دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس دانشگاه امیرکبیر: ساختار قدیمی جوابگوی جذب دانشجو و استاد خارجی نیست

هفتمین نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌المللی دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی در دانشگاه شریف برگزار شد.
کد خبر : 164561

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سید احمد معتمدی، رئیس دانشگاه امیرکبیر در این نشست گفت: «برنامه راهبردی ما در دانشگاه امیرکبیر قرار گرفتن در رده 100 دانشگاه برتر دنیا تا 1404 و قرار گرفتن در بین دانشگاه‌ها نسل سوم در برنامه ششم توسعه است.»


او افزود: «برای برنامه راهبردی باید برنامه اجرایی تدوین شود، برای رسیدن به این اهداف ما باید در حوزه بین‌الملل کار کنیم. مثلا دانشگاه MIT دو هزار 980 عضو هیات علمی دارد که هزار و 674 عضو آن خارجی هستند، در دانشگاه امیرکبیر شاید یکی دو عضو هیات علمی خارجی باشد. در تحصیلات تکمیلی این دانشگاه 80 درصد دانشجویان خارجی هستند اما ما در دانشگاه امیرکبیر 141 دانشجو در مقابل 13 هزار دانشجو داریم.»


رئیس دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: «منهای دانشگاه‌های مشهد و تهران مابقی دانشگاه‌ها زیر 200 دانشجوی خارجی دارند و اثر این مساله در درآمد نمایان می‌شود،‌اگر بخواهیم در رتبه‌بندی جایگاه مناسبی داشته باشیم باید در حوزه بین‌الملل برنامه‌ریزی داشته باشیم، مهمترین کار هم اصلاح ساختاری در دانشگاه‌هاست، ساختار قدیمی جوابگوی جذب دانشجو و استاد خارجی نیست. مثلا ما نیاز به دوره MBI در مخابرات داشتیم و به هلند اعلام کردیم. با وجود این که این رشته را نداشتند در 20 روز به ما برنامه دادند، حال اگر ما می‌خواستیم رشته جدید راه بیاندازیم چقدر طول می‌کشید؟»


معتمدی درباره همکاری با فرانسه گفت: « بعد از برجام اتفاقات خوبی افتاد و استقبال خوبی هم صورت گرفت، آلمان، فرانسه و ایتالیا همکاری خوبی با ما دارند، فرصت خوبی ایجاد شده است و باید از آن استفاده شود. چرا که شاید دیگر این فرصت تکرار نشود.»


او ادامه داد: «قبل از این، دانشگاه‌های فرانسه به زبان فرانسه درس می‌دادند ولی اکنون انگلیسی هم تدریس می‌شود، قبلا نظام آموزشی فرانسه با نظام آموزشی ما متفاوت بود ولی امروز دیگر مشکلی در این زمینه وجود ندارد، فرانسه 82 دانشگاه دولتی دارد که سطح آن‌ها هم بهم نزدیک است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته