دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1394 - 11:13

نتانیاهو دولت ائتلافی تشکیل داد/ هجمه مخالفان علیه کابینه شکننده

بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب راستگرای لیکود و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آخرین لحظات موعد قانونی، بالأخره توانست دولتی ائتلافی تشکیل دهد.
کد خبر : 16747

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پرس تی وی، خبر این توافق، حدود ۷ هفته پس از پیروزی حزب لیکود در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، اعلام می‌شود و بیش از هر چیز، از وجود شکافی عمیق در میان احزاب اسرائیل حاکی است.


نتانیاهو نیازمند جلب حمایت حزب راست افراطی خانه یهودی بود تا به حد نصاب لازم یعنی ۶۱ کرسی برسد زیرا آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه و رهبر حزب راست‌گرای «اسرائیل خانه ماست» این هفته به طورغیرمنتظره اعلام کرده بود که به دولت وی نخواهد پیوست.


رووین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تلفنی با نتانیاهو صحبت کرده است. رئیس رژیم صهیونیستی همچنین گفت که پارلمان اسرائیل (کنست) به زودی برای تایید دولت تشکیل جلسه خواهد داد.


به گزارش بی.بی.سی،‌ این چهارمین بار است که بنیامین نتانیاهو در مقام نخست وزیر قدرت را در رژیم صهیونیستی به دست خواهد گرفت. ائتلاف جدید ترکیبی از احزاب راستگرای ملی و مذهبی است.


نفتالی بنت، رهبر حزب راست افراطی خانه یهودی، خواستار در اختیار گرفتن وزارت دادگستری در ازای مشارکت هشت نماینده‌اش در ائتلاف شده بود.


حزب حاکم لیکود موافقت کرده است که سمت وزارت دادگستری را به آیلت شکد، از اعضای ارشد حزب خانه یهودی بدهد.


حزب خانه یهودی به شدت با تشکیل کشوری مستقل به نام فلسطین مخالف است و در گذشته بار‌ها تاکید کرده که اسرائیل باید بخش‌های وسیعی از کرانه غربی رود اردن را ضمیمه خاک خود کند.


بنیامین نتانیاهو پیش از حصول توافق با حزب خانه یهودی، با سه حزب سکولار کولانو و دو حزب مذهبی «یو تی جی» و شاس، به توافق رسیده بود.


دولت ائتلافی راست‌‎گرای نتانیاهو می‌تواند بسیار متزلزل باشد زیرا از ۱۲۰ کرسی پارلمان فقط ۶۱ کرسی را در اختیار دارد.


هجمه مخالفان علیه کابینه شکننده نتانیاهو


هنوز ساعتی از معرفی کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی به «رووئن ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی نگذشته بود که کابینه «بنیامین نتانیاهو» هجمه انتقادات بسیار قرار گرفت.


اعضا حزب «اتحادیه صهیونیست» با صدور بیانیه‌ای متعهد شدند که فعالیت می‌کنند تا اطمینان یابند این ائتلاف جدید بی‌داوم است و مدت کوتاهی بر سر کار می‌ماند.


همزمان «اسحاق هرتزوگ» رهبر این حزب نیز در حساب کاربری توئیتر خود نوشت:‌‌« امروز کابینه شکست ملی تشکیل شد». او افزود: «نتانیاهو به جای تلاش برای تشکیل کابینه‌ای که به نفع عموم باشد، ثابت کرد حیات او مهمتر از بهبود زندگی شهروندان اسرائیلی است که مایل به تغییر هستند».


«زیپی لیونی» عضو حزب «اتحادیه صهیونیست» نیز گفت: «برخی می‌گویند کابینه‌ای که فقط 61 کرسی دارد، بد است. آنها اشتباه می‌کنند. این خود کابینه است که خوب نیست».


وی ادامه داد: «کابینه‌ای که اعلام شد به خاطر اهدافش، جهانبینی و ارزش‌هایش برای اسرائیل خوب نیست بنابراین خوب است که این کابینه 61 کرسی دارد چراکه جایگزین کردن آن با کابینه‌ای قدرتمند آسان‌تر است».


«یوئل هاسون» یکی دیگر از نمایندگان کنست‌ (پارلمان اسرائیل) نیز اظهار داشت، ائتلاف بدی که شکل گرفته دادگاه عالی و دموکراسی در اسرائیل را تهدید می‌کند.


وی افزود، اتحادیه صهیونیست مخالفتی را که امروز شروع شده هدایت می‌کند و با این کابینه شکننده می‌جنگند؛ کابینه‌ای که اسرائیل را به سوی رژیمی دو ملیتی، منزوی و قطبی‌شده سوق خواهد داد.


هاسون اظهار داشت: «اما تا زمان سقوط این کابینه، مخالفان یک جایگزین واقعی برای این کابینه در همه زمینه‌ها ارائه خواهند کرد و در اولین فرصت یک کابینه جایگزین را تشکیل خواهد کرد».


«ایتزیک شمولی» یکی دیگر از نمایندگان کنست نیز گفت: «مشخص نیست چگونه پیروز بزرگ انتخابات چگونه در مذاکرات ناکام ماند و همه منافع ملی اسرائیل را به برخی احزاب مذهبی فروخت. نتیجه آن تقریبا در همه زمینه‌ها بد خواهد بود».


وی افزود: «خوشبختانه ائتلاف شکننده و ضعیف نتانیاهو مدت زمان طولانی دوام نخواهد آورد و ما با همه قدرت با آن خواهیم جنگید».


«یعیر لاپید» رهبر حزب «یش‌عاتید» نیز از فرصت استفاده کرد تا کابینه جدید را مورد انتقاد قرار دهد. او گفت: «این کابینه از احزاب مذهبی تشکیل شده که به زور پول مردم را می‌گیرند و همین طور از نخست وزیری تشکیل شده که مایل است اسرائیل را برای حفظ جایگاهش بفروشد. یش‌عاتید در همه جبهه‌ها با این کابینه فاسد خواهد جنگید».


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته