دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1395 - 09:42

جهان در تلاش برای توقف لشگرکشی ارتش ترکیه

یک رویارویی احتمالی نظامی در شمال سوریه، همه را نگران کرده است. ارتش ترکیه تلاش زیادی دارد تا غرب را مجاب کند که یورش به سوی کردهای سوریه را پذیرا باشد. اما کشورهای دیگر نظر مخالفی در قبال برنامه ترکیه دارند.
کد خبر : 164943

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از بلومبرگ، مقامات ارشد نظامی سه کشور روسیه، ترکیه و آمریکا دو روز پیش در خارج از یکی از شهرهای استراتژیک سوریه نشست مهمی را برای کاهش تنش‌ها در مورد این کشور خاورمیانه‌ای برگزار کردند.


این نشست در پی تهدیدهایی برگزار می‌شود که دولت ترکیه نسبت به کردهای حاضر در شمال سوریه انجام داده است. دولت ترکیه تهدید کرده که اگر کردها شهر منبیج را ترک نکنند، به آنها حمله خواهد کرد. این در حالی است که شبه‌نظامیان کُرد یکی از متحدان آمریکا در مبارزه علیه داعش به شمار می‌آیند.


طی روزهای گذشته عامل سومی نیز علاوه بر ارتش ترکیه و شبه نظامیان کرد به موضوع شهر منبیج اضافه شده بود. دولت روسیه هفته گذشته اعلام کرده بود نیروهای ارتش سوریه آماده هستند تا در اطراف منبیج مستقر شوند.


جوزف دانفورد رئیس نیروهای مشترک آمریکا، استف والری گرازیموف فرمانده نیروهای روسی و هولوسی آکار فرمانده ارتش ترکیه در جنوب آنتالیا درباره مباحث مهم امنیتی منطقه از جمله سوریه و عراق مذاکره کردند. این خبری بود که درباره نشست این سه فرمانده ارشد نظامی منتشر شده بود.


در همین حال بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه گفته بود که کشورش در پی یک مکانیسم سه جانبه برای حل تهدیدهای ناشی از گروه‌های تروریستی در منبیج است.


او گفته بود نیروهای هوادار روسیه یک پرچم در منبیج برافراشته می‌کنند، نیروهای هوادار آمریکا پرچم دیگری را برافراشته می‌کنند و این باعث پیچیدگی اوضاع شده است.


ترکیه از ماه آگوست (مرداد) و در قالب عملیات سپر فرات و برای حمایت از شورشیان موسوم به ارتش آزاد سوریه نظامیانش را عازم خاک سوریه کرده است.


این نظامیان طی ماه‌های گذشته علاوه بر مبارزه با داعش با شبه‌نظامیان کُرد که مناطقی از شمال سوریه را در اختیار دارند و علیه داعش مبارزه می‌کنند نیز جنگیده بودند.


ترکیه در تلاش است تا هم‌پیمانان خود در ناتو از جمله آمریکا را مجاب کند تا از لشکرکشی زمینی آنکارا به سوی رقه پایتخت داعش حمایت کنند. اگر ترکیه بتواند در این برنامه موفق شود یکی از خطرات امنیتی‌اش یعنی حضور کردها در شمال سوریه را تا اندازه زیادی از بین می‌برد. اما به هر حال آمریکا کردها را یک عنصر اساسی مبارزه علیه داعش در شمال سوریه می‌دانند و این موضوع بر پیچیدگی‌های حاضر در شمال سوریه افزوده است.


بنا به گفته النور چویک، مشاور ارشد اردوغان، آمریکا پانصد سرباز جدید را در اطراف منبیج مستقر کرده است. او می‌گوید این اقدام آمریکا به این دلیل انجام شده است تا از حمله به شرکای آمریکا در اطراف منبیج خودداری شود.


جان دوریان، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش نیز گفته که هدف از اعزام این سربازان به اطراف منبیج این بوده تا «احتمال حمله به نیروهای متحدمان به‌ویژه از سوی داعش را کاهش دهیم.»


اما به هر حال به نظر می‌رسد که بحرانی جدی شمال سوریه را به انتظار نشسته است. آنتون لاوروف تحلیل‌گر مستقل نظامی روسیه که تحولات سوریه را از نزدیک دنبال می‌کند می‌گوید خطر حمله ارتش ترکیه به ممبیج و کردهای حاضر در اطراف آن بسیار زیاد است.


او می‌افزاید: «هم آمریکا و هم روسیه می‌خواهند وضعیت موجود منبیج یعنی کنترل کردها بر این شهر باقی بماند.»


به گفته وی اعزام سربازان آمریکایی به شهر منبیج نشانه آشکاری از سوی آمریکا به ترکیه است که آنها نمی‌خواهند اوضاع را در اختیار ترک‌ها قرار دهند.


همه این تحولات نشان‌دهنده حساسیت اوضاع در شمال سوریه است. باید منتظر ماند و دید نشست سه فرمانده ارتش نظامی روسیه، آمریکا و ترکیه این حساسیت را کاهش داده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته