دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 اسفند 1395 - 09:34
سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال در گفت‌وگو با آنا؛

عمری است که با رویا زندگی می‌کنیم/ برای قهرمانی در آسیا باید از خواب بیدار شویم

کارشناس فوتبال ایران گفت: سالیان سال است که قهرمانی در آسیا را در خواب و رویا می‌بینیم اما در واقعیت اتفاقی دیگر رقم می خورد.
کد خبر : 163424

همایون شاهرخی در خصوص نتایج نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا و اینکه می‌توان امیدوار بود که یکی از چهار نماینده ایران در این دوره از رقابت‌ها به فینال این رقابت‌ها و حتی قهرمانی برسد، به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: «ما مدت‌هاست که درباره رقابت‌های باشگاه‌های آسیا در رویا هستیم و مردم علاقه‌مند به فوتبال را از منطق دور کرده‌ایم. اینکه تیم پاس 26 سال پیش قهرمان شده را می‌بینیم اما درک نمی‌کنیم که روش نگرش‌مان به این رقابت‌ها غلط است.»


او ادامه داد: «همواره شاهد این هستیم که هواداران فوتبال در خصوص دو دوره قهرمانی یک تیم و قهرمان نشدن تیم مقابل حرف می‌زدند و در مقابل هواداران تیمی که هنوز قهرمانی در لیگ قهرمانان را تجربه نکرده‌اند به گونه‌ای دیگر کری می‌خوانند. متاسفانه مردم فوتبالدوست ما دوست دارند با این حس زندگی کنند که برای همدیگر کری بخوانند و در حقیقت با رویا و آرزو زندگی کنند. به‌همین خاطر هم سالیان سال است که قهرمانی در آسیا را در خواب می‌بینیم اما در واقعیت اتفاقی دیگر رقم می خورد.»


مربی اسبق تیم ملی فوتبال افزود: «فوتبال در سطح باشگاهی آسیا تا حدود زیادی یکسان شده و اختلاف آنچنانی را بین تیم‌ها نمی‌بینیم. رقبا از لحاظ امکانات از ما برتر هستند و در نقطه مقابل ما به خلاقیت فوتبالیست‌های خود اتکا کرده‌ایم، خلاقیتی که تا میانه راه به کمک نمایندگان ما می‌آید و بعد از آن به‌خاطر مشکلات مدیریتی که داریم، نمی‌تواند جوابگوی نیازمان باشد. بنابراین نماینده‌های ما حذف می‌شوند و به دور پایانی نمی‌رسند.»


وی در ادامه درباره صدرنشینی تیم استقلال خوزستان در این رقابت‌ها که با دو برد متوالی به دست آمد‌ه‌ است بیان داشت: «اگر ما می‌خواهیم فوتبال موفقی را داشته باشیم و تیم ملی قوی را در رقابت با حریفان به میادین مختلف بفرستیم نیاز به این داریم که از فوتبال خوزستان حمایت کنیم. من دو سال در فولاد خوزستان کار کردم و دیدم که استعدادهای ناب فوتبال کشورمان در این استان هستند. دو بار قهرمانی فولاد در لیگ برتر و یک بار قهرمانی استقلال خوزستان بیانگر این واقعیت است که توجه به این استان پیامدهای بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت.»


شاهرخی یادآور شد: «متاسفانه با توجه به وضعیت بد اقتصادی که در فوتبال خوزستان وجود دارد ما شاهد تاثیر معکوس رشد فوتبال در خوزستان هستیم و با وجود رسیدگی‌های کمی که در خوزستان با آن مواجه هستیم، آن نتیجه‌ای که باید به‌دست نیامده است. غیرت ایرانی در ساق‌های یکایک بازیکنان استقلال خوزستان در لیگ قهرمانان دیده شد که نتیجه آن کسب 6 امتیاز برابر دو حریف آماده عربی بود. بازیکنان استقلال خوزستان با «هیچ» به جنگ عرب‌ها رفتند و پیروز شدند ولی به‌یاد داشته باشیم که همواره نمی‌توان با خلاقیت به نتیجه رسید. روزی می‌رسد که نیرو و انرژی شما حریف امکانات حریف‌تان نمی‌شود و آنجاست که باید با لیگ قهرمانان خداحافظی کرد.»


سرمربی اسبق تیم پاس درباره پیروزی‌های استقلال و پرسپولیس هم اظهار داشت: «موفقیت هر تیم بستگی به درایت، هوش و مدیریت مدیران آن تیم دارد. این تیم‌ها به اسامی دل نبستند و با میدان دادن به جوان‌ها و استفاده از تجربه چند نیروی خود به نتیجه رسیدند. این تیم‌ها می‌توانند در ادامه هم موفق باشند به شرطی که تمام بازیکنان آنها از باشگاه‌های دیگر به‌خصوص شهرستان‌ها نیایند و آنها از رده‌های پایه بازیکنان خوبی را به سطح بزرگسالان برسانند.»


وی درباره ذوب‌آهن هم گفت: «ما باید در اصفهان شاهد فوتبالی ناب باشیم ولی مدیریت متخصص لازم در سال‌های اخیر از اصفهان کمی فاصله گرفته است. البته در گذشته فوتبال اصفهان بابرنامه‌تر بود و مدیران کارآمدتری در این استان مشغول به کار بودند که به نتایج بهتری هم رسیدند. امیدوارم باز هم شاهد نتایج درخشان اصفهانی‌ها به‌خصوص در آسیا باشیم.»


شاهرخی درباره راهکار قهرمان شدن نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا تصریح کرد:‌ «تیم‌هایی در آسیا موفق می‌شوند که مدیریت، کادرفنی، بازیکن و هوادار مناسب داشته باشند. ما در ایران بعضی از این فاکتورها را در سطحی پایین و به دور از استانداردهای موجود داریم و برای همین از رقبا عقب‌تر هستیم. ما در سطح قاره‌ آسیا از لحاظ فنی برتر از همه تیم‌ها هستیم اما به شرطی که استعداد‌ها و تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، هرز نرود.»


وی تاکید کرد: «همیشه انسان با امید زندگی می‌کند. البته امیدی که بر پایه رویا نباشد. باید با حریفان پابه‌پا حرکت کرد تا نتیجه را به سمت خود عوض کنیم. اگر خودمان را به روز نکنیم همچون 26 سال گذشته که دست‌مان کوتاه از جام قهرمالنی لیگ قهرمانان آسیا بود، توفیقی را به‌دست نمی‌آوریم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب