دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1395 - 10:45
در اولین نشست در دوره ترامپ؛

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نتوانست خبرنگاران را درباره ایران قانع کند

اولین نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بعد از 50 روز در حالی برگزارشد که مارک تونر نتوانست خبرنگاران را درباره منع ورود شهروندان ایرانی به آمریکا قانع کند.
کد خبر : 164714

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، وزارت امور خارجه آمریکا بعد از 50 روز از تغییر رئیس‌جمهوری در آمریکا اولین نشست خبری با خبرنگاران را برگزار کند.


در این نشست برخلاف شایعاتی که پیش از این درباره انتخاب مجری تلویزین فاکس نیوز به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه منتشر شده بود، مارک تونر، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه آمریکا به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.


یکی از چالش‌هایی که تونر در اولین نشست خبری با آن دست و پنجه نرم کرد، موضوع قانون منع ورود اتباع 6 کشور به آمریکا و سوالات درباره حضور اتباع ایرانی در این لیست بود که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نهایت نتوانست پاسخ درستی به سوالات بدهد.


بر اساس گزارش وب‌سایت وزارت امور خارجه آمریکا، در این نشست، خبرنگاری درباره دستور اخیر ترامپ مبنی بر منع ورود اتباع 6 کشور به آمریکا و اینکه بیش از نیمی از اتباعی که از میان این 6 کشور وارد آمریکا می‌شوند،‌ ایرانی هستند از تونر سئوال کرد.


خبرنگار خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که این دولت، همچون دولت‌های دیگر جمهوری‌خواه و دموکرات، جرج بوش و باراک اوباما باید تلاش کند تا به صورت مستقیم به مردم ایران متعهد باشد. می‌خواهم بدانم که این ممنوعیت چه پیامی را به مردم ایران منتقل خواهد کرد؟ در حالی به این نکته نیز اشاره کرده‌اید که این ممنوعیت در مورد گروه‌‌های خشونت‌طلب و یا گروه‌های تروریستی همچون داعش است که این نوع گروه‌ها در داخل ایران فعالیت نمی‌کنند.


تونر در پاسخ به این اظهارات گفت: «مطمئنا»


و خبرنگار ادامه داد که این دقیقا چه نوع ممنوعیتی است که ایرانیان را که تمایل به حضور در آمریکا دارند از این کار منع می‌کند؟


تونر مدعی شد: «این سوال خیلی خوبی است و دارای چند نکته است. اول از همه اینکه ما همیشه نیازمند ایمنی و امنیت برای مردم آمریکا هستیم. اینکه می‌گویند ما نمی‌خواهیم در نهایت ایران را به عنوان یک بازیگر جهانی یا بازیگر منطقه‌ای ببنیم، درست نیست. این بستگی به دولت ایران دارد و تصمیمات رهبری ایران. صادقانه بگویم آنچه ما در ماه‌ها و سال‌های گذشته دیده‌ایم یا از زمان امضای توافق هسته‌ای این است که رفتارهای بد در منطقه ادامه دارد.»


خبرنگار تأکید کرد که آیا می‌توانید بگویید که این موضوعات به شهروندان ایرانی ارتباطی دارد؟


تونر مدعی شد: «منظور من این است که این کشور حامی تروریسم و عامل بی‌ثباتی منطقه است و بار دیگر، وقتی شما به دنبال کشوری با این مشخصات هستید، این موضوع مردم ایران نیست، این موضوع به آنها ارتباطی ندارد. اما زمانی که موضوع امنیت مردم آمریکا مطرح است شما باید آنها را در سطوح مختلف قرار دهید.»


خبرنگار باز هم تأکید که جواب شما پاسخ سوال من نبود. سوال من این است که سیاست آمریکا از زمان بوش ارتباط با مردم ایران بوده است و آنها اکنون نمی‌توانند به آمریکا وارد شوند.


تونر در حالی که با جواب‌های کوتاه نتوانست خبرنگار را قانع کند افزود: «آنچه من می‌خواهم بگویم این است که ما نگرانی‌های مشروع درباره اقدامات ایران داریم. من متوجه هستم که بین آنچه در لیبی، سوریه اتفاق افتاد با ایران متفاوت است. اما ایران...»


خبرنگار با قطع صحبت سخنگو تأکید کرد، زمانی که شما می‌گویید ایران از تروریسم حمایت می‌کند منظورتان حمایت ایران از حزب الله لبنان است اما حزب‌الله در این لیست وجود ندارد. چرا لبنان در لیست این کشورها نیست؟


تونر بار دیگر ادعاهای قبلی را درباره این که ایران در ایجاد هرج و مرج در منطقه نقش دارد،‌ تکرار کرد و خبرنگار مجددا تکرار کرد که واقعا با منع مردم ایران شما فکر می‌کنید که دولت ایران را از این اقدامات منع کرده‌اید؟


مارک تونر در پاسخ به این سوال ادامه داد که من درک می‌کنم روابط مردم با مردم تا چه اندازه قدرتمند است و اینکه مردم ایران به آمریکا بیایند و تبادل فرهنگی صورت گیرد؛ اما فکر می‌کنم بیش از همه اینها امنیت مردم آمریکا مهم است.


خبرنگار پرسید: در این صورت نظر شما این است که تا زمانی که دولت ایران روش خود را تغییر ندهد مردم این کشور نمی‌توانند به آمریکا سفر کنند یا اینکه منظور شما این است که یک روش بررسی بهتری ایجاد شود؟


تونر بیان کرد که ما روش‌های بررسی کافی در اختیار نداریم. باید ببینیم این کشورها چه هستند؟ و بعد قادر به صحبت با این دولت‌ها باشیم تا نقاط ضعف را برطرف کنیم.


تونر در پاسخ به این سوال که پس به این ترتیب شما برنامه‌ای برای مذاکره با ایران برای بررسی این روند دارید، گفت که نمی‌تواند در این باره اظهار نظر کند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب