دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 اسفند 1395 - 09:47

دولت ترامپ: همه دادستان‌های دوران اوباما استعفا دهند

دادستان کل آمریکا از 46 دادستان فدرال، از جمله پریت بهارارا دادستان منهتن خواست تا از سمت‌های خود استعفا دهند. پیشتر، ترامپ با ابقای بهارارا در سمت خود موافقت کرده بود.
کد خبر : 165289

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، جف سشنز، دادستان کل آمریکا روز جمعه به صورت ناگهانی از 46 دادستان فدرال باقیمانده از دوران اوباما خواست تا استعفا دهند. این درخواست از پریت باهارارا، دادستان منهتن نیویورک، که در ماه نوامبر (آبان) ترامپ از وی خواسته بود در سمت خود باقی بماند نیز مطرح شده است.


هرچند دادستان‌های آمریکا سمت هایی سیاسی محسوب می‌شوند و درخواست وزارت دادگستری ترامپ مبنی بر کنار رفتن آنها یک فرآیند عادی محسوب می‌شود، اما این درخواست یک اقدام غیرمنتظره بوده است. همه جایگزین‌های درنظر گرفته شده از سوی دولت ترامپ قبلا سابقه تصدی سمت دادستانی را در کارنامه ندارند.


سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا درخواست‌های اخیر از جمله درخواست استعفای بهارارا را تایید کرده است. دفتر دادستان منهتن وظیفه رسیدگی به برخی از مهمترین پرونده‌های تجاری و کیفری را که در سیستم قضایی فدرال آمریکا مطرح می شود، دارد.


بهارارا در روز 30 نوامبر (10 آذر) با دونالد ترامپ در برج ترامپ دیدار کرده بود. پس از این دیدار، بهارارا به خبرنگاران گفته بود که آن‌ها «دیدار خوبی» داشته‌اند و با ماندن وی در این سمت موافقت شده است.


به گفته یک منبع آگاه، روز جمعه، بهارارا از اینکه برکنار یا ابقا خواهد شد مطمئن نبود، زیرا نمی‌دانست فردی که با وی در مورد استعفایش تماس گرفته، از درخواست ترامپ برای باقی ماندن او در سمت دادستانی منهتن اطلاع داشته است یا نه.


هنوز مشخص نیست که آیا در نهایت با همه استعفاها موافقت خواهد شد یا خیر.


سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه گفت، ترامپ از دانا بوئنته، جانشین موقت دادستان کل خواسته تا استعفای خود را پس بگیرد.


سخنگوی وزارت دادگستری افزود، ترامپ همچنین از رود روزنستین، دادستان مریلند، که گزینه وی برای جانشینی دادستان کل است خواسته تا در سمت خود باقی بماند.


بهارارا، که در سال 2009 توسط باراک اوباما منصوب شده بود، تلاش‌های گسترده‌ای را برای مبارزه با فساد در دولت و مقامات شهری آمریکا انجام داده و بابت پیگیری قضایی پرونده‌های مربوط به مقامات دولتی مشهور شده است. وی همچنین مسئول نظارت بر تحقیقات فدرال در مورد فعالیت‌های جذب کمک‌های مالی توسط بیل دی بلاسیو، شهردادر نیویورک بوده است.


در ماه نوامبر (آبان)، بهارارا اتهاماتی را علیه دو خوانده در ارتباط با آنچه که وی یک کلاهبرداری چند میلیون دلاری توصیف کرد و همچنین پرونده شرکت فارماسوتیکالز اینترنشنال مطرح کرد.


وی تاکنون ده‌ها پرونده موفق را علیه تجار شناخته شده به نتیجه رسانده است که از جمله آنها می‌توان به یک مصالحه 1.8 میلیارد دلاری اشاره کرد.


دفتر وی، مصالحه‌هایی را نیز با شرکت‌های معروف از جمله جنرال موتورز و جی پی مورگان چیس به نتیجه رسانده است.


اولویت‌های کاری بهارارا، اغلب با اولویت‌های تعیین شده از سوی وزارت دادگستری دولت اوباما همخوانی داشت و این مسأله احتمالا وی را مقابل دولت دونالد ترامپ قرار داده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته