دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1395 - 13:14
نشست انقلاب فرهنگی؛ چرایی و چگونگی

سلیمی‌نمین: ابتدای انقلاب خیلی از اساتیدی که جایگاه علمی بالایی داشتند در پوشش فراماسونری به غرب خدمت می‌کردند

عباس سلیمی‌نمین با اشاره به دلایل انقلاب فرهنگی که از زمستان 58 روند آن آغاز شد و در بهار 59 به تعطیلی دانشگاه‌ها کشید، گفت: دانشگاه ما جرأت و جسارت تولید علم را نداشت و باید در این ساختار تحولی ایجاد می‌شد.
کد خبر : 165035

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، عباس سلیمی‌نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، در نشست «انقلاب فرهنگی؛ چرایی و چگونگی» که عصر روز گذشته ـ چهارشنبه ـ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد و به همت انجمن اندیشه و قلم برگزار شد، گفت: به دلیل تحصیل در خارج از کشور در زمان انقلاب فرهنگی در ایران نبودم و اطلاعاتم در این خصوص از طریق مطالعه است.


وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب، جریان غرب بلافاصله دست به تحرکاتی زد که این تحرکات در کردستان و با شایعه‌سازی که سیلوهای کردستان خالی خالی است، آغاز شد و باعث ایجاد تنش در آن منطقه شد. بعد از آن نیز گروه های مسلحانه به شکل قارچ‌گونه ایجاد شدند و دست به جنایات متعددی زدند. در بین این گروه‌ها فقط مجاهدین خلق بود که در ظاهر اعلام بی‌طرفی کرده بود و باقی گروه‌ها هر یک به نوعی دست به جنایت می‌زدند. همزمان با این جنایات نشریاتی مانند کیهان نیز با چاپ بیانیه‌های آنها اتفاقات افتاده را جعل می‌کردند.


وی تأکید کرد: اینکه این گروه‌ها هم جنایت کنند و رسانه داشته باشند و هم دانشگاه را تبدیل به ستاد جنگ کنند، برای عموم مردم جامعه غیرقابل قبول بود.


سلیمی‌نمین با بیان اینکه «انقلاب تازه پیروز شده بود و این همه جنایت در ابتدای انقلاب که هنوز اتفاق خاصی نیفتاده بود، عجیب به نظر می‌رسید»، تصریح کرد: به طور مثال گناه شهید مطهری چه بود که در همان ابتدا توسط گروه فرقان که با مجاهدین همکاری می‌کرد، ترور شد؟ این گروه‌ها از همان ابتدا برنامه مدون برای زمین زدن انقلاب داشتند. آمریکا و غرب گروه‌هایی با عناوین مختلف به وجود آوردند که دست به جنایت بزنند. گروه‌هایی که هم داخل تهران و دانشگاه پایگاه داشتند هم به جعل واقعیت می‌پرداختند که این خارج از تحمل جامعه ما بود.


وی در ادامه به دلایل دیگر انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: از طرف دیگر ساختار دانشگاه به شکلی نبود که بتواند تولید علم کند و در زمینه علوم انسانی تحولی ایجاد شود. دانشگاه زمانی دانشگاه می‌شود که بتواند بر اساس شرایط و نیازهای جامعه تولید علم کند. در بحث علوم انسانی دانشگاه ما ترجمه‌محور بود. متونی ترجمه شده در دانشگاه تدریس می‌شد که همین متون در کشورهای صاحب علم با تغییر مواجه شده بود. دانشگاه ما جرأت و جسارت تولید علم را نداشت و باید در این ساختار تحولی ایجاد می‌شد.


وی درباره اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها به عنوان موضوعی که در همه این سال‌ها در کشور مطرح بوده، گفت: اسلامی شدن دانشگاه یعنی تحول در تولید علم متناسب با نیاز جامعه اسلامی که در مسیر استقلال حرکت می‌کند. دانشگاه باید کمک حال جامعه باشد.


سلیمی‌نمین ابراز عقیده کرد: عده‌ای درون دانشگاه وجود دارند و نمی‌خواهند دانشگاه در خدمت تولید علم باشد. تولید علم زمانی صورت می‌گیرد که حرف مستدل زده شود و پاسخی مستدل شنیده شود. بعضی‌ها نمی‌خواهند نه در حوزه و نه دانشگاه فضای علمی به وجود آید.


سلیمی‌نمین درخصوص اخراج اساتید از دانشگاه در زمان انقلاب فرهنگی نیز گفت: خیلی از اساتید جایگاه علمی بسیار بالایی داشتند اما در پوشش فراماسونری و جهان وطنی به غرب خدمت می‌کردند و جامعه را به انحراف می‌کشاندند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته