رسیدن دوران خوش «پروازی همای» پس از خداحافظی با ممنوعالکاری
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، خردادماه سال 94 خبر برگزاری کنسرت پرواز همای مانند توپ صدا کرد. چرا که این خبر یعنی پایان ممنوع الکاری! به همین خاطر، خبری خوبی محسوب میشد.
سعید جعفرزاده احمد سرگورابی که بعدها نامش را به پرواز همای تغییر داد، در سال 90 کنسرت «ملاقات با دوزخیان» را در کاخ نیاوران برگزار کرد، با اینکه آلبومی از او منتشر نشده بود، از این کنسرت بسیار استقبال شد و البته پیش از این صدای او دست به دست میشد. گرچه صدای هما برای مردم جذاب بود، اما مدیران موسیقی وقت به او روی خوش نشان نداند. زندگی مسیر او را به پیج و خم اداری دفتر موسیقی انداخت و او دلزده از شرایط روزگار ایران را ترک کرد.
عملکرد او در آن سوی آبها از او چهره ممنوع الکار ساخت. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، بارها به دفتر موسیقی آمد، برای هفته دفاع مقدس آواز خواند و کلیپش در اولین جشنواره موسیقی ققنوس پخش شد. سرانجام اینکارهای او نتیجه داد و قرار بر اجرای همای شد. همان در مصاحبه خود اعلام کرد که از گذشته خود پشیمان است.
اگر در دوره پیش مجوز گرفتن برای همای دشوار بود، اینبار مشکلاتی دیگری سر راه همای قرار گرفت تا او نتواند کنسرت خود را به راحتی برگزار کند. چند روز مانده به کنسرت سالن وزارت کشور آتش گرفت و او مجبور شد که کنسرت خود را با تاخیر و در سالن دیگری برگزار کند.
سرانجام طلسم کنسرت او شکست. آذر ماه سال 94 پس از هشت سال دوری با رهبری انریکو جرولا از ایتالیایی در تالار وحدت با گرامیداشت جان باختگان حادثه منا رروی صحنه رفت، به نظر میرسد که دوران سختی برای همای به پایان رسیده است، در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر خواند و اسفندماه امسال با عالیم قاسم اف، خواننده نابغه کشور آذربایجان و ملقب به بلبل شرق در تالار بزرگ کشور روی صحنه رفت. یعنی همان سالنی که قرار بود در ابتدا روی صحنه برود اما آتش گرفت و حال در اولین اجرای خود پس از بازسازی میزبان کنسرت پروازهمای شد.
همای در سالنامه روزنامه ایران یادداشتی به مناسبت پایان ممنوع الکاریش نوشت که در ادامه میخوانید:
روزگار خوشایند موسیقی در دولت یازدهم
نزدیک به چهار سال از دوران ریاست جمهوری آقای حسن روحانی گذشت و در آستانه انتخاباتی دیگر درنگاهی گذرا به کارنامه هنری دولت یازدهم باور دارم در بخش موسیقی با وجود مشکلات و مخالفتهای بسیار شدید نهادهای گوناگون، شاهد کارنامهای بسیار درخشان و متفاوت نسبت به دولتهای گذشته بودهایم.
اگر چه در آغاز برگزاری کنسرتهای موسیقی با مشکلات زیادی روبه رو گشت و حاشیهها دامنگیر هنرمندان بسیاری شد اما دولت تدبیر و امید در راستای حمایت از موسیقی و موسیقیدانها هرگز شانه خالی نکرد و این امر حتی به استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد نیز انجامید. اجرای کنسرتهای بزرگ و کوچک در سالنهای متفاوت مانند برج میلاد، سالن میلاد نمایشگاه، تالار وحدت و سالن رودکی بیش از دو سانس در هر روز و راهیابی خوانندگان و اجرای کنسرتهای آنها در شهرستانهای گوناگون ایران از مهمترین دستاوردهای هنری در بخش موسیقی است وخودسندی است بر وجود کارنامه درخشان دولت یازدهم در بخش موسیقی.
در سالهای اخیر ممیزیها به کمترین شکل ممکن کاهش یافت و هنرمندان زیادی مانند من فرصت بازگشت به روی صحنهها را پیدا کردند و شادی به دلهای مردمان بسیاری بازگشت. نگاه آقای روحانی به هنر و موسیقی کاملا متفاوت با همه سیاستمداران گذشته بوده و هنر را پلیس برای ارتباط قلبی خود با مردم بنا کرد و آزادی هنرمندان در ارائه آنچه میخواهند را در دستور کارش قرار داد و هرگز (پوتینی برای فشار به گردن موسیقی ایران نبود...)
در این دوره خیلی از سبکهای موسیقی آزادانه به کارهایشان پرداختند و از فعالیتهای مخفی به فعالیتهای قانونی روی آوردند. ارکسترهای تعطیل شده ملی و سمفونیک و ارکسترهای خصوصی کارشان را از سر گرفتند و خوانندگان بسیاری به دنیای موسیقی و مردم معرفی شدند و آثار زیادی ساخته و در روی صحنهها اجرا شد.
در دولت آقای روحانی موسیقی هرگز در جایگاه رو به روی سیاست قرار نگرفت و همگام و همراه مردم و دولت بخشی از زندگی مردم امروز شد. کنسل شدن کنسرتهای گوناگون و حاشیههای آن از جانب نهادهای متفاوت خود دلیلی بود بر اثبات تغییرات زیاد درنوع نگاه دولت به موسیقی که برای بسیاری از نهادها قابل هضم نبود.
انتهای پیام/