دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ماموریت‌گرا می‌شوند/ تدوین رشته‌های بین‌رشته‌ای در دستور کار شورای برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی به آخرین تغییرات آیین‌نامه‌ای این دانشگاه در مقاطع مختلف اشاره کرد و از ماموریت‌گرا شدن واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
کد خبر : 163960

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرهاد حسین‌زاده لطفی به آخرین تغییرات آیین‌نامه‌ای دانشگاه اشاره کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین تغییرات آیین‌نامه‌ای در دوره‌های کاردانی و کارشناسی بی‌اثر‌کردن نمرات مردودی برای دانشجویان بود که در حال حاضر این موضوع اجرا می‌شود. همچنین بی‌اثر‌کردن نمرات مردودی دانشجویان کارشناسی‌ارشد برای ورودی‌های مهر 95 به بعد مهم‌ترین تغییری بود که در آیین‌نامه آموزشی کارشناسی‌ارشد اتفاق افتاد. از سوی دیگر بر‌اساس مصوبه هیات رئیسه دانشگاه مقرر شد درباره دانشجویان کارشناسی‌ارشد ورودی 94 به بعد اگر دانشجویی در یک درس بیش از یک بار نمره مردودی داشته باشد، فقط یک نمره مردودی در معدل او لحاظ شود. آیین‌نامه جدید دانشجویان دوره دکتری تخصصی درباره آزمون جامع نیز ابلاغ شد که همه مسائل به صورت منسجم در این آیین‌نامه آمده است.»


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی توسعه تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه را برای تحقق عدالت آموزشی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت جدید دانشگاه دانست و گفت: «در دوره مدیریت جدید در مقاطع کاردانی 96درصد، کارشناسی 91 درصد، کارشناسی‌ارشد 71.7 درصد و دکتری تخصصی49.1 درصد از پذیرفته‌شدگان در واحدهای مختلف بومی‌گزینی شده‌اند که این کار دارای اثرات مثبت فرهنگی است.»


همکاری 69700 عضو هیات علمی با دانشگاه آزاد اسلامی


حسین‌زاده لطفی ادامه داد: «در حال حاضر بیش از 30 هزار و 802 عضو هیأت علمی تمام‌وقت، 37 هزار و 898 عضو هیأت علمی نیمه‌وقت و مدعو و جمعا 69 هزار و 700 عضو هیات علمی با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند.»


او درباره آمار دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: «در حال حاضر 30.5 درصد دانشجویان این دانشگاه در حوزه تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند، این در حالی است که در دانشگاه‌های دولتی به ازای هر استاد واجد شرایط 2.7 دانشجوی دکتری تخصیص یافته است که در دانشگاه آزاد اسلامی این مقدار تقریبا نصف ظرفیت استادان دانشگاه‌های دولتی است؛ در نتیجه هر استاد به طور هم‌زمان پنج دانشجوی دکتری دارد، البته باید این را هم در نظر گرفت که در سال جاری، 53 درصد از کل تحصیلات تکمیلی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی است.»


بیش از 2 هزار پرونده جذب هیات علمی در حال بررسی نهایی است


حسین‌زاده لطفی گفت: «برای ارتقای سطح کمی و کیفی حوزه آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه‌های ویژه‌ای وجود دارد. توسعه تحصیلات تکمیلی، جذب و ارتقای اعضای هیات علمی و توسعه فضاهای آموزشی از جمله برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی است. همچنین وجود اعضای هیات علمی تمام وقت با درجه علمی بالا به طور جدی در دستور کار معاونت آموزشی قرار گرفته است و تا به امروز بیش از 5 هزار عضو هیات علمی تمام‌وقت به مجموعه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شده است و بیش از 2 هزار پرونده از فراخوان‌های گذشته در حال بررسی نهایی است.»


معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: «حوزه نظارت و ارزیابی برای پایش پیوسته همه حوزه‌ها به ویژه آموزش، برنامه‌ریزی کرده است. این امر به این دلیل است که واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بتوانند با رعایت قوانین و بخشنامه‌های موجود در ارتقای حوزه آموزشی دانشگاه کمک کنند.»


او افزود: «با توجه به فعال‌بودن کمیسیون‌های تخصصی، هیات ممیزه دانشگاه و برگزاری جلسات منظم هیات ممیزه مرکزی، خوشبختانه فرایند ارتقای اعضای هیات علمی با سرعت برای متقاضیان واجد شرایط در حال انجام است؛ به طوری‌که در سه سال گذشته بالغ بر چهار هزار و 400 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه توانستند ارتقا یابند. همچنین با توجه به توقف تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی از پیمانی به رسمی آزمایشی و از رسمی آزمایشی به قطعی به مدت بیش از شش سال، تدبیری اندیشیده شد تا از امسال مجددا سامانه تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی راه‌اندازی شود و همه اعضای هیات علمی واجد شرایط تبدیل وضعیت استخدامی می‌توانند با ارائه مدارک مورد‌نیاز از پیمانی به رسمی آزمایشی و همچنین از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی تبدیل وضعیت شوند.»


تدوین رشته‌های بین‌رشته‌ای جدید در دستور کار شورای برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی


حسین‌زاده لطفی به کاهش جمعیت دانش‌آموزی در سال‌های اخیر و به دنبال آن کاهش جمعیت دانشجویی اشاره کرد و گفت: «برای جذب بیشتر دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی لازم است برنامه‌های درسی جدیدی در دانشگاه تدوین و به تصویب برسد. به این ترتیب، در برنامه‌های درسی جدید باید رشته‌های بین رشته‌ای و مورد نیاز کشور با جذابیتی بیشتر برای مخاطبان تعریف شود که این موضوع در دستور کار شورای برنامه‌ریزی دانشگاه قرار گرفته است و کمیته‌های این شورا برای رسیدن به این هدف فعال شده‌اند. بدیهی است جذب دانشجو در آینده، مستلزم رعایت کیفیت در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه آموزشی است.»


او یکی از مهمترین شاخص‌های کیفی در حوزه آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی را نسبت هیات علمی به دانشجو دانست که مورد توجه همه کارشناسان آموزش عالی است. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی این نسبت یک به 46 است که با برنامه‌ریزی انجام شده در برنامه پنج ساله ششم دانشگاه آزاد اسلامی این نسبت به یک به 37 ارتقا می‌یابد و مقرر شده است براساس برنامه‌ریزی‌ها در برنامه بعدی در انتهای سال 1404 این نسبت به یک به 27 ارتقا یابد.»


حسین‌زاده لطفی افزود: «در کنار این موضوع یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های کیفی در دانشگاه، وجود اعضای هیات علمی با مرتبه‌های بالای علمی است؛ به طوری‌که در سه سال گذشته سهم هیات علمی با مرتبه استادیار به بالا در دانشگاه از 38 به 55 درصد ارتقا پیدا کرد که در برنامه بلند‌مدت دانشگاه این سهم به 75 درصد ارتقا پیدا می‌کند.»


به گفته معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی ارتقای اعضا هیات علمی از مربی به استادیاری و همچنین از استادیاری به دانشیاری و از دانشیاری به استادی نیز یکی از شاخصه‌های مهم کیفی در حوزه آموزش به حساب می‌آید که این موضوع در دانشگاه آزاد اسلامی با فعال‌بودن کمیسیون‌های تخصصی هیات ممیزه و با انجام فرآیند بررسی پرونده‌ها در حداکثر سه ماه کاری صورت می‌گیرد.


ماموریت‌گرا شدن واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در آینده نزدیک


او گفت: «در آینده باید با مدیریت رشته محل‌ها، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را به سوی ماموریت‌گرایی حرکت دهیم.»


حسین‌زاده لطفی درباره برگزاری هفتاد‌و‌یکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: «برگزاری اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به هم‌فکری برای تدوین راهبردها کمک می‌کند.»


او در پایان گفت: «این اجلاس که به صورت سالانه برگزار می‌شود، می‌تواند به همفکری برای تدوین راهبردها و سیاست‌های حوزه‌های مختلف از نظر آموزش کمک زیادی کند و از آنجایی که واحدهای دانشگاهی در اجرای بخشنامه‌ها، آیین‌نامه و دستور‌العمل‌ها در صف قرار دارند، بنابراین دریافت نظرات آن‌ها در تدوین یا اصلاح بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب