دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1395 - 16:33
امسال هم با اقدام و عمل دانشگاهیان استمرار یافت

اجرای کشوری طرح «یاد سبز شهدا» با درختکاری در دانشگاه آزاد اسلامی + تصاویر/ 2

پیرو بخشنامه دانشگاه آزاد اسلامی در راستای استمرار طرح «یاد سبز شهدا» به منظور نگهداری محیط زیست و ارج نهادن به مقام شهدا در واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، این مهم با اقدام دانشگاهیان در روز و هفته درختکاری به مرحله عمل رسیده است.
کد خبر : 163943

به مناسبت روز درختکاری و اشاعه فرهنگ غرس نهال در طبیعت خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس اقدام به کاشت 120 اصله نهال در محیط فاز 9 این دانشگاه کردند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، به همت کانون دانشجویی تدبیر جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در آستانه فرا رسیدن بهار طبیعت و به مناسبت 15 اسفند روز درختکاری، مراسمی باشکوه و به یاد ماندنی با حضور رئیس واحد بندرعباس، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاونان، کارکنان، دانشجویان و جمعی از دانش آموزان سما این واحد دانشگاهی، برگزار شد.



رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس نیز در این مراسم با پر اهمیت برشمردن درختکاری در محیط های زندگی گفت: حفظ درخت و فرهنگ سازی درخت کاری در جامعه از جمله نیازهایی است که باید در راستای حفظ روحیه نشاط و شادابی خود و دیگران صورت پذیرد.


مهدی باقری از درخت به عنوان یکی از زیباترین مظاهر خلقت و جلوه‌ های ویژه زندگی و سرسبزی دانست و افزود: «درخت نماد آبادانی و شاخص سبزی و خرمی و مظهر زندگی است که باعث تلطیف هوا و موجب آسایش و رفاه مردم و صفا و پاکی طبیعت می‌شود و زندگی را معنایی ژدف می بخشد.»


باقری: حفظ درخت و فرهنگ سازی درخت کاری در جامعه از جمله نیازهایی است که باید در راستای حفظ روحیه نشاط و شادابی خود و دیگران صورت پذیرد

حجت الاسلام محسن ابراهیمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد بنرعباس هم با قدردانی و حمایت از این حرکت زیبا و پسندیده گفت:«درخت یکی از پرثمرترین نعمت های پروردگار متعال است و درختکاری یکی از سنت های پسندیده ای است که در دین مبین اسلام بویژه از سوی پیامبر(ص) سفارش‌های موکدی بر آن شده است.»


این آیین علاوه بر اینکه نهال هایی از سوی مسئولان، دانشجویان و دانش آموزان کاشته شد با برنامه شاد و متنوعی از جمله مسابقات بین دانش آموزانی نیز همراه بود.


به گزارش خبرگزاری آنا از تبریز، در مراسم درختکاری دانشگاه آزاد اسلامی تبریز 16 اصله درخت نیز به تعداد، نام و یاد شهدای گمنام، مدافع حرم و دانشجوی این دانشگاه غرس شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در آیین درختکاری این دانشگاه گفت: درختان، الماس سبز رنگ طبیعت هستند.



انگجی با توجه به سنت پسندیده کاشت درخت در جهان افزود: طبیعت نیازمند رسیدگی و مراقبت انسانهاست و انسانها نیز نیاز مبرم به طبیعت و مخصوصا درخت دارند.


وی تصریح کرد: «از بین رفتن جنگل ها و مراتع طبیعی از مشکلات امروز بشر است و وسعتی جهانی پیدا کرده و همه باید در مقابل این فاجعه اقدامی بایسته انجام دهند.»


انگجی نقش درخت را در زندگی انسان ها پررنگ دانست و گفت: «بر اساس تحقیقات هر درخت سالانه 22 کیلو گرم دی اکسید کربن جذب می کند که شایان توجه است.»


رئیس واحد تبریز به فواید درخت اشاره و بیان کرد: «درختان باعث خنکی هوا در مناطق شهری، و عامل مهمی در جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ منابع آب هستند و به شهر ها روح و زیبایی می بخشند.»


مراسم گرامیداشت روز درختکاری با حضور معاون مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی و مسئولان شهرداری منطقه 11 مشهد در دبستان دخترانه سما 4 مشهد برگزار شد.


منصور حیدری معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی با تشکر از دبستان سما 4 به خاطر مسئولیت پذیری اجتماعی نونهالان دانش آموز، آنان را زیستمندان آینده جامعه دانست و گفت: «امروز همه با هم، هم پیمان شدیم و سوگند یاد کردیم که با کارهایمان معضلات زیست محیطی و تهدیدات زیست محیطی را کاهش دهیم و یکی از راهکارهای مبارزه با این تهدیدات، درختکاری و کاشت درخت است که باید به آن توجه بیشتری کرد.»



وی با تبریک پیشاپیش عید نوروز به دانش آموزان، ابراز امیدواری کرد سال 96 سالی باشد که محیط زیست کمتر مورد تخریب انسان‌ها قرار گیرد.


قرائت سوگندنامه دانش آموزان در حفاظت از محیط زیست و کاشت نهال از سوی مسئولان شهرداری منطقه 11 در حیاط مدرسه از دیگر برنامه های این روز بود.


به گزارش آنــا، دومین جشنواره یادمان سبز شهدا به مناسبت روز درختکاری و توسعه فضای سبز با هدف ایجاد فضای سالم و هوای پاک همراه با مراسم متنوع در فاز 6 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس برگزار شد.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی پردیس با گرامیداشت ۱۵ اسفند؛ گفت: «در پیشینه مذهبی و ملی ما ایرانیان همواره گیاه و نقش گیاهان از پرطرفدارترین نقوش بوده است، روح و بینش ایرانی با این صورت زیبا تمایل خویش را به حیات با رشد و بالندگی به نمایش گذاشته است.»



دکتر فرح حبیب افزود: «شعر و معماری که جزء بزرگترین حوزه های هنری و تمدن ایران اسلامی است، از طبیعت وام‌ها گرفته و شاهکارها آفریده است. گیاهان امکان زندگی بر کره زمین را فراهم آورده‌اند و همواره به شکل سخاوتمندانه‌ای غذا و اکسیژن به ما ارزانی می‌کنند. آرامش روح و سلامت جسم تنها در همراهی با طبیعت میسر است و طبیعت بدون درخت و گیاه زنده نیست. در حقیقت اهمیت و پاسداشتی که برای درختان در فرهنگ ما وجود دارد، از همین شناخت نشأت می‌گیرد.»


حبیب، ایجاد کمربند سبز دانشگاه با شعار « یک وجب خاک، یک نهال منتظر» و ارتقای فرهنگ کاشت گل و گیاه و درخت و بازگرداندن طبیعت سبز به محیط دانشگاه و آگاهی بخشی به دانشجویان و نهادینه کردن این فرهنگ را از اهداف برگزاری این مراسم اعلام کرد

وی افزود: «ما اینجا جمع شده ایم که دین خود را ادا کنیم تا با کاشتن یک نهال بتوانیم وظیفه خود را انجام دهیم و امسال به دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی این مراسم به نام یادمان سبز شهدا نام گزاری شده است و امروز گرامیداشت یاد شهدا با کاشت نهال انجام می شود.»


حبیب از دو شهید قهرمان دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شهید امیرحسن داداشی و شهید حسین حسین زاده از آتش‌نشانان فداکار و سایر شهدا نام برد و با ذکر صلوات یادشان را گرامی داشت.


وی از دیگر اهداف برگزاری این مراسم را ایجاد کمربند سبز دانشگاه با شعار « یک وجب خاک، یک نهال منتظر» و ارتقاء فرهنگ کاشت گل و گیاه و درخت و بازگرداندن طبیعت سبز به محیط دانشگاه و آگاهی بخشی به دانشجویان و نهادینه کردن این فرهنگ اعلام کرد.


حبیب به رسم حق‌شناسی و انصاف از همه عزیزانی که در این روز این مجموعه را یاری کردند مخصوصا از دکتر محمد لاله شهردار شهر پردیس و شهرداری منطقه 3 تهران تشکر کرد و افزود: «گرامیداشت منابع طبیعی و روز درختکاری که با حضور فرماندار، شهردار، بخشدار، روئسای ادارات؛ منابع طبیعی،وزارت فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و بسیج شهر جدید پردیس و همچنین رئیس، معاونان، استادان، کارکنان و دانشجویان واحد پردیس همراه بود در این یادمان 220 اصله نهال همزمان با روز درختکاری که 150 اصله نهال اهدایی از طرف شهرداری پردیس و 70 اصله نهال اهدایی از طرف شهرداری منطقه 3 تهران غرس شد.»


این مراسم نیز با برپایی غرفه خیریه بهزیستی شهرستان پردیس به نفع کمک به معلولین، ایتام، زنان بی سرپرست، مددجویان و نیازمندان سازمان بهزیستی توسط دانشجویان گروه شهرسازی در محوطه مجتمع دانشگاهی واقع در فاز 6 برگزار شد.


به مناسبت روز درختکاری صد و پنجاه نفر نهال نخل در دانشگاه آزاد اسلامی بندرلنگه غرس شد.



به مناسبت 15 اسفند روز درختکاری در اقدامی پسندیده صدو پنجاه نفر نهال نخل به یاد 14 معصوم، زنده یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، 40 شهید شهرستان و 7 شهید گمنام در دانشگاه آزاد اسلامی بندرلنگه و پردیس بندر خمیر غرس شد.


دکتر قهرمان جوادی زاده رئیس این واحد، هدف از این اقدام را حفظ محیط زیست و زیبا سازی محیط دانشگاه و نگاه به آینده و داشتن هوای سالم عنوان کرد.


وی افزود: در آینده ای نزدیک قصد داریم گونه های متناسب با شرایط اقلیمی شهرستان از قبیل مرکبات ، زیتون ، کنار و انبه را در دانشگاه بکاریم. 4 هکتار از زمین واحد بندرلنگه نیز به نخلستان تبدیل خواهد شد.


این مراسم با حضور امام جمعه موقت ، معاون فرماندار، مدیران جهاد کشاورزی ، محیط زیست، منابع طبیعی و سایر ادارات و فرماندهان نظامی و انتظامی و جمعی از کارکنان برگزار شد.


به مناسبت روز درختکاری مجموعه دانشگاه آزاداسلامی واحد اقلید اقدام به کاشت درخت کردند.



این مراسم که با حضور مسئولان و کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان، معاونان و کارکنان و با شرکت پرشور دانش آموزان مدارس حوزه معاونت سما واحد اقلید در اردوگاه تفریحی، فرهنگی، رفاهی و ورزشی واحد اقلید با هدف احیای طبیعت و پاسداشت این میراث گرانبهای ملی برگزار شد، شرکتت کنندگان اقدام به کاشت درخت و بذر جاشیر خوراکی کردند.


به گزارش خبرنگار آنــا به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز پانزدهم اسفند روز درختکاری به منظور ترویج فرهنگ درختکاری و حفاظت از منابع طبیعی با حضور رئیس، هیات رئیسه، استادان، کارکنان و دانشجویان واحد علی آبادکتول مراسم غرس بیش از 120 اصله نهال در محیط دانشگاه انجام شد.



در این مراسم دکتر علیرضا اسفندیاری مقدم به اهمیت محیط زیست و درختکاری اشاره و اظهار کرد: « با توجه به ابلاغ بخشنامه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر اجرای طرح درختکاری و حفظ و نگهداری محیط زیست و لزوم توسعه فضاهای سبز واحدهای دانشگاهی به یاد شهدا، هر ساله طرح بزرگ درخت‌کاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آبادکتول با حضور پرشور کارکنان و دانشجویان این واحد اجرا می شود.»


وی افزود: «امیدواریم امروز با کاشت 120 اصله نهال در سطح فضای سبزدانشگاه و ارج نهادن به مقام شامخ شهدا در ایجاد فضای سبز واحد تلاش کرده باشیم.»


روز درختکاری و کاشت نهال درخت با یاد و خاطره فرهنگ سبز شهدا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز گرامی داشته شد.



همزمان با روز درختکاری، معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز با حضور سپاه پاسداران، بنیاد شهید و امور ایثارگران، اداره حفاظت از محیط زیست ، اداره منابع طبیعی شهرستان، کانون محیط زیست رازیانه واحد سقز و دبستان سما این واحد دانشگاهی اقدام به کاشت نهال‌هایی با یاد و خاطره فرهنگ سبز شهدا خصوصا 608 شهید سرافراز استان کردستان در محوطه این دانشگاه کرد.


دکتر کیوان شافعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز در این مراسم معنوی اعلام کرد: درخت و درختکاری نماد حفاظت از طبیعت و نماد یاد سبز شهدای اسلام وانقلاب است و کاشتن یک نهال به معنای روح بخشی به طبیعت و تجلی پروراندن روح آزادگی است و به همین خاطر مراسم درختکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز به یاد شهدای سرافراز و گرانقدر ایران اسلامی برگزار شد.



در حاشیه مراسم پنجمین روز شهدای گمنام واحد دانشگاهی کهنوج و با حضور فرماندار، دادستان و رئیس دادگستری شهرستان کهنوج دو عدد نهال به نام شهدای گمنام این واحد دانشگاهی در جوار مسجد النبی(ص) دانشگاه آزاد اسلامی کهنوج غرس شد.


علی اصغر پوربهزادی رئیس واحد کهنوج با تبریک هفته منابع طبیعی گفت: «با توافق‌های صورت گرفته برای احیای فضای سبز و طرح بادشکن و کمربند سبز دانشگاه با منابع طبیعی شهرستان، تعداد 2000 اصله نهال در هفته منابع طبیعی در این واحد دانشگاهی غرس خواهد شد.»


طرح «یاد سبز شهدا» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با حضور هیات رئیسه، کارکنان و دانشجویان انجام شد.



طرح «یاد سبز شهدا» مبنی بر ضرورت حفظ و نگهداری محیط زیست به عنوان امانت الهی و به پاس ارج نهادن به مقام شامخ شهدا، در واحد بجنورد با حضور هیات رئیسه، کارکنان و دانشجویان برگزار و 60 اصله نهال به رسم یادبود در جوار مزار دو شهید گمنام غرس شد.


به همت ناحیه مقاومت بسیج کارکنان حضرت امام جعفر صادق (ع) ، بسیج دانشجویی، انجمهای اسلامی، علمی - آموزشی واحد دانشگاهی پرند و همزمان با فرا رسیدن روز درختکاری و هفته منابع طبیعی تعداد 2000 اصل نهال با حضور دکتر کیوان صائب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، معاونان، کارکنان ، دانشجویان در محوطه یادمان شهدای گمنام واحد دانشگاهی پرند غرس شد



در این مراسم دکتر کیوان صائب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند با توجه به اهمیت کاشت درخت در اسلام گفت: از دیدگاه اسلام کاشت درخت حائز اهمیت بوده وافرادی که نسبت به کاشت درخت اقدام می کنند در نزد خداوند از اجر وجایگاه والایی برخوردار هستند.


وی افزود: درختان، جزء ثروت‌های ملی کشور هستند و نگهداری آنها وظیفه تک تک شهروندان است.


صائب با قدردانی از حضور و استقبال دانشجویان و کاشت نهال از سوی آنان تلاش همگانی را برای حفظ و نگهداری از فضای سبز خواستار شد.


به مناسبت 15 اسفند روز درختکاری مراسمی با حضور مسئولان شهرستان در دانشگاه آزاد واحد سپیدان برگزار شد که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به همراه چندتن از مسئولان استانی و شهرستانی، استادان، کارکنان و دانشجویان واحد با حضور در محوطه دانشگاه و کاشت چند اصله درخت آیین درختکاری را به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری انجام دادند.



رئیس واحد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان گفت: «ما باید مانند گذشتگان در کاشت وپرورش درختان سعی و تلاش کنیم. باتوجه به اینکه امروزه به تنها مقوله ای که پرداخته نمی شود فضای سبزاست و متاسفانه با ساخت و سازهای بی‌رویه شهرهای ما روزبه‌روز از فضای سبزش کاسته می‌شود و بر مسکن و آپارتمانها و برجهای سربه فلک کشیده ان افزوده می شود و جای خالی فضای سبر را در آینده ای نزدیک احساس می کنیم.»


مهدی شیخ موحد افزود: «منابع طبیعی و جنگل امانتی است از گذشتگان برای ما که باید در حفظ و حراست آن کوشا باشیم و به جای نابودی مراتع و فضای سبز و جنگال به فکر کاشت درختان باشیم زیرا درختان برای حیات ما لازم هستند و به عنوان یک تصفیه‌کننده هوا در کنار ما و به ما زندگی می‌بخشند.»


وی گفت: «شاید در نگاه اول درختان و جنگل تنها به صورت تک منظوره هستند. اما با نگاهی دقیق تر می‌توان دریافت که چندین کار را انجام میدهد از تصفیه هوا تا جلوگیری از سیل وتخریب و محصول و میوه و ساخت و سازهای اینها تنها از هزاران نکاتی است که در قبال جنگل و فضای سبز بدست می‌آید .»


شیخ موحد ادامه داد: «درخت مظهر زندگی و آبادانی است و در جایی که سرسبز تراست زندگی نیز بهتر و زیباتر می شود و باید به جای اینکه در سال فقط یک روز را به عنوان درختکاری اختصاص دهیم با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی مبادرت به این کار خداپسدانه کرد در آموزه‌های دینی برای کاشت درخت سفارشات مکرری شده است که ماباید به این امر اهتمام ویژه داشته باشیم.»


در پایان فضای بیرونی دانشگاه با حضور مسئولین شهرستان درختکاری شد.


مراسم روز درختکاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی ماکو برگزار شد.



در ایران، روز ۱۵ تا ۲۲ اسفند به عنوان «هفته منابع طبیعی» نامگذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفند «روز ‌درختکاری‌» است.


در شور و هیجان نوروزی، ارج نهادن به درخت و درک اهمیت آن در سلامتی شهر و زندگی‌مان، مراسم درخت کاری با حضور مسئولان شهرستان ماکو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی ماکو برگزار شد.


در این روز چند اصله درخت از سوی چند نفر از مسئولان شهر در محوطه دانشگاه و کنار مزار شهدای دانشگاه کاشته شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دانش ­آموزان مدارس سما کرج در روز 15 اسفند 95 با کاشت نهال، روز درختکاری را گرامی داشتند.



به مناسبت روز درختکاری و به منظور ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست در مدارس، دانش ­آموزان دبیرستان پسرانه سما واحد کرج به همراه برخی از مسئولان سما کرج در یک اقدامی نمادین با حضور در مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، با زیارت مزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان، در یک جمعی پورشور و بانشاط به کاشت نهال در فضای دانشگاه پرداخته و روز درختکاری را گرامی داشتند.


به گزارش آنــا، بخشنامه طرح یاد سبز شهدا در سال 94 از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و با اجرای این طرح، سال گذشته به تعداد شهدای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و مدافع حرم در واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه‌ آزاد اسلامی در سراسر کشور نهال کاشته شد.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی(ره) رئیس فقید هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی سال گذشته در نامه‌ای از دکتر میرزاده به دلیل کاشت این تعداد اصله نهال در ایام درخت‌کاری در دانشگاه آزاد اسلامی، تشکر و قدردانی کرد. این مراسم هر ساله در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور برگزار و هزاران اصله نهال غرس می‌شود.


با اجرای طرح «یاد سبز شهدا» در سال 94 در مجموع حدود 165 هزار اصله نهال در واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه‌ آزاد اسلامی در سراسر کشور کاشته شد و همان زمان پیش‌بینی شد این آمار تا حدود 250 هزار اصله نهال افزایش داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته