دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1394 - 13:43

آشفتگی در بازار سود بانکی

بر اساس مصوبه بانک مرکزی سود سپرده‌های یک ساله بانک‌ها باید از امروز 20 درصد اعمال شود، اما برخی بانک‌ها همچنان با نرخ سود 22 درصد افتتاح حساب می‌کنند.
کد خبر : 16599

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بر اساس مصوبه جلسه شورای پول و اعتبار که با موضوع بازبینی در سیاست‌های پولی و اعتباری کشور تشکیل شد، سقف نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های بانکی متناسب با طول دوره سپرده‌گذاری (با حداکثر سررسید یک‌ سال) معادل 20 درصد تعیین و بانک‌ها موظف شدند از 16 اردیبهشت ماه آن را عملیاتی کنند.


خبرنگار آنا در مراجعه به برخی بانک‌ها متوجه شد که تعدادی از آنها همچنان سپرده‌های یک‌ساله را با نرخ سود 22 درصد افتتاح می‌کنند. در این میان تکلیف سایر سپرده‌های 3 ماهه، 6 ماهه و 9 ماهه نیز نامعلوم بوده و سودهای متفاوتی در بانک‌ها برای این سپرده‌گذاری‌ها در نظر گرفته شده‌ است.


مراجعه به شعبه حافظ بانک اقتصاد نوین نشان داد با وجود الزام اجرای مصوبه بانک مرکزی مبنی بر کاهش 2 درصدی از امروز، نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله این بانک در روز جاری همچنان 22 درصد است. حتی متصدی باجه این شعبه از نامعلوم بودن زمان اجرای کاهش نرخ سود بانکی خبر داد و گفت: هنوز بخشنامه‌ای برای کاهش نرخ سود سپرده‌های یک ساله به دستمان نرسیده‌است و امکان دارد که حتی فردا هم افتتاح حساب‌ با سود 22 درصد باشد.


این بانک برای سپرده‌های کوتاه‌مدت 3 ماهه، 6 ماهه و 9 ماهه خود نیز نرخ سود 14، 18 و 20 درصد را در نظر گرفته است. همچنین سود سپرده‌گذاری کوتاه‌‌مدت عادی در این بانک 10 درصد است.


کارشناس بانک دی شعبه حافظ نیز به خبرنگار آنا گفت: سود سپرده‌های یک‌ساله از امروز 20 درصد اعمال می‌شود، اما با توجه به اینکه هنوز دستورالعملی به دست ما نرسیده شکل پرداخت‌ها نیز مشخص نشده‌ است.








خبرنگار آنا در مراجعه به برخی بانک‌ها متوجه شد که تعدادی از آنها همچنان سپرده‌های یک‌ساله را با نرخ سود 22 درصد افتتاح می‌کنند. در این میان تکلیف سایر سپرده‌های 3 ماهه، 6 ماهه و 9 ماهه نیز نامعلوم بوده و سودهای متفاوتی در بانک‌ها برای این سپرده‌گذاری‌ها در نظر گرفته شده‌است

وی افزود: بنابراین امروز امکان افتتاح حساب بلندمدت یک‌ساله به علت عملیاتی نشدن نرم‌افزار وجود ندارد و می‌توان تا زمان مشخص شدن نحوه اجرای دستورالعمل، حساب کوتاه‌مدت با نرخ سود 10 درصد افتتاح و سپس آن را به حساب بلند‌مدت تبدیل کرد.


به گفته وی، اکنون سود سپرده‌های یک‌ساله قطعی شده است اما هنوز سود سپرده‌های 3ماهه، 6 ماهه و 9 ماهه مشخص نیست.


ارائه سود سپرده‌ها به صورت دلخواه در بانک تجارت نمود بیشتری پیدا می‌کند، چرا که در شعبه حافظ این بانک به خبرنگار آنا گفته شد این بانک به سپرده‌های کوتاه‌مدت با سقف بیش از 20 میلیون تومان نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یک ساله را پرداخت می‌کند.


کارشناس این بانک ضمن تاکید بر اجرای بخشنامه کاهش نرخ سود بانکی از 22 درصد به 20 درصد از امروز، میزان سود تعلق گرفته به سپرده‌های کوتاه‌مدت زیر یک سال را در صورت دارا بودن سقفی بیش از 20 میلیون تومان، 20 درصد اعلام کرد.


در بانک ملی اما کاهش نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله از امروز عملیاتی شده و سپرده‌های 3 ماهه با 14 درصد، 6 ماهه با 18 درصد و 9 ماهه با 20 درصد سود برای مشتریان افتتاح می‌شود.


به گفته متصدی شعبه سرهنگ سخایی بانک ملی، افتتاح حساب‌های بلند‌مدت یک‌ساله تا روز گذشته با نرخ سود 22 درصد بود و از امروز با نرخ سود 20 درصد است، اما فعلا تصمیمی برای کاهش نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت گرفته نشده است.


گزارش از سهیلا گلی زاده


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته