دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 اسفند 1395 - 08:06

تلاش برای انشعاب در حزب دموکرات آمریکا

از دست دادن هدایت کاخ سفید شاید تنها اثر منفی شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 برای حزب دموکرات نباشد بلکه به نظر می‌رسد باید منتظر تبعات سنگین‌تر دیگری نیز بود که ممکن است به قیمت تضعیف این حزب، نظام دو حزبی آمریکا تغییر داده شود.
کد خبر : 163406

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از واشنگتن تایمز، شکست حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 احتمالا تغییراتی اساسی در این حزب ایجاد خواهد کرد.


برخی از اعضای این حزب در تلاش هستند تا سناتور برنی ساندرز یکی از نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 را ترغیب کنند که حزب سیاسی دیگری را ایجاد کند اما گروهی دیگر از اعضای این حزب گفته‌اند این موضوع کاملا احمقانه به نظر می‌رسد و نمی‌تواند به چیزی بیشتر از یک شکست بینجامد.


تلاش‌ها برای انجام یک انشعاب تحت رهبری ساندرز در درون حزب دموکرات پس از آن شدت گرفته است که تام پرز موفق شد بر رقیبش کیث الیسون غلبه کرده و ریاست حزب دموکرات را برعهده بگیرد.


الیسون یکی از حامیان تغییر در حزب دموکرات بود و سابقا مدعی شده بود که انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها به گونه‌ای دچار اخلال شده بود تا برنی ساندرز شکست بخورد.


با وجود این کمیته مرکزی حزب دموکرات می‌گویند که اتهامات الیسون مردود است و همچنین تلاش‌ها برای ایجاد حزب جدیدی به نام «حزب مردم» از سوی ساندرز نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.


دانیل هلپرن یکی از اعضای کمیته مرکزی حزب دموکرات می‌گوید: «ساندرز از طریق حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد. او اقدامات فراتر از انتظار را انجام داد و بهتر از هر کس دیگری که می‌توانست در جای او قرار بگیرد، کارزار انتخاباتی‌اش را پیش برد. حالا این وظیفه اوست که ثابت کند اقداماتش بر مبنای اصول حزب دموکرات بوده و تضمین کند که همه ما انتخابات بعدی را خواهیم برد.»


حزب دموکرات سال آینده با انتخابات جدیدی روبه‌رو است اما به نظر می‌رسد که معضل بزرگتری به نام نارضایتی‌های درون حزبی را پیش‌رو داشته باشد و ای بسا همان انشعابی که تی‌پارتی در سال‌های 2010 و 2012 در درون حزب جمهوری‌خواه به‌وجود آورد در درون حزب دموکرات نیز ایجاد شود.


منتقدان درونی حزب دموکرات می‌گویند که کمیته مرکزی این حزب نه تنها فرصت حضور ساندرز در دور نهایی انتخابات را سوزاند بلکه انسجام کافی در ایالات‌های متزلزل برای مبارزه علیه ترامپ را ایجاد نکردند.


این عده تلاش کردند که در انتخابات رهبری حزب، پرز را شکست دهند اما کمپین اوباما، کلینتون و دیگری رهبران نامدار آنها را شکست داد. به هر حال برخی تحلیل‌گران می‌گویند که حزب دموکرات از آنچه که شش ماه پیش در این حزب جریان داشته است، مترقی‌تر شده و نباید از رهبران این حزب انتظار تغییرات شدید داشت.


به هر حال برخی از افراد مشهور و متنفذ حزب همچون مارک هاموند یا جان گراهام معتقدند که ساندرز همچنان در حزب باقی خواهد ماند و این موضوع باعث خواهد شد تا آن عده‌ای که این روزها با شور و شوق فراوان دنبال ایجاد یک حزب سوم فراگیر در آمریکا هستند، پراکنده شوند.


اما نباید این نکته مهم را فراموش کرد که شکست الیسون در انتخابات رهبری حزب و تصمیم کمیته مرکزی حزب دموکرات مبنی بر آنکه قطعنامه‌ای را که در آن آمده بود اهدا کنندگان مالی به حزب دموکرات از اختیاراتشان کاسته می‌شود، کنار بگذارند برخی از اعضای حزب که در انتخابات درون حزبی سال 2016 حامی ساندرز بودند کاملا ناامید کرده است.


آنها اگر به سوی تشکیل حزب سومی گام برندارند یا در تشکیل چنین حزبی شکست بخورند به هر حال باید رهبران حزب دموکرات انگیزه‌ای در درون آنها ایجاد کند. این عده پرشورترین اعضای حزب بودند. سرنوشت حزب دموکرات به همین عده گره خورده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته