دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 اسفند 1395 - 11:20
امسال هم با اقدام و عمل دانشگاهیان استمرار یافت

اجرای کشوری طرح «یاد سبز شهدا» با درختکاری در دانشگاه آزاد اسلامی + تصاویر/ 3

پیرو بخشنامه دانشگاه آزاد اسلامی در راستای استمرار طرح «یاد سبز شهدا» به منظور نگهداری محیط زیست و ارج نهادن به مقام شهدا در واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، این مهم با اقدام دانشگاهیان در روز و هفته درختکاری به مرحله عمل رسیده است.
کد خبر : 164059

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، 2500 اصله نهال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل غرس شد.



مراسم روز درختکاری با حضور دکتر حسن قلی پور رئیس دانشگاه آزاداسلامی واحد بابل، معاونان، مسئولان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحد بابل در استمرار طرح «یاد سبز شهدا» برای حفظ و نگهداری محیط زیست به عنوان امانت الهی و به پاس ارج نهادن به مقام شامغ شهدا و 1744 شهید شهرستان بابل با کاشت بیش از 2500 اصله نهال پرتغال، سیب، آلوچه، گردو انواع درخت زینتی در این واحد برگزار شد.


قلی پور گفت: «فضای سبز، باغ و جنگل زیباترین موهبت الهی است، همه افراد جامعه نسبت به نگهداری درخت وحفظ محیط زیست باید کوشا واحساس مسئولیت کنند.»


رئیس واحد بابل رسیدگی به درخت را مهمترین وظایف بشر دانست و بیان کرد:« انسان برای بقای وسلامت خود و محیطی که در آن زندگی می کند نیاز به طراوات و شادابی دارد، پس برای رشد و نمو انواع گونه های زینتی و میوه ای باید همت وتلاش بیشتری در سطح کشور صورت گیرد.»


هیات رئیسه، کارکنان، استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در مراسم روز درختکاری با غرس نهال مثمر در محوطه سبز دانشگاه شرکت و سنت پسندیده کاشت نهال را پاس داشتند.



این مراسم که با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد، بنا به توصیه و تاکید رئیس دانشگاه مزین به روز شهدا نامگذاری و تعدادی از نهال ها در محوطه یادمان شهدای گمنام واحد اهواز غرس و آبیاری شدند.


دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با غرس یک نهال در محوطه فضای سبز دانشگاه، این سنت پسندیده را یکی از یادگارهای انبیا و اولیا خداوند متعال برشمرد و گفت: امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی همیشه بر کاشت و حفظ و صیانت از درخت و فضای سبز تاکید داشته اند و به همین دلیل رئیس دانشگاه با صدور بخشنامه ای خوب و منطبق بر دین مبین اسلام واحدها را در ترویج و اقدام و عمل به این فریضه الهی توصیه نموده اند و بحمدالله امروز ما در تمام واحدهای دانشگاهی سرانه خوبی از بابت فضای سبز شاهدیم.


دکتر شهرام لک با تاکید بر حفظ این سرمایه طبیعی، گره خوردن سرنوشت حیات بشر را منوط به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی دانست و اضافه کرد: اگر امروز شاهد پدیده‌هایی هستیم که زندگی را برای انسان و جانداران سخت کرده است، فقط بی توجهی و یا کم توجهی به حفظ این عنصر اصلی حیات یعنی درخت و در نهایت جنگل‌هاست.


لک راه حل برون رفت از گرفتاری استان و کشورمان در پدیده ریزگردها را در توسعه فضای سبز دانست و گفت: با ابلاغ سیاست‌های پانزده گانه مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی و برنامه های دولت کریمه و استفاده از آموزه های دینی می توان همانند سایر مشکلات بر این پدیده مضموم چیره شد.


پیش از کاشت نهال حاضران با حضور در یامان شهدای گمنام واحد حضور یافته و با آرمانهای شهدا هشت سال دفاع تجدید میثاق کردند.


به گزارش آنــا به مناسبت 15 اسفند روز درختکاری، امروز تعداد 14 اصله درخت از سوی دانشجویان، استادان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد غرس شد. عمده دانشجویانی که امروز در این برنامه در واحد ملارد حضور داشتند دانشجویان عضو کانون دانشجویی محیط زیست و بسیج دانشجویی واحد ملارد بودند.


در این مراسم که با عنوان یاد سبز شهدا و در راستای تاکید رئیس دانشگاه بر امر درختکاری و گسترش فضای سبز در سراسر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، دکتر طاهره میرساردو سرپرست واحد به همراه جمعی از معاونان و مدیران خود در جمع دانشجویان این واحد که در محوطه اصلی بلوار دانشجو مشغول درختکاری بودند، حضور یافته و خود نیز به صورت نمادین چند اصله درخت کاشتند.



رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میناب به مناسبت 15 اسفند روز درخت و درختکاری با کاشت نهال درخت در محوطه دانشگاه با تشویق و ترغیب دانشجویان، استادان و کارکنان در این امر خداپسندانه گفت: «در خت و درختکاری در دین مبین اسلام از اهمیت و ارزش خواصی برخوردار بوده چراکه در روایتی از معصومین نقل شده است که حتی اگر دیدید قیامت برپاشده و شما مشغول کاشتن درخت بودید از این عمل نیک خود دست برندارید.



دکتر حمید باقری افزود: روز درختکاری بهانه ای است که با این کار ارزشمند به محیط زیست احترام گذاشته و با نگاهی ویژه به احیای آن گام برداریم و امیدواریم با تلاش در این امر خداپسندانه حتی با کاشت یک نهال در آبادانی کشور عزیزمان سهیم باشیم.


رئیس واحد میناب با توجه نشاط و شادابی در فضای درختان گفت: کاشت و نگهداری درخت در محیط های دانشگاهی امری ضروری و واجب است زیرا این طراوت و شادابی حاصل آن نشاط دانشجویی به همراه دارد و فضای دانشگاه را از هرگونه آلودگی دور نگه می دارد.


به مناسبت پانزدهم اسفند روز درختکاری، هیأت رئیسه، استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی بناب در محوطه­ این واحد، اقدام به کاشت چندین اصل درخت و نهال کردند.



رئیس واحد بناب در حاشیه این مراسم با توجه به اهمیت درختکاری از منظر اسلام گفت: «درخت یکی از زیباترین نعمت‌های الهی و تجلی حیات و جزو ثروت های ملی هر کشوری به شمار می رود. درخت یکی از نشانه های قدرت خداوند است و به دلیل نقش حیاتی که در زندگی همه موجودات زنده، بویژه انسانها داراست در اسلام مورد تأکید و توجه خاص قرار گرفته است.»


دکتر سیدعبداله حجتی افزود: «نامگذاری این روز به عنوان روز درختکاری، فرصت مناسبی برای توسعه فضای سبز است و با توجه به آلودگی‌های صنعتی، کاشت درخت و حفظ آن می تواند یکی از راهکارهای مبارزه با این آلودگی ها باشد. لذا همه ما وظیفه داریم تا با انجام این عمل خداپسندانه، نقشی در سلامت و حیات انسان و سایر موجودات ایفا کنیم و روح طراوت و سرزندگی را در بین افراد جامعه ایجاد کنیم.»


بیش از یک هزار نهال به یاد شهدای شهرستان الیگودرز در دانشگاه آزاداسلامی واحد الیگودرز این شهر کاشته شد.



در اولین روز از هفته منابع طبیعی در مراسمی با حضور جمع کثیری از اقشار مختلف مردم الیگودرز، دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی و دانش آموزان مدرسه سما، به یاد 604 شهید شهرستان، در جوار قبور مطهر شهدای گمنام تدفین شده در دانشگاه آزاد اسلامی یک هزار اصله نهال غرس شد.


رئیس واحد الیگودرز در مراسم غرس این نهال ها گفت: «گسترش فضای سبز یکی از مهمترین نیارهای جامعه امروز با توجه به وضعیت آب و هوایی است.»


دکتر اسماعیل درویشی افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی با راه اندازی گلخانه تحقیقاتی تلاش دارد گامی اساسی در کمک به گسترش فضای سبز بردارد لذا آماده همکاری با نهادها و دستگاه‌های اجرایی برای تحقق این موضوع هستیم.»


حجت الاسلام ترکی امام جمعه موقت و سعیدی فر رئیس منابع طبیعی الیگودرز نیز با قدردانی از تلاش دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش فضای سبز بر ضرورت بسیج همگانی برای ترویج فرهنگ درختکاری در الیگودرز تاکید کردند.


مراسم روز درختکاری با شرکت کانون‌های دانشجویی آسیب­‌های اجتماعی، حقوق شهروندی، رهروان شهدا، بسیج دانشجویی، کارکنان و مسئولان دانشگاهی، فرماندار، بخشدار و روسای ادارات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان در مجتمع آموزشی خلیج‌فارس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان(برازجان) برگزار شد.



فرماندار دشتستان گفت: باعث خوشحالی است که اولین روز از هفته منابع‌طبیعی که به عنوان روز درختکاری نامیده شده را در یک محیط و مرکز علمی و دانشگاهی در بین دانشجویان و دانشگاهیان باشیم.»


ارسالان زارع اضافه کرد: «فرهنگ کاشت درخت و حفاظت از طبیعت باید در بین دانشجویان نهادینه شده و حضور کانون‌های دانشجویی در این مراسم نشان از علاقه‌مندی آنان به طبیعت دارد.»


زارع با تاکید بر لزوم حفظ طبیعت عنوان کرد: «طبیعت سالم باعث نشاط و پویایی انسان شده و روح آدمی را جلا می‌دهد، بنابراین باید به‌یاد داشته باشیم که افسردگی و روزمرگی انسان‌ها در عصر حاضر نشأت گرفته از فاصله‌ای است که بین انسان و طبیعت ایجاد شده است.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان نیز با توجه به سفارش به درختکاری در همه ادیان و بالاخص دین مبین اسلام اظهار کرد: «کاشت درخت در قبل اسلام و بعد از آن از سوی همه بزرگان سفارش شده است به طوری‌که امام صادق(ع) می‌فرماید:«کشت کنید و درخت بنشانید، به خدا قسم آدمیان کاری برتر و پاک‌تر از این نکرده‌اند.»


دکتر داوود یحیایی، آلودگی هوا و مشکل ریزگردها در کشور، به ویژه در استان‌های جنوبی را ناشی از تخریب محیط زیست خواند و افزود: «بی‌شک درختکاری در مناطق بیابانی و خشک باعث تثبیت خاک شده و در کاهش بوجود آمدن ریزگردها بسیار مؤثر خواهد بود.»


رئیس واحد دشتستان ادامه داد:«در این ایام که هنگام برگزاری اردوهای راهیان نور و اعزام دانشجویان به مناطق جنگی جنوبی است می‌توان به هر دانشجو یک درخت هدیه داد که در مناطق مشخص شده از سوی مسئولین ذی‌ربط کاشته شده تا به طبیعت خوزستان نیز کمکی شده باشد.»


در پایان این مراسم تعداد200 اصله درخت به وسیله دانشجویان و مسئولان حاضر در مراسم غرس شد.


در آیینی، نوآموزان مرکز پیش دبستانی سما واحد بافت در حضور مسئولان این دانشگاه اقدام به غرس نهال کردند.



به گزارش خبرنگار آنا از بافت در این مراسم که در محل پیش دبستانی سما برگزار شد، دکتر ابراهیم خراسانی پاریزی بیان کرد: طبیعت و فضای سبز وسیله ای برای بقای بشری و حفظ زیبایی محیط است و به عنوان میراثی ارزشمند به همه انسان ها تعلق دارد. درخت نماد آبادانی و شاخص سبزی و خرمی و مظهر زندگی است.


رئیس واحد بافت با بیان اینکه در دین مقدس اسلام و در آیات و روایات و سیره معصومین(ع) به نقش و اهمیت این موهبت عظیم پروردگار اشاره شده است، گفت: در اهمیت درخت و درختکاری همین بس که در روایتی معتبر از یکی معصومین (ع) منقول است که: «حتی اگر دیدید قیامت بر پا شد و شما مشغول کاشتن درختی بودید، از این عمل نیک خود دست برندارید» و این نشانگر تاکید و توصیه اولیای اسلام به حفظ و حراست از درختان و اهمیت درختکاری است.


وی خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز به حفظ و حراست درختان و توجه به گسترش فضای سبز به عنوان نماد پاکی طبیعت توجه خاص شده که دانشگاه آزاد اسلامی نیز به این امر مهم توجه ویژه داشته است.


این مراسم با غرس نهال توسط مسئولان دانشگاه و نوآموزان مرکز سما پایان یافت.


به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی و در راستای طرح «یاد سبز شهدا» از ابتکارات دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، کاشت نهال به یاد شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، شهدای والامقام دفاع مقدس و شهدای ولایی مدافع حرم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز انجام شد.



به همت حوزه عمران و حوزه معاونت اداری مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز، مراسم کاشت نهال‌های سرو، کاج، نارون و شیشه شور در محوطه دانشگاه با حضور جمعی از هیات رئیسه و کارکنان واحد به یاد شهدای رفیع ایران اسلامی و در راستای اجرای طرح «یاد سبز شهدا» از ابتکارات دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد.


به گزارش آنــا؛ همزمان با ایام هفته درختکاری تعدادی از استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش با غرس نهال این سنت حسنه را اجرا کردند.



همزمان با ایام هفته درختکاری تعدادی از استادان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش به همراه هیات رئیسه این دانشگاه با غرس تعدادی نهال این سنت حسنه را بجا آوردند.


این نهال‌ها با گرامیداشت یاد و خاطره نه شهید گمنام دفاع مقدس که در سالروز شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) در شهرستان خاش تشییع شدند غرس شدند.


این اقدام در راستای اجرای طرح کشوری یاد سبز شهدا بر اساس بخشنامه دانشگاه آزاد اسلامی در واحد خاش اجرا شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته