دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
درباره تئاتر پرفروش سالی که گذشت

دغدغه‌های اقتصادی یک تئاتری خلاق

اگر هنرمندان تئاتری برای اجرای تئاتر نیاز به حمایت دولت دارند و همواره از کمبود بودجه و مشکلات مالی شکایت دارند، هستند تئاترهایی که با میزان فروشان نشان می‌دهند که هنرمند فقط نیاز به حمایت معنوی دارد و خلاقیت و آشنا به سلیقه تئاتر مهم‌ترین اصل در یک کار هنری است.
کد خبر : 164276

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا: تیرماه سال 1394 همایون غنی‌زاده به یاد هما روستا سالن خصوصی هما را راه اندازی کرد. آن زمان هما روستا زنده بود و همایون غنی‌زاه در آیین گشایش این سالن خصوصی از ارادت خود به هما روستا و تأثیرگذاری‌اش در عرصه تئاتر ایران سخن گفت و دلیل نامگذاری این سالن تئاتر خصوصی به دلیل علاقه قلبی خود نامید.


مشکلات پیش‌بینی نشده با مالک این ملک باعث شد که اجرای نمایش «کالیگولا» در این سالن نیمه تمام بماند و همایون غنی‌زاده ماند و هزینه‌هایی که برای راه اندازی سالن خصوصی هما کرده بود. مصادق اینکه در هر شری خیری است او گروهش به تالار وحدت رفتند و استقبال مخاطب از این نمایش باعث شد که این کار بارها و بارها تمدید شود و سرانجام نمایش با فروش یک میلیاردی به کار خود پایان داد.



فروش یک میلیاردی، رقم جدیدی در حوزه فروش تئاتر بود و نویدی بر اقتصادی بودن تئاتر. از سوی دیگر این نمایش سالها قبل هم روی صحنه رفته بود و تاییدی بر نیاز به رپرتوآر و تکرار اجرای تئاترهای قدیمی بود.


رکورد فروش «کالیگولا» تا مدتی متعلق به همایون غنی‌زاده، این کارگردان جوان خلاق بود. کارگردانی که اجرای نمایش‌های «آنتیگونه»، «ددالوس و ایکاروس»، «در انتظار گودو»، «ملکه زیبایی لینین» و «آگاممنون» را در کارنامه خود داشت، اما اجرای نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» در تالار وحدت رکورد فروش نمایش «کالیگولا» را شکست.


فروش یک میلیاردی نمایش کالیگولا، رقم جدیدی در حوزه فروش تئاتر بود و نویدی بر اقتصادی بودن تئاتر. از سوی دیگر این نمایش سالها قبل هم روی صحنه رفته بود و تاییدی بر نیاز به رپرتوآر و تکرار اجرای تئاترهای قدیمی بود.

نقطه اشتراک این دو نمایش پرمخاطب در سال 94 و سال 95 حضور همایون غنی‌زاده به عنوان کارگردان در هر دو کار است. اگر نمایش «کالیگولا» در طول اجرای خود توانست با حدود 10 هزار تماشاچی به فروش یک میلیارد و 300 میلیون تومان برسد، نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» در طول 35 روز اجرا با بیش از 25 هزار نفر تماشاچی یک میلیارد و 100 میلیون تومان فروش را رد کرد.


آمارهای مخاطب «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» از همان ابتدا گواه بر پرفروش شدن نمایش سال بود. هفته سوم اجرای این نمایش اعلام شد که 13هزار تماشاگر از آن دیدن کرده‌اند. در حالیکه آمار نمایش‌های پرمخاطب سال‌های گذشته معتلق به نمایش‌های « آمدیم، نبودید، رفتیم» به کارگردانی رضا حداد با 25 هزار تماشاگر و «شعله در زمهریر» به کارگردانی محمدرضا مداحیان با نزدیک به 19 هزار تماشاگر تا انتهای نمایش بوده است.



قیمت بلیت نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» از 25 تا 75 هزار تومان بود که برای تئاتر قیمت گرانی محسوب می‌شود، اما با همین قیمت گران، از نیمه‌های اجرا بلیت نایاب شد و تا پایان کار بلیت‌ها پیش فروش شد. و با توجه به تعداد صندلی‌های تالار وحدت و قیمت بلیت می‌توان گفت که نزدیک به ٤٠‌هزار نفر از این نمایش دیدن کردند و سرانجام مرز 2میلیارد تومان را به نام خود ثبت کرد.


فروش و میزان تعداد بازدیدکنندگان از این نمایش نشان داد که اگر تئاتر با معیارهای درست روی صحنه برود، می‌تواند در چرخه اقتصادی نقش موثری داشته باشد. از سوی دیگر اگر کارگردان قدیمی و بنام تئاتری برای اجرا بردن اثر خود نیاز به حمایت دولتی دارند و در نهایت هم هم کار فروش لازم را نمی‌کند، اعتماد به همایون غنی‌زاد جوان هم باعث رونق اقتصادی برای تالار وحدت شده است و هم باعث شد که نمایشی به شکل مستقل و بدون نیاز به حمایت مالی روی صحنه برود.


در نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» ویشکا آسایش ، سجاد افشاریان، بابک حمیدیان، سیامک صفری و داریوش به ایفای نقش می‌پرداختند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته