دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1395 - 11:10

جهانگیری:‌برخی اصرار دارند اقتصاد ایران را کوچک نشان دهند

معاون اول رئیس جمهوری گفت: برخی در کشور اصرار دارند بگویند اقتصاد ایران کوچک است؛ این در حالی است که بر اساس آمار رسمی در دنیا اقتصاد ایران از نظر بزرگی هجدهمین اقتصاد است.
کد خبر : 164983

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در مراسم افتتاح همزمان 5 ایستگاه تقویت فشار گاز در کاشان گفت:‌ بر اساس آمارهای رسمی کشور نیز در سال 95 ایران توانست رشد اقتصادی 7/2 درصدی را برای 9 ماهه ابتدا به ثبت برساند که این رشد در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، صنعت، خدمات و ... وجود داشته است.


وی ادامه داد: مرکز آمار ایران اعلام کرده که در بهار و تابستان 700 هزار شغل جدید در کشور ایجاد شده است و با توجه به این فاکتورها می‌توان گفت اقتصاد کشور شرایط بهتری را پشت سر گذاشته است.


جهانگیری به تورم تک رقمی اشاره کرد و گفت:‌ تورم یک ساله منتهی به بهمن ماه 6/8 درصد بوده و در بخش‌های مختلف کشور شاهد درخشش اقتصادی هستیم.


وی افزود: با این حال برخی زبان به انتقاد باز می‌کنند که این جای تعجب دارد. مگر کسی فراموش کرده که با اقتصاد کشور در دوره گذشته چه کردند؟


معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه دو و نیم سال از دولت یازدهم در زمان تحریم گذشته است، افزود: ‌بیشترین فشار تحریم‌ها به حوزه نفت کشور بوده و بعد از آن بخش بانکی درگیر تحریم‌ها بوده است با این حال در بخش نفت در همین یک سال گذشته دستاوردهای درخشانی را به ثبت رسانده‌ایم.


جهانگیری گفت:‌ در اقتصاد مقاومتی یکی از محورهای اصلی که بیشترین پیشرفت را داشته نفت است که در زمینه‌های مختلفی مانند صادرات، ذخیره‌سازی، مسائل بین‌المللی، رفاه مردم و ... گام‌های بلندی برداشته است.


وی در ادامه گفت:‌ با مراجعه به سیاست‌های 24 گانه اقتصاد مقاومتی مشخص می‌شود که در بیشترین بخش‌های این سیاست‌ها نام نفت وجود دارد که با مدیریت عالی وزیر نفت توانسته افتخارات زیادی برای کشور فراهم کند.


وی به میزان برداشت در غرب کارون اشاره کرد و گفت‌: در ابتدای دولت یازدهم 60 هزار بشکه از میادین غرب کارون نفت برداشت می‌شد و امروز شاهد برداشت 280 هزار بشکه‌ای از میادین این منطقه هستیم.


جهانگیری ادامه داد: در پارس جنوبی نیز تا پایان دولت به برداشت مساوی با قطر در روز می‌رسیم و سهم ایران از برداشت از منابع پارس جنوبی 550 میلیون متر مکعب خواهد شد.


وی افزود: تامین منابع برای فازهای اولویت‌دار پارس جنوبی کار بسیار بزرگی بود که علاوه‌بر آن در زمینه توزیع و شبکه نیز کارهای بزرگی صورت گرفت.


معاون اول رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در نهایت فشار مالی انجام شد و تامین اعتبار از طریق صرفه‌جویی اقتصادی صورت گرفت.


وی افزود: در زمان برداشته شدن تحریم‌ها تلاش کردیم تا هر چه سریعتر به میزان تولید پیش از تحریم بازگردیم به همین منظور با موافقت رهبری 800 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشته شد و از محل درآمد به دست آمده این مبلغ به صندوق بازگشت.


جهانگیری به خواست برخی کشورها برای محدود کردن تولید نفت ایران اشاره کرد و ادامه داد: با تدبیر و دیپلماسی نفت کشور موفق شدیم به این کشورها بقبولانیم تا تولید خود را محدود کنند اما تولید نفت ایران محدود نشود.


وی در پایان با اشاره به بهره‌برداری از 12 واحد پتروشیمی در سال 95 گفت:‌ با بهره‌برداری از این مجتمع‌ها 9 میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی کشور افزوده شده و بخش نفت توانست به اهداف اقتصاد مقاومتی در سال 95 برسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته