دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 اسفند 1395 - 10:47

تقویت قیمت‌ها در بازار طلای سیاه

حرکت سینوسی قیمت نفت در کانال 50 دلاری تا پایان این هفته میلادی نیز ادامه داشت و با کاهش ارزش دلار در آخرین روز معاملات،‌ قیمت طلای سیاه به 56 دلار در هر بشکه رسید.
کد خبر : 163512

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا،‌ سریال افزایش قیمت نفت که از زمان توافق اوپک برای کاهش تولید آغاز شده است همچنان ادامه دارد،‌ هر چند که در مواقعی با مواضع دولت جدید آمریکا،‌ این رشد کند می‌شود.


با این وجود در پایان معاملات این هفته،‌ نفت برنت افزایش 1.5 درصدی را رقم زد تا به مرز 56 دلار در هر بشکه برسد.


نفت برنت در معاملات آخرین روزکاری هفته(جمعه) با رشدی 82 سنتی به رقم 55 دلار و 90 سنت رسید.


مهمترین دلیل افزایش قیمت نفت در معاملات دیروز،‌ کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی بوده است. تاثیر این کاهش آنقدر زیاد بود که حتی ارزان فروشی عربستان به مشتریان خود نیز نتوانست قیمت نفت در بازارها را کاهش دهد.


از سوی دیگر خبر خروج شرکت شل از اکتشافات نفت غیر متعارف کاناداد نیز امید را برای تولید کنندگان نفت متعارف بیشتر کرده است. این کشورها نگران بودند تا با افزایش قیمت نفت بازگشت شیل اویل ها به بازار سرعت بگیرد اما شواهد نشان می دهد که سرعت این بازگشت زیاد نیست.


از سوی دیگر، مورد دیگری که باعث کندی رشد قیمت نفت در معاملات نفت شده است می توان به تعهد ضعیف روسیه به توافق کاهش تولید اشاره کرد.


بر اساس توافق،‌ قرار بود تا روسیه 300 هزار بشکه از تولید نفت خود را به تدریج و تا ماه مارس کاهش دهد. شواهد نشان می دهد که روسیه به میزان توافق اعلام شده پایبند نبوده و کاهش تولید این کشور کمتر از رقم اعلامی است.


نکته دیگری که باعث شد تا قیمت‌های نفت بیش از این در بازار تقویت نشود،‌ افزایش دکل های حفاری در آمریکا بود. شرکت‌های حفاری نفتی آمریکایی برای هفتمین هفته متوالی تعداد سکوهای خود را افزایش دادند. بر اساس آمارهای موسسه بیکر هاگز، تعداد سکوها در این هفته 7 مورد افزایش یافته و مجموعا به 609 سکو رسیده که بالاترین رقم از اکتبر 2015 تاکنون بوده است.


با این حال قیمت ها در بازار نفت صعودی بود. قیمت نفت خام آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز با 72 سنت معادل 1.4 درصد رشد به 53 دلار و 33 سنت رسید.


بالاترین رقم ثبت شده برای نفت خام آمریکا در سال جاری میلادی 55 دلار و 24 سنت بوده، در حالی که پایین ترین رقم آن 50 دلار و 71 سنت گزارش شده است.


با توجه به اینکه نفت در بازارهای بین‌المللی به دلار معامله می شود ، کاهش ارزش دلار موجب گرانتر شدن قیمت نفت می شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته