دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 فروردين 1396 - 10:00
خانلری در گفت‌وگو با آنا

رابطه دانشگاه آزاد اسلامی با صنعت در مقایسه با سایر دانشگا‌ه‌ها منظم‌تر و بنیادی‌تر است/ پیدا کردن شغل، وظیفه دانشگاه آزاد اسلامی نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باور دارد که رابطه دانشگاه آزاد اسلامی با صنعت در مقایسه با سایر دانشگا‌ه‌ها منظم‌تر و بنیادی‌تر است.
کد خبر : 165931

کارن خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به رتبه تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه ESI اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه رتبه علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است، آنگونه که باخبر شدیم رتبه علمی دانشگاه در پایگاه ESI در دو ماه اخیر سه پله رشد داشته است و از 158 به 155 رسیده است، همچنین رتبه این دانشگاه در داخل کشور هم اول است، خیلی خوشحالم که وضعیت دانشگاه اینگونه است.»


او افرود: «این اتفاقات نشان می‌دهد که در زمینه تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی کار کرده است، فکر می‌کنم با آمدن آقای دکتر ولایتی به عنوان رئیس هیات امنا این پیشرفت‌ها دو چندان می‌شود و با وجود زحماتی که آقای دکتر میرزاده می‌کشند نتایج مضاعف خواهد شد.»


این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی با صنعت ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی از بودجه‌های دولتی سهمی ندارد از این رو پتانسیل بسیار قوی برای ارتباط با صنعت و بازار دارد. قسمتی از تامین بودجه دانشگاه به این مساله برمی‌گردد، چیزی که شاید در دانشگاه‌های دولتی ضعیف‌تر باشد. رابطه دانشگاه آزاد اسلامی با صنعت در مقایسه با سایر دانشگا‌ه‌ها منظم‌تر و بنیادی‌تر است.»


خانلری به اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: «سیستم‌های دانش‌بنیان جلوه‌ای از اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید و سیاست‌های کلی آن را ابلاغ کردند. سیستم‌های دانش‌بنیان یکی از نیازهای علمی کشور است، با وجود ساختاری که دانشگاه آزاد اسلامی دارد می‌تواند از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کند و نیازهای مادی خود را از این طریق برطرف کند.»


او همچنین درباره توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «من شدیدا معتقدم هدف اصلی دانشگاه آزاد اسلامی دادن امکانات تحصیلی در مقاطع مختلف است، پیدا کردن شغل از وظایف دانشگاه آزاد اسلامی نیست.»


خانلری افزود: «خیلی‌ها می‌گویند که وقتی بازار کار این‌گونه است، چرا دانشگاه آزاد اسلامی دانشجو جذب می‌کند؟ این ربطی به دانشگاه آزاد اسلامی ندارد. این مساله به داوطلبان ارتباط دارد. اگر بازار کار نیست در آن رشته درس نخوانند. این انتظار نابه‌جا درباره دانشگاه آزاد اسلامی است که بازار کار ایجاد کند. به نظر من این دو ارتباطی به هم ندارد. دانشگاه آزاد اسلامی تعهدی در این زمینه ندارد. به هیچ دانشگاهی هم ارتباط ندارد. مگر در دانشگاه‌های دیگر دانشجویان به محض فارغ التحصیلی وارد بازار کار می‌شوند؟ نباید این قضایا را به هم ارتباط داد. متقاضیان باید در این باره فکر کنند. کمبود اشتغال و بیکاری مساله کلی کشور است ولی دانشگاه‌ها مسئول آن نیستند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته