دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 اسفند 1395 - 15:13

لاریجانی: مصلحت نمی‌دانم در مسائل انتخاباتی ورود کنم/ واکنش به کاندیداتوری ابراهیم رئیسی/ رفیق آقای روحانی هستم

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری عصر امروز خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
کد خبر : 166035

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره همکاری خود با تشکل موسوم به «جمنا» اظهار کرد: بنده بعد از نماز صبح تا آخر شب مجلس هستم و فرصت نمی‌کنم که به این مسائل بپردازم و اولویت خودم هم نمی‌دانم.


وی ادامه داد: به عنوان رئیس قوه مقننه مصحلت نمی‌دانم در مسائل انتخاباتی ورود کنم. تا به حال به من خبری درباره فعالیت خود نداده‌اند و من هم تشکر می‌کنم که خبر ندادند چون وقت ندارم.


لاریجانی در ادامه در واکنش به سوال خبرنگاری که تحلیل او را از اخبار کاندیداتوری حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی پرسیده بود گفت: من در این مسئله بی‌تقصیرم، ولی ایشان از نظر استعفا از سمتی که دارند، مشکلی ندارد چون خیلی از کاندیداهای ریاست جمهوری، از این سمت‌ها دارند.


رئیس مجلس تصریح کرد: اما حضور ایشان بهرحال خوب است، فعال می‌شوند و نشاط ایجاد می‌شود. بنده تحلیل خاصی ندارم.


لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه عده‌ای مجلس دهم را گاهی اصولگرا خواندند و گاهی علیه آن بیانیه دادند، اظهار کرد: افراد در اصولگرایی مختلف هستند، یک جور نیستند. بعضی‌شان خیلی زود قضاوت می‌کنند. منم نمی‌خواهم جلوی نظرات را بگیرم. من فکر می کنم نظری را که رهبری فرمودند «اصولگرای اصلاح‌طلب»، راه حل کشور بوده و حرف دقیقی است. انسان نمی تواند مسلکی نباشد. همین که فردی مسلکی باشد، اصولگرا محسوب می شود.


وی درباره جمنا گفت: اینکه تعدادی از آقایان جمع شده‌اند خوب است اما ایرادی که من گرفتم مربوط به ماهیت گروه نبود بلکه مربوط به روش برخورد آنان با مجلس بود که کلمات موهنی را راجع به مجلس به کار بردند. ما راجع به ماهیت کار آنان قضاوتی نداریم. مجلس با این جوسازی‌ها مسیر خود را تغییر نمی دهد.


لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایتش از دولت در انتخابات ۹۶ گفت: من رفیق آقای روحانی هستم، اما در انتخابات بنای دخالت ندارم مصلحت نمی دانم برای انتخابات همه بخش های کشور دخالت کنند.


وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون نامه های اخیر احمدی نژاد به رئیس جمهوری نیز گفت: سوال بهتر از این نداشتید بپرسید؟ خیلی علاقه ای ندارم در این باره صحبت کنم.


رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره ماده ۳۸ و سقف حقوق مدیران نیز گفت: اینکه مجمع تصمیم و رد این ماده گرفت، مانع ورود مجلس نیست مجلس در آینده می تواند راهکاری پیدا کند. نظر مجمع هم این نبود که حدی وجود نداشته باشد بلکه این بود که در قانون جامعی این سقف دیده شود.


نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: ناراحتی من این است که چرا عده ای با این ادبیات در مورد مجلس حرف زدند. باید در مورد رکن قانون گذاری کشور با لحن درست صحبت می شد.


رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ممنوع التصویری سیدمحمد خاتمی گفت: برخی نمایندگان در مجلس طرحی را طراحی کردند و این طرح را به بنده دادند که مطالعه کنم و محورش این بود که گفتگو بین جناح های فکری در مجلس انجام شود البته فضای مجلس دوستانه و صمیمانه است و مانعی برای گفتگوی نمایندگان جناح های فکری مختلف نیست.


وی همچنین افزود:در خصوص ممنوع التصویری هر کس در مقام و جایگاه خود تصمیم می گیرد و قرار نیست که قوه ای در اقدامات قوه دیگر دخالت کند اگر موضوعی باشد به قوه قضائیه منعکس می کنیم.


لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که ظاهرا این کار با مصوبه قوه قضائیه نبوده است تاکید کرد: اگر مصوبه ای در این خصوص وجود داشت مجلس باید تصویب می کرد.


رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره رویکرد دیپلماسی ایران درباره درگیری آذربایجان و ارمنستان گفت:منطقه ظرفیت حرکت داغ را ندارد و جمهوری اسلامی ایران با دو کشور آذربایجان و ارمنستان روابط حسنه دارد امیدواریم که در شرایط فعلی به تنش ها دامن زده نشود و ایران ظرفیت های خود را برای رفع مسائل و تنش ها به کار می گیرد و این جنگ افروزی در منطقه مشکلاتی را برای هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان ایجاد می کند.


لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره دغدغه رهبر معظم انقلاب در موضوع و رویکرد برنامه ششم و بودجه سال 96 در این حوزه اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه فصلی برای حوزه فرهنگ اختصاص داده شد. البته در لایحه دولت این موضوع به صورت ضعیف آورده شده بود و حوزه فرهنگ در لایحه دولت تنها سه ماده را به خود اختصاص داده بود. از این رو در کمیسیون تلفیق بخش های مختلف حوزه فرهنگ از جمله رادیو و تلویزیون در لایحه برنامه دیده شد، از این رو در برنامه ششم توسعه مصوبات خوبی در این حوزه تدوین شد.


رییس قوه مقننه در پاسخ به سوالی مبنی بر چاره اندیشی مجلس در شرایط کنونی برای صندوق های بازنشستگی گفت : در مسیر برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 ، مجلس با این موضوع مواجه شد، از این رو در شرایط کنونی یکی از مشکلات صندوق های بازنشستگی بدهی زیاد دولت به آنها است، به طوری که این بدهی ها براساس گزارش مرکز پژوهش ها حدود یکصد هزار میلیارد تومان ذکر شده است که این اعتبار برای یک بنگاه اقتصادی رقم کوچکی نیست، از این رو در قانون ماده ای گنجانده شد تا مشخص شود که این بدهی ها از چه منابعی باید پرداخت شود. همچنین تسریع این روند در بودجه سال 96 آورده شد.


لاریجانی همچنین تصریح کرد: از طرف دیگر برای بازتعدیل حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری، اعتباری حدود 10 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 96 در نظر گرفته شد تا حقوق این افراد متناسب شود. از این رو باید مسیر متناسب سازی حقوق ها با جدیت بیشتری پیگیری شود و مجلس راهکار مناسب را برای سرپا نگه داشتن و احیای صندوق های بازنشستگی در برنامه ششم در نظر گرفته است.


رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه " قبل از سال 94 عده ای از اصول گرایان خود را اصولگرایان ناب نامیدند و در این مسیر عده ای را از جمله شما را از این دایره خارج کردند. بعد از آنکه در انتخابات رأی نیاوردند گفتند که مجلس یک مجلس اصولگرا است، اما در شرایط کنونی بعد از مصوبات اخیر پارلمان اظهارنظر کرده و اعلام داشته اند که مجلس اصولگرا نیست. حال اهداف این افراد در جوسازی علیه مجلس را چگونه ارزیابی می کنید"،گفت: بررسی صحبت ها شما نشان می دهد که آنهایی که این مسائل را مطرح کرده اند، اصولگرایان ناب نیستند. البته اصولگرایان طیف های مختلفی دارند و یک شکل نیستند، از این رو برخی از آنها خیلی زود قضاوت و اظهارنظر می کنند و افکار مختلفی در رابطه با موضوعات دارند.


وی ادامه داد: حال من نمی خواهم که جلوی نظرات آنها را بگیرم، اما فکر می کنم که فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اصولگرایی اصلاح طلبانه راه حل کشور است، حرف و رویکرد متینی خواهد بود. در این عرصه نمی گوییم که افراد مسلکی نباشند، زیرا هورهوری مسلک بودن به هیچ وجه درست نیست، بنابراین همین که مسکلی باشند، یعنی اینکه اصولگرا هستند.


لاریجانی تصریح کرد:در این عرصه عده ای از آقایان جمع شده و جمعیتی را تشکیل دادند که این اقدام اشکالی ندارد و ایرادی که ما مطرح کرده بودیم در رابطه با ماهیت این گروه نبود، بلکه مربوط به روش و رویکرد آنها با مجلس بود، از این رو ما راجع به ماهیت این تشکل نظر ندادیم و اینکه افراد جمع شده و در حوزه انتخابات فعال شوند، مشکلی نیست. البته قطعاً مجلس با جوسازی های صورت گرفته مسیر خود را تغییر نمی دهد.


رییس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حضور گروهی از نظامیان آمریکایی در شمال سوریه، جمهوری اسلامی گفت: در رابطه با این موضوع هماهنگی وجود نداشته و قطعا مصلحت آنها نیست که در این عرصه ورود کنند.


وی ادامه داد: حال شاید تصور آنها مبارزه با داعش باشد، بنابراین رویکرد جمهوری اسلامی در بحث سوریه این است که مردم این کشور خودشان سوریه را اداره کنند و ما با تحمیل عقاید به مردم این کشور مخالف هستیم، از این رو شاهد بودیم که همین روش را درخصوص کشور بحرین نیز انجام داده اند.


لاریجانی خاطر نشان کرد: در این عرصه یک عده فکر می کردند که با تانک و فشار می توانند سرنوشت مردم بحرین را تغییر بدهند. در مورد بحران یمن نیز مسلمانان این کشور را بمباران کرده و پس از آن به ما می گویند که چرا موضع گیری منفی در این رابطه انجام داده اید، از این رو جمهوری اسلامی یک راهبرد منطقه ای در این امور داشته و متناسب با آن کار خو را جلو می برد بنابراین ما در سوریه دنبال مطلب و موضوع دیگری نیستیم و اگر مردم سوریه در سرنوشت خود حاکم شد و گروه های تروریستی از این کشور خارج شوند، مثبت و مطلوب ما خواهد بود.


لاریجانی در پاسخ به سؤالی در خصوص تجمعات مردمی جلوی درب مجلس شورای اسلامی و نحوه رسیدگی به آن، گفت: در این خصوص سازوکاری وجود دارد و افراد بنا به درخواست های خود جلوی مجلس تجمع می کنند که موضوعات مد نظر آنها در هیأت رئیسه و افرادی که مسئول این کار قرارداده ایم، مطرح می شود.


رئیس قوه مقننه ادامه داد: در نهایت در صورت وارد بودن مشکل آنها یا قانونی اندیشیده می شود و یا تغییر قانونی می دهیم چنانچه بعد از اینکه متوجه شدیم اشکالی به صندوق بازنشستگان فولاد وارد بوده و دولت نتوانسته مشکل آنها را حل کند در برنامه ششم توسعه کشور چاره اندیشی کرده و در بودجه نیز تصمیماتی در این خصوص گرفتیم.


لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر طرح اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر که در کمیسیون قضایی و حقوقی در حال بررسی است و موارد مطروحه برای جایگزینی اعدام، عنوان کرد: با این موضوع موافقم و در زمینه مواد مخدر اگر اندکی تعدیل شود بهتر است البته سطح بندی وجود دارد.


وی بر همین اساس تصریح کرد: از طرفی همجوار با کشور افغانستان هستیم که مرتبا مواد مخدر به کشور وارد می شود لذا در حال مطالعه هستیم تا تعدیل صورت گیرد و در خصوص سایر جرائم البته مستندات فقهی دیگری موجود است.


ترکیه در اعلام مواضع خود نسبت به ایران از آراستگی برخوردار باشد/ جمهوری اسلامی خویشتنداری کرد


لاریجانی در پاسخ به سوال خبرگزاری آناتولی ترکیه مبنی بر علت توصیه مقامات جمهوری اسلامی برای عدم سفر به این کشور در حالی که سفرها به عراق ادامه دارد، گفت: ترکیه کشور همسایه و دوست است و سطح روابط بالای تجاری میان دو طرف وجود دارد اما ترکیه و عراق با یکدگیر متفاوت هستند و زائران ایرانی به مناطق امن عراق سفر می کنند که تروریستی نیست.


رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه در ترکیه تحرکاتی صورت گرفته که ایجاد نگرانی کرد از این رو امیدواریم مشکلات این کشور نیز کاهش پیدا کند؛ در مجموع برای صیانت از مردم خود موظفیم به آنها هشدار دهیم و البته از سوی دیگر انتظار داریم دولت ترکیه در خطاب مواضع خود از آراستگی برخوردار باشد.


وی افزود: برخی اظهارات گذشته ترکیه در سطح روابط با ایران نبود و ایران در این خصوص خویشتنداری کرد.


لاریجانی در ادامه در پاسخ به خبرنگار شبکه البلادی عراق در خصوص رویکرد ایران نسبت به عربستان با توجه به حمایت های این کشور از تروریست‌ها و بروز فاجعه منا و نحوه پیگیری موضوع جنگ یمن ازسوی جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی اظهار داشت: ایران در این خصوص در مجامع بین المللی حقوقی پیگیری می کند چرا که شاهد جنگ فراگیری و نسل کشی در یمن هستیم.


رئیس قوه مقننه همچنین اظهار کرد: امیدواریم دولت عربستان بعد از دو سال جنگ نیابتی رفتار خود را اصلاح کند؛ جمهوری اسلامی نیز برقراری روابط دوستانه با کشورهای دوست، مشی همیشگی خود قرار داده از این رو با عربستان وارد مذاکره شده که البته در این مسأله ملاحظاتی داریم و در چارچوب این اتفاق می افتد.


وی در پاسخ به سوال پایانی خبرنگاری در خصوص وجود دوتابعیتی ها در مجلس خاطرنشان کرد: در مجلس دوتابعیتی وجود ندارد و این مسائل در دولت مطرح شده که البته در این خصوص وزارت اطلاعات گزارشی را خواسته ایم که بعد قضاوت می کنیم.


لاریجانی در ادامه با بیان اینکه دولت معتقد است طبق گزارش وزارت اطلاعات مدیر دو تابعیتی در دولت وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با این حال عده ای بر این عقیده هستند که دولت مدیر دوتابعیتی دارد و با وجود نفی از سوی دولت این موضوع را پیگیری می کنیم.


لاریجانی در پایان این نشست خبری ضمن تشکر از رسانه ها برای پوشش به موقع و مناسب اخبار مذاکرات صحن علنی هنگام بررسی لوایح برنامه ششم و بودجه 96، تصریح کرد: پیشاپیش عید سعید نوروز را تبریک گفته و آرزوی سالی خوش و خرم برای شما دارم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته