دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1395 - 14:00

گاردین: بریتانیا، فرانسه و آمریکا به دنبال از سرگیری جنگ در لیبی هستند

روزنامه گاردین چاپ لندن در گزارشی به موضوع ازسرگیری درگیری‌های داخلی در لیبی بر سر تصرف تاسیسات نفتی پرداخت.
کد خبر : 164801

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه بی‌بی‌سی عربی، پاتریک وینتور، نویسنده حوزه دیپلماسی روزنامه گاردین در گزارش خود نوشت: «سفیران بریتانیا، آمریکا و فرانسه در لیبی به‌دنبال شعله‌ور شدن مجدد درگیری‌ میان گروه‌های مختلف بر سر تصاحب تاسیسات نفتی، خواستار پایبندی به آتش‌بس شدند.»


وینتور نوشت: «دیپلمات‌های غربی نگران آن هستند که این درگیری‌ها به تخریب و نابودی زیرساخت‌ها در سواحل لیبی منجر شوند، زیرساخت‌هایی که برای تولید و انتقال نفت ضروری هستند و شریان حیاتی کشور به شمار می‌روند.»


دیپلماسی‌نویس روزنامه گاردین تصریح کرد درگیری‌ها به‌طور ناگهانی آغاز شد و گروه‌های دفاع از بنغازی (شورشی‌ها) پس از درگیری با نیروهای وابسته به خلیفه حفتر، به تصرف تاسیسات نفتی در راس لانوف، سدره و مناطق مجاور آن روی آوردند.


وینتور می‌گوید نیروهای حفتر که نام «ارتش ملی لیبی» را بر خود گذاشته‌اند بر مناطقی در شرق لیبی مسلط شده‌اند و از حمایت نظامیان روسیه و مصر برخوردارند.


وی افزود: «نیروهای حفتر که از سپتامبر 2016 (مهر) بر منطقه هلال نفتی مسلط شده‌اند، میزان تولید روزانه نفت را در این منطقه از 200 هزار به 700 هزار بشکه در روز رسانده‌اند.»


وینتور می‌نویسد نیروهای حفتر همچنان بندر بریجه القریب را در کنترل خود دارند و نیروهای خود را با هدف ترتیب دادن ضد حمله برای بازپس‌گیری سدره و راس لانوف با پشتیبانی هوایی امارات در این منطقه مستقر کرده‌اند. حفتر تلاش می‌کند امارات را متقاعد به حمله هوایی با هدف فراهم کردن اوضاع برای پیشروی نیروهای خود کند.


به‌نوشته وینتور، دیپلمات‌های غربی می‌خواهند مطمئن شوند که درآمد نفت به‌طور کامل به دولت وحدت ملی لیبی در طرابلس، که از پشتیبانی سازمان ملل متحد برخوردار است، تحویل داده شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته