دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ناشناخته‌های ایران را در نوروز96 بیشتر ببینیم/ ماسوله جنوب کجاست؟

نوروز فصل سفر ایرانی هاست. بهانه‌ای برای سفر از شمال به جنوب کشور. از غرب به شرق کشور اما بیشتر مواقع برنده همان مسیرهای قدیمی و شناخته شده‌اند. گردشگران حرفه‌ای بسیاری وجود دارند که همچنان در مسیر کلاسیک می‌رانند.
کد خبر : 166877
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا از ایران، این نقاط می‌تواند انتخاب جدیدی برای کسانی باشد که نوروز را در ایران مسافرت می‌کنند. آنچه از ایران گزارش می‌شود قطره ای است از اقیانوس زیبایی کشوری باستانی.


روستای تمام سنگی
اگر می‌خواهید از دیدن یک معماری سنگی بی‌نظیر لذت ببرید باید به روستای پالنگان بروید. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این روستا سنگچین بودن خانه‌هایش است. این روستا به خاطر معماری سنگچینی، زیباترین روستای پلکانی تمام سنگی ایران است.
برای رفتن به این روستا باید خودتان را به 45 کیلومتری شهر کامیاران و ابتدای روستای اورامان تخت کردستان برسانید. روستایی که قدمتش به پیش از اسلام بازمی گردد. «چشمه‌های پرآب، دره‌ای زیبا به نام تنگیور و نمای تمام سنگی، جلوه خاص و منحصر به فردی به این روستا بخشیده است.»
شاهان محلی «ساماتوره»
غار کلماکره پلدختر لرستان، قلعه فلک افلاک خرم آباد، موزه ملی، موزه لوور پاریس، بریتانیا و موزه متروپولیتن نیویورک هر کدام از این گزینه‌ها می‌تواند قصد شما باشد اما اگر «نظر» بخواهید غار کلماکره و قلعه فلک الافلاک را در نوروز 96 از دست ندهید که خاستگاه ششمین گنجینه تاریخی جهان است و سایر موزه‌ها پز آنچه را می‌دهند که از دل همین غار تاریخی ربوده شده است! برای دسترسی به غار از مسیر پلدختر و از طریق جاده شوسه‌ای که در حاشیه شمالی رودخانه کشکان است، پس از طی 12 کیلومتربه دهکده قشلاقی به نام دره باغ می‌رسید از این آبادی تا دهانه غار مسیری است کوهستانی که باید پیاده طی شود.
به‌ دنبال گربه شنی از جنوب شرقی
کویرهمت آباد شهرستان زیرکوه در خراسان جنوبی مأمن جانوران نایاب کویری و فعال‌ترین اکوسیستم بیابانی کشور است. شاید ندانید گردشگران اروپایی زیادی به این منطقه سفر می‌کنند تا فقط گربه شنی را در کویر به تماشا بنشینند. آنها گاهی اوقات تا 100 دلار را به یک راهنمای محلی می‌دهند، به همین علت روستای همت‌آباد صاحب یک دفتر کویرنوردی است.
بهار کویر از نیمه اسفند آغاز می‌شود و تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد، در این دو ماه زیباترین مناظر طبیعت در خشک‌ترین مناطق دنیا ایجاد می‌شود به گونه‌ای که هر بیننده‌ای را به تحسین وامی‌دارد. این منطقه زیستگاه مناسبی برای زمستان‌گذرانی پرندگان و وجود پرندگان زیبای بسیاری بویژه زاغ، هوبره، عقاب طلایی، کبک، تیهو و جانورانی از قبیل گربه شنی، روباه شنی، کفتار، گرگ، تشی و خرگوش است.در فاصله کمتر از 10 کیلومتری کویر همت‌آباد، دره سرسبز تجنود با کوه‌های سربه فلک کشیده و رودخانه دائمی قرار دارد.کیفیت آب این رودخانه با آب چشمه‌های دماوند برابری می‌کند و می‌توان از آن به‌عنوان آب شرب استفاده کرد.
به دور از مدرنیسم
«سر آقا سید» در ارتفاع 2500 متر از سطح دریا و در یکی از دامنه‌های قله «هفت تنان» در بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ و در فاصله حدود 130 کیلومتری شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده، خانه‌هایش همه خشتی است و پنجره‌ها و درهای تمام خانه‌ها رو به طبیعت سبز و البته امام‌زاده «آقا سید» باز می‌شود. البته بیشتر خانه‌های سر آقا سید بدون پنجره هستند و درها تنها منفذ خانه‌ها به شمار می‌آید.
سر آقا سید روستایی با معماری کوهپایه‌ای و پلکانی است که به ماسوله زاگرس شهرت دارد؛ اما با وجود حفظ اصالت، نامش در بین روستاهای پلکانی ایران کمتر شنیده شده است.
این روستا در گذشته یکی از اتراقگاه‌های ییلاقی عشایر بختیاری بود. مردم روستای سر آقا سید، با گویش بختیاری سخن می‌گویند. اگر در اردیبهشت و خرداد از روستا گذر کنید هنوز هم می‌توان کوچ عشایری که از مناطق گرمسیر خوزستان به چهارمحال و بختیاری می‌روند را شاهد باشید.
دره «شیرز» آریزونای ایران
استان لرستان مملو از مناظر و دیدنی‌های طبیعت است که نمی‌توان در سفر به این استان حتی یکی از آنها را از دست داد. شاید در میان تمام جاذبه‌های لرستان تنگه شیرز به نوعی دیگر متفاوت باشد. در محل تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان تکه‌ای از زمین زیبایی و شگفتی‌های خود را به نمایش گذاشته است. نام این منطقه دیدنی تنگه شیرز است که همچون نگینی در میان ایران می‌درخشد. این تنگه ۵ کیلومتر طول دارد و در میان آن رودخانه‌ای در جریان است که در دهانه ورودی شیرز به رودخانه سیمره می‌پیوندد.این مکان با دیواره‌هایی با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر محصور شده است. شیب این دیواره‌ها با ارتفاعی کمتر از ده متر در نزدیکی روستای گُدارگَه آغاز می‌شود و در پرتگاه هفت رَک و انتهای دره به اوج خود می‌رسد.
پمپی ایران، ماسوله جنوب
سیراف نامی آشنا اما غریبه است. بوشهر آنقدر مشهور شده که سیراف کهن از یادها رفته؛ اما به مدد مطالعات باستان‌شناسی و نوشته‌های مکتوب از تاریخ کهن این بندر مهم، امروز سیراف کم‌کم شناخته می‌شود و درهای آن به روی گردشگران باز می‌شود. سیراف پیشنهاد سفری به یاد ماندنی است.
این بندر، جزئی از شهرستان کنگان در 335 کیلومتری جنوب بندر بوشهر است. نام سیراف در زمان ساسانی به یاد بنیانگذار آن ارتشیرآب بوده که در طول زمان به شیراب، سیراب و اکنون به سیراف تبدیل شده است.
یکی از جالب‎ترین ویژگی‌های این بندر آن است که در فاصله‌ای کم از دریا و کوه قرار گرفته است به حدی که در جاهایی این فاصله به کمتر از 20 متر می‌رسد. به دلیل همین ویژگی است که سیراف به ماسوله جنوب نیز معروف است. از آنجا که این بندر نیز مانند پمپی ایتالیا، بر اثر عارضه‎ای طبیعی به سرنوشتی کمابیش تراژیک مبتلا شده، باستان شناسان سیراف را «پمپی» ایران نیز می‎خوانند.
به خاطر داشته باشید از آنجا که سیراف جزو مناطق بسیار گرم و شرجی کشور محسوب می‌شود، سفر به آن در بازه زمانی معینی دلپذیر خواهد بود. این بازه شامل نیمه دوم سال تا اواسط اردیبهشت ماه می‌شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب