دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 فروردين 1396 - 12:40

عامل حمله به پارلمان بریتانیا را بشناسید

مرد 52 ساله‌ای که روز چهارشنبه به وسیله یک خودرو به پارلمان بریتانیا حمله کرد، مسلمانی متولد این کشور بوده است که هنوز هیچ نشانه‌ای از قصد قبلی او برای عملیات تروریستی و یا ارتباطش با گروه‌های تروریستی به دست نیامده است.
کد خبر : 167563

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از بی بی سی، خالد مسعود، 52 ساله کسی است که پلیس بریتانیا گفته مسئولیت حمله به پل وست مینستر لندن را به عهده داشته است. او با نام آدریان المز در کنت (جنوب بریتانیا) متولد شد و اخیرا در وست میدلندز (شمال غرب برتانیا) زندگی می‌کرد.


مسعود همچنین درمقاطع مختلف در شهرهای مختلف بریتانیا زندگی کرده است. پلیس می‌گوید که او با نام‌های مستعار شناخته می‌شده است.


خالد مسعود دارای سابقه کیفری بوده و از جمله به جرم ضرب و شتم، ایراد جراحت شدید بدنی، حمل اسلحه سرد و اخلال در نظم عمومی بازداشت و محکوم شده بود. سابقه اولین محکومیت او به جرم خسارت عمد به اموال به نوامبر(آبان) سال ١٩٨٣ زمانی که او 19 سال داشت، باز می‌گردد و آخرین مورد نیز به حمل چاقو در اماکن عمومی در سال ٢٠٠٣ مربوط می‌شود.


به گفته پلیس، خالد مسعود در طول سال‌های گذشته، نام‌های مختلفی را به کار می‌برد اما پس از مسلمان شدن نام خالد مسعود را برگزید. این احتمال وجود دارد که او در زندان با اسلام آشنا شده و به آن گرویده است.


بر اساس گزارش بی بی سی، مسعود خودوریی را که حمله به وسیله آن انجام شده در اوایل هفته جاری در شمال بیرمنگام اجاره کرده است. او در هنگام اجاره خودرو خود را یک معلم معرفی کرده است و این در حالی است که هرگز به عنوان معلم در مدارس بریتانیا تدریس نکرده است.


بعداز یک ساعت از اجاره خودروی هیوندا، او با شرکت مربوطه تماس می‌گیرد و می‌گوید که دیگر نیازی به ماشین ندارد. اینکه بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد مشخص نیست تا اینکه به سمت پل وست مینستر رانندگی می‌کند و عابران پیاده را در پیاده رو غربی زیر می‌گیرد.


اسکاتلندیارد (پلیس بریتانیا) می‌گوید که تحقیقات نشان داده که او نیت قبلی برای انجام یک عملیات تروریستی نداشته است. با این وجود او برای پلیس شناخته شده بود و دارای سوابق کیفری از جمله حمل سلاح و ... بوده است.



هنوز گزارشی از ارتباط احتمالی مسعود با سازمان یا تشکل خاصی منتشر نشده و احتمال داده شده که به تنهایی این حمله را طراحی و اجرا کرده باشد. با این همه، روز گذشته داعش از او با عناوین «سرباز خلافت» و «شهید اسلام» ستایش کرد و گفت که در اجرای دستور دولت اسلامی، شهروندان کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش را به هر طریق که می‌توانسته هدف قرار داده است.


در ادامه تحقیقات در مورد این حمله پلیس تا کنون هشت نفر، از جمله چند زن را در شهر بیرمنگام، لندن و شهرهای دیگر بازداشت کرده و جستجو برای یافتن افراد مرتبط با خالد مسعود در نقاط دیگر ادامه دارد.


شامگاه گذشته، چند هزار نفر به نشانه محکومیت تروریسم در میدان ترافالگار لندن اجتماع کردند. صادق خان، شهردار لندن در سخنان خود در این تجمع گفت که لندن محل زندگی و بازدید افرادی با فرهنگ‌ها و عقاید متنوع و گوناگون است و خواهد بود. او گفت: «تروریسم هرگز لندنی‌ها را وادار به تسلیم و تغییر روش زندگی خود نمی‌کند.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته