دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 اسفند 1395 - 16:47

«نه» بزرگ مخالفان بشار اسد به ارتش ترکیه

در حالی که ارتش ترکیه مدعی است به حمایت از مخالفان مسلح بشار اسد در مبارزه با داعش به شمال سوریه لشکر کشی کرده است اما حالا مخالفان مسلح نظر دیگری ارائه کرده‌اند.
کد خبر : 165431

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، شبه‌نظامیان سوری تحت حمایت آمریکا می‌گویند به اندازه کافی قدرت دارند تا بتوانند بدون هر گونه نقش ترکیه، شهر رقه پایتخت داعش را به کنترل خود درآورند.


پیشروی به سوی رقه همزمان با پیشروی نیروهای عراقی در داخل شهر موصل بزرگ‌ترین مقر داعش در عراق انجام می‌شود و در نتیجه باعث شده تا فشار مضاعفی به نیروهای داعش در عراق و سوریه وارد شود.


تلویزیون دولتی عراق شب گذشته اعلام کرد که تقریبا نیمی از غرب موصل به کنترل نیروهای عراقی درآمده است. نیروهای عراقی عملیات آزادسازی موصل را از هفته‌ها پیش و از بخش‌های شرقی آن آغاز کرده‌اند و اکنون تقریبا به اواخر این مبارزه نزدیک می‌شوند.


نیروهای موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه یعنی مهم‌ترین متحدان آمریکا در سوریه در هفته جاری جاده‌های مواصلاتی رقه به دیگر شهرها را که تحت کنترل داعش بودند قطع کرده و در نتیجه باعث شده‌اند که این شهر به محاصره درآید.


پیشروی این نیروها به سوی رقه پس از آن شدت گرفته که حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به مواضع این شبه‌نظامیان در روزهای اخیر فزونی بیشتری داشته است. نیروهای دموکراتیک سوریه متشکل از گروه‌های مختلف شورشی است که از جمله در میان آنها شبه نظامیان کُرد نیز وجود دارد.


ارتش ترکیه، کردهای شمال سوریه را از جمله تهدیدهای امنیتی خود قلمداد می‌کند و تهدید کرده بود که اگر کردها شمال سوریه را ترک نکنند به آنها حمله خواهد کرد. مقامات ترکیه همچنین گفته بودند برای کمک به نیروهای مهاجم به شهر رقه، تلاش دارند تا به سوی این شهر حرکت کنند اما جیهان شیخ احمد، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه گفته است «شمار نیروهای ما به‌ویژه از میان افراد محلی روبه افزایش است و ما تحت حمایت نیروهای ائتلاف توان کافی برای آزادسازی رقه را داریم.»


وی همچنین گفته است که در مذاکره با مقامات آمریکایی به آنها متذکر شده است که نیازی به هیچ حضور ارتش ترکیه در نبرد بر سر رقه وجود ندارد.


ارتش سوریه، شورشیان موسوم به ارتش آزاد سوریه که تحت حمایت ترکیه قرار دارند، نیروهای دموکراتیک سوریه و سربازان ارتش ترکیه نیروهایی هستند که اکنون در فواصل مختلف از شهر رقه در شمال سوریه حضور دارند. این احتمال وجود دارد که میان این نیروها زد و خورد انجام شود. روز گذشته، منابع خبری اعلام کرده بودند که در حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه به مواضع متعلق به ارتش سوریه، شماری از سربازان سوری کشته و زخمی شده بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته