آمادهباش 119 هزار راننده و کمکراننده وسایل نقلیه عمومی در سفرهای نوروزی/ دریافت اطلاعات سفر از سامانه 141
حمیدرضا شهرکی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه تمام ظرفیتهای شرکتهای حمل و نقل برای خدماترسانی به مسافران نوروزی به کار گرفته شده است، افزود: امسال کانون سراسری انجمنهای صنفی حمل و نقل کشور و اتحادیه تعاونیهای حمل و نقل اعلام کردهاند که برای همراهی مناسب با مسافران نوروزی هیچ گونه افزایش قیمتی برای تردد یک سر خالی اتوبوس ها در نظر گرفته نمیشود.
وی تصریح کرد: هدف از این اقدام افزایش گرایش مردم به حمل و نقل عمومی و ارتقای وضعیت ایمنی جادهها است تا بیشترین بهرهوری از ظرفیت بخش حمل و نقل عمومی صورت گیرد.
شهرکی با بیان اینکه امسال پیش فروش بلیت ها را نیز زودتر از موعد هر ساله آعاز کردیم، ادامه داد: هر ساله پیش فروش بلیت وسایل نقلیه عمومی از 15 اسفندماه آغاز میشد اما امسال پیشفروشها از ابتدای ماه اسفند کلید خورد.
مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بیان کرد: شرکتهای حمل و نقل تا 80 درصد ظرفیت خود را پیش فروش کردند تا مسافران نوروزی بتوانند بلیت خود را با خیال راحت تهیه کنند.
وی اضافه کرد: در پایان سال 95 هم منشور حقوق مسافر تدوین و ابلاغ شد که بر اساس آن باید اطلاعات دقیق سفر، زمان و مکان سفر، شماره صندلی، محل توقف وسیله نقلیه برای ناهار و نمار و... در بلیت درج شود. همچنین مسافران کمتر از دو سال باید به صورت رایگان حمل شوند.
شهرکی عنوان کرد: در صورت بروز تاخیر در زمان حرکت وسیله نقلیه، شرکت حمل و نقل موظف است تا در حداکثر ظرف یک ساعت اتوبوس دیگری را جایگزین کند. از سوی دیگر اگر مسافر قصد استرداد هزینه بلیت خود را داشته باشد تا یک ساعت پیش از حرکت 90 درصد وجه و پس از عبور از زمان حرکت باید 50 درصد بهای بلیت به مسافر بازگردانده شود.
وی با بیان اینکه پیش فروش بلیت از یکم اسفندماه آغاز شده و تا 14 فروردینماه هم ادامه دارد، تاکید کرد: مردم باید سفرهای خود را به صورت برنامهای انجام دهند و روز سفر از پیش تعیین شده و بلیت خریداری شود.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مسافران نوروزی از روز خرید بلیت خودداری کنند، افزود: اگر بلیتها به صورت پیش خرید تهیه شوند، شرکت حمل و نقل هم میتواند پیشبینی بهتری برای خدماترسانی خود داشته باشد.
شهرکی عنوان کرد: عمده مشکل ما در سفرهای نوروزی این است که مسافران چند ساعت پیش از سفر بلیت خود را تهیه میکنند. هرچند ما سرویسهای فوقالعاده را تا پایان نوروز پیشبینی کردهایم اما در صورت اجتناب مردم از روز خرید بلیت، سطح خدماتدهی هم ارتقا مییابد.
وی تصریح کرد: در ایام نوروز سال گذشته جابهجایی 850 هزار مسافر ثبت شد که بخش حمل و نقل عمومی جادهای سهم بالایی داشت.
مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به امکان دریافت اطلاعات سفر با سامانه 141 سازمان راهداری گفت: این سامانه هم از طریق تلفن گویای 141 قابل دسترسی بوده و هم اپلیکشین آن از طریق تلفنهای هوشمند قابل بارگذاری است. مسافران نوروزی میتوانند تصاویر زنده جادههای کشور و اطلاعات سفر را از طریق این سامانه دریافت کنند.
انتهای پیام/