دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 فروردين 1396 - 10:20

10 رویداد مهم سال 95؛ سال رویدادهای شوک‌آور

آغاز دوران ریاست‌جمهوری ترامپ با صدور فرمان مهاجرتی، انتخاب دبیرکل جدید سازمان ملل متحد، کودتا در ترکیه و... تنها چند رویداد خبرساز از میان آنچه سال جاری برای جهان رقم خورد، به شمار می‌آیند.
کد خبر : 165968

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سال 1395 سیاست جهان تحت تاثیر یک رویداد مهم قرار گرفت و آن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود که در نهایت دونالد ترامپ جمهوری‌خواه توانست گوی رقابت را از هیلاری کلینتون برباید. این انتخابات از آن رو برای کشورمان مهم قلمداد می‌شد که می‌تواند تعیین کننده سیاست‌های آمریکا در قبال اجرای برجام باشد.


کودتای نافرجام ترکیه که 15 جولای (25 تیر) رخ داد برای مدتی هرچند کوتاه جهان را دستخوش التهاب و نگرانی کرد چرا که هرگونه تغییری در راس حکومت این کشور می‌توانست معادلات را در منطقه خاورمیانه از جمله در موضوع سوریه تغییر دهد.


در ادامه می‌توان به 10 رویداد مهم سال 2015 اشاره کرد.


1. آغاز دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و جنجال صدور فرمان مهاجرتی



هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات که تقریبا در همه نظرسنجی‌های پیش از انتخابات، پیشتازی نسبت به رقیب جمهوری‌خواه را حفظ کرده بود و حتی در شمارش آرا پس از انتخابات نیز این پیشتازی را داشت در کسب الکترال کالج‌ها نتوانست به پای ترامپ برسد و به این ترتیب دونالد ترامپ، تاجر آمریکایی برای چهار سال آینده رئیس‌جمهوری آمریکا شد. شامگاه 8 بهمن بود که ترامپ دستور اجرایی خود را که جنجالی‌ترین دستورش خوانده شده است، درباره ممنوعیت ورود اتباع شماری از کشورهای خاص به مدت 90 روز صادر کرد. این دستور اجرایی ورود افرادی از سوریه و شش کشور مسلمان دیگر را از جمله ایران، عراق، لیبی و... ممنوع می‌کرد. گروه‌های حقوق بشری بلافاصله به انتقاد از این دستور ترامپ پرداختند و آن را تبعیض آمیز دانستند تا اینکه 22 بهمن دادگاه تجدید نظر آمریکا مخالفت خود را با فرمان رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد. 16 اسفند مجددا ترامپ فرمان مهاجرتی جدیدی را صادر کرد، با این تفاوت که در فرمان جدید کشور عراق از فهرست هفت کشور حذف کرده است.


2. دبیر کل جدید سازمان ملل متحد انتخاب شد



193 عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش، نخست‌وزیر سابق پرتغال را که پیشتر مورد قبول شورای امنیت قرار گرفته بود، به‌عنوان نهمین دبیرکل سازمان ملل متحد انتخاب کردند. گوترش 67 ساله به مدت پنج سال و از اول ژانویه 2017 (12 دی) به عنوان دبیر کل ملل متحد فعالیت خود را آغاز کرد. گوترش پس از انتخاب به‌عنوان دبیرکل جدید سازمان ملل متحد گفت همه تلاش خود را به عنوان یک اولویت، صرف حل بحران‌های سوریه و یمن خواهد کرد. وی با ابراز همدردی و همبستگی با مردم سوریه بر این نکته تاکید کرد که در زمان تصدی او در مقام کمیساریای پناهندگان این سازمان، مردم سوریه مرزها و درهای خانه‌های خود را به روی میلیون‌ها پناهنده عراقی و فلسطینی گشوده بودند و اینکه اکنون باید شاهد رنج و مشقت بی‌پایان همین مردم باشد، دل او را به درد می‌آورد.


3. حلب آزاد شد



از اتفاقات مهم سال جاری آزادی حلب به‌عنوان شهر مهم سوریه بعد از بیش از پنج سال جنگ در این کشور بود. دولت سوریه شامگاه 22 آذر اعلام کرد شهر حلب به‌طور کامل آزاد شده است. به دنبال آزادی حلب از سوی ارتش سوریه با حمایت روسیه، تلاش برای تخلیه این شهر از شورشیان ادامه یافت. ایران، روسیه و ترکیه در همین راستا نشستی سه‌جانبه در مسکو برگزار کردند و حلب بعد از حدود یک هفته طبق توافق میان دولت و شورشیان تخلیه شد و دولت سوریه آزادی حلب را به‌طور رسمی اعلام کرد.


4. مرگ فرمانده



‌فیدل کاسترو، رئیس‌جمهوری سابق کوبا و رهبر انقلاب این کشور 6 آذر و در سن 90 سالگی درگذشت. کاسترو از یک بیماری روده رنج می‌برد. این بیماری در سال 2006 تشدید و باعث شد تا او قدرت را به برادرش رائول بسپارد. جنازه کاسترو در مراسمی سوزانده شد و خاکسترش پس از سفری سه روزه از هاوانا به شهر سانتیاگو رسید تا در کنار مقبره خوزه مارتی، قهرمان ملی کوبا نگهداری شود. در این مراسم که به صورت خصوصی برگزار شد، خانواده کاسترو و شخصیت‌هایی از کشورهای آمریکای جنوبی حضور داشتند.


5. کودتا در ترکیه



25 تیر کودتای ناکام بخشی از نظامیان ترکیه که با حضور در خیابان‌ها و مسدود کردن بخش‌های اصلی شهرهای ترکیه آغاز شد، تحولی عظیم را برای این کشور رقم زد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به‌دنبال کودتای نافرجام تعداد بسیاری از سران نظامی کشور را اخراج کرد و بسیاری از کارمندان دولتی به‌دلیل همکاری با عاملان کودتا که دولت ترکیه معتقد است فتح‌الله گولن، رهبر مذهبی ساکن آمریکا هدایت آن‌ها را برعهده داشته است، تعلیق و یا زندانی شدند. در کودتای ترکیه 290 کشته و بیش از 1400 نفر زخمی شدند و در ماه‌های بعدی بیش از 50 هزار نفر دستگیر و از کار برکنار شدند. تعداد زیادی از رسانه‌ها نیز منحل و خبرنگاران دستگیر شدند.


6. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا



در همه‌پرسی 3 تیر بریتانیا، بیش از 17 میلیون نفر به منع حضور این کشور در اتحادیه اروپا رأی دادند و در حالی که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که اکثریت مردم به بقای بریتانیا در اتحادیه اروپا رأی خواهند داد، برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) شکل گرفت. به‌دنبال این رخداد غیرمنتظره در بریتانیا، اتحادیه اروپا از یک بلوک 28 کشوری به 27 کشور تبدیل شد و نخست‌وزیر این کشور استعفا کرد. ترزا می، نخست‌وزیر جدید بریتانیا به‌دنبال اجرای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست که هنوز به صورت رسمی انجام نشده است.


7. جایزه صلح نوبل به رئیس‌جمهوری کلمبیا رسید



خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا جایزه صلح نوبل را به دلیل پایان دادن به 52 سال جنگ با شورشیان مارکسیست که به کشته شدن بیش از 200 هزار غیرنظامی منجر شده بود،‌ دریافت کرد. سانتوس مدال طلا،‌ دیپلم افتخار و چکی به مبلغ 8 میلیون کرون سوئد (870 هزار دلار) را در جشنی در سالن بزرگ شهر اسلو (اسمو هال) دریافت کرد. رئیس‌جمهوری کلمبیا، کمک مالی حدود 1 میلیون دلاری را که بابت برنده شدن جایزه صلح نوبل به دست آورده بود به قربانیان جنگ داخلی نیم قرن اخیر این کشور اعطا کرد.


8. ترور سفیر روسیه در ترکیه



آندری کارلف، سفیر روسیه در ترکیه شب 29 آذر در یک نمایشگاه در آنکارا با شلیک گلوله مرت آلتین‌تاش 22 ساله، یکی از افسران پلیس ترکیه ترور شد. کارلف در حال سخنرانی در یک نمایشگاه عکس بود که یک مهاجم مسلح به او حمله کرد. فرد ضارب در درگیری در محل حادثه کشته شده است. او پس از شلیک به سفیر روسیه خطاب به وی فریاد می زند که «شما در حلب کشته‌اید و من اینجا شما را می‌کشم.»


9. تصویب قطعنامه تاریخی شورای امنیت علیه اسرائیل



شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از سال‌ها قطعنامه‌ای علیه اسرائیل به تصویب رساند. این قطعنامه‌ از اسرائیل می‌خواهد شهرک‌سازی‌ها در مناطق اشغالی فلسطین را متوقف کند. دولت آمریکا ترجیح داد در این رای‌گیری شرکت نکند. این قطعنامه از سوی چهار دولت مالزی، ونزوئلا، سنگال و زلاندنو تهیه شده بود و یک روز پس از آن که مصر تحت فشار اسرائیل خواستار کنار گذاشتن آن شده بود، به تصویب رسید. 14 دولت از 15 دولت عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند. نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که به قطعنامه شورای امنیت پایبند نخواهد بود.


10. برکناری رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی



دادگاه قانون اساسی کره جنوبی سرانجام دستور داد که استیضاح پارک گئون های، رئیس‌جمهوری این کشور از سوی پارلمان قانونی است و وی باید از قدرت برکنار شود. گئون های متهم بود که به یکی از دوستان خود، قدرت بسیار زیادی برای انجام امور مالی و همچنین انتصابات کشور داده است. این موضوع باعث انجام تظاهرات‌ بزرگی در کره‌جنوبی علیه گئون های شده بود. با برکناری پارک گئون های، رئیس‌جمهوری جدید طبق قانون اساسی باید ظرف 60 روز انتخاب شود. گئون های همچنین متهم است که از رئیس مجموعه سامسونگ درخواست رشوه کرده بود تا از وی برای ادغام دو شرکت وابسته به سامسونگ، حمایت کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته