارائه شد که در سه رنگ به اهتزاز در آمد تا فضای زیبایی را وجود آورند.


وی ادامه داد: در ادامه طرح‌های سازمان زیباسازی، طرح استفاده از المان‌ها و سمبل‌های اختصاصی نوروز در کنار لوگو بیلبوردها و تبلیغات‌های شهری به همت همت معاونت تبلیغات سازمان اجرا شده است ضمن اینکه امسال کمپین چهارشنبه سوری شاد و بی‌خطر را نیز با استفاده از کاراکترهای خانه عروسک و همکاری هنرمندان این بخش برگزار کردیم.


تجربه آفرینش اثر هنری با نور


علیزاده با اشاره به دیگر رویدادهای جنبی که همزمان با سالانه هنرهای شهری «بهارستان» در سطح شهر اجرا شد گفت: اما در کنار رویداد «بهارستان» دو جشنواره دیگر نیز برگزار شده است که آثار آنها نیز در ایام نوروز به سطح شهر آمدند. در حوزه مبلمان شهری، طرحی با عنوان "دایره خلاق" از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد که آثار برگزیده آن که شامل ۵ طرح است، در میان مناطق ۲۲ گانه شهری تقسیم شدند. همچنین در کنار اجرای این مبلمان شهری طرح نمایشگاه آثار منتخب مبلمان شهری شامل ۲۳ اثر منتخب نیز در پیاده راه پارک ملت به نمایش در آمده است.



وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که در ایام نوروز از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار می‌شود اجرای آثار منتخب چهارمین جشنواره معماری نور و نورآرایی است. در مرحله نخست این جشنواره ۱۰۱۷ اثر به دبیرخانه رسید و از میان این آثار در مرحله اول بالغ بر ۶۰۰ اثر انتخاب و در پایش دوم ‏‏۶۰ اثر برای اجرا انتخاب شدند.


مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: از میان این ۶۰ اثر در حال حاضر ۴۸ اثر اجرا شدند که ما در همه مناطق ۲۲ گانه شهر تهران نقاطی را برای نصب آثار در ‏نظر گرفتیم. در واقع مناطق ۲۲ گانه مکان‌های مهم منطقه خود را به ما معرفی کردند تا المان‌های نورآرایی در این مکان‌ها ‏نصب شوند.


وی ادامه داد: یک نمونه از آثار برگزیده توسط هنرمند ساخته شد و تا ۶ نسخه به درخواست شهرداران مناطق تهران ‏قابلیت تکثیر اثر وجود داشت که خود آنها تکثیر آثار را به عهده داشتند. ‏


علیزاده در پایان مهمترین فاکتورها در انتخاب این ۶۰ اثر منتخب را خلاقیت، نوآوری و هماهنگی با فرهنگ بومی ذکر کرد و درباره تعداد ‏هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره نیز گفت: بیش از ۶۰ هنرمند در این جشنواره مشغول به کار بودند چرا که برخی از آثار به ‏صورت گروهی ارائه شده است. ‏


لازم به یادآوری است، دومین رویداد هنری «بهارستان» به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، همزمان با نوروز سال ۱۳۹۶ در بخش‌های نقاشی دیواری، مجسمه، هنرهای محیطی و تخم‌مرغ‌های نوروزی در سطح شهر تهران برگزار شد و تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب