دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 اسفند 1395 - 09:36
جزئیاتی از دستور جدید ترامپ:

منع ورود ایرانی‌ها به آمریکا/ عراقی‌ها از لیست خارج شدند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا آماده می‌شود دستور مسافرتی جدیدی را صادر کند. مایک پنس، معاون وی نیز خبر داد که به زودی این دستور صادر خواهد شد.
کد خبر : 163290

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از بلومبرگ، دستور جدید ترامپ همانند دستور قبلی وی، شامل ممنوعیت سفر اتباع برخی از کشورها به آمریکا خواهد بود. اما دو ژنرال آمریکایی که یکی از آنها فرمانده نیروهای کشورش در عراق بوده است، کمک کرده است تا ترامپ متقاعد شود نام اتباع عراق را از فهرست ممنوعه خارج کند.


دستور قبلی ترامپ که ورود اتباع هفت کشور مسلمان را به مدت 90 روز به خاک آمریکا ممنوع می‌کرد از سوی نظام قضایی آمریکا ملغی اعلام شد. حالا ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا و مک مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که هر دو در دو جنگ آمریکا در عراق حضور داشته‌اند، موفق شده‌اند که نام عراق را از فهرست کشورهای ممنوعه خارج کنند.


یکی از مقامات کاخ سفید گفته است که مک مستر نزد ترامپ استدلال کرده است که قراردادن نام عراق در فهرست ممنوعه، مانعی در برابر تلاش‌های مشترک نیروهای آمریکایی و عراقی برای مبارزه علیه داعش خواهد شد که بخش‌هایی از سرزمین عراق را به کنترل خود درآورده‌ است.


او همچنین گفته است چنین اقدامی باعث خواهد شد مردم عراق در ترس و دشمنی با نیروهای آمریکایی قرار بگیرند.


مترجمان عراقی نیروهای آمریکایی که جانشان از سوی بسیاری از گروه‌های تروریستی تهدید می‌شود از جمله کسانی بودند که به دلیل آنها، دو نظامی آمریکایی به ترامپ توصیه کرده‌اند نام عراق را از فهرست ممنوعه خارج کند. این مترجمان از جمله کسانی هستند که به دلیل ترس‌های مربوط به جانشان به آمریکا پناهنده می‌شوند.


این منبع کاخ سفید که حاضر نشد نامش فاش شود گفته است که دستور جدید مسافرتی ترامپ از روز جمعه هفته گذشته آماده شده است اما به دلایلی که او نمی‌داند، این دستور هنوز به صورت عمومی منتشر نشده است.


شون اسپایسر، مشاور رسانه‌ای کاخ سفید اعلام کرده که روند صدور این دستور به دلیل مشورت با آژانس‌های فدرال که مسئول اجرای چنین دستوری هستند، طولانی شده است. او حاضر نشد بگوید که دستور جدید دقیقا چه روزی علنی خواهد شد.


برخی از تحلیل‌گران گفته‌اند که علت اصلی تعویق در اعلام این دستور این بوده است که ترامپ در کنگره سخنرانی کند تا بخشی از مخالفت اعضای کنگره با چنین دستوری تعدیل شود. این سخنرانی روز سه‌شنبه‌ برگزار شد.


پس از صدور دستور اولیه ترامپ، برخی از منتقدان اعلام کرده بودند که ترامپ و دولتش باید با آژانس‌های دولتی در سراسر کشور مذاکره می‌کرد و دیدگاه‌های آنان را برای چنین دستوری در نظر می‌گرفت. با وجود این، ترامپ و مشاورانش مدعی شده بودند که تهدید ناشی از برخی اتباع خارجی نسبت به آمریکا چنان حاد بوده است که فرصتی برای این مذاکره وجود نداشته است.


این همان چیزی است که مجددا دولت ترامپ حالا تکرار می‌کند. اسپایسر از جمله معتقد است که: «ما نمی‌دانیم تروریست بعدی چه زمانی وارد کشورمان می‌شود. ما نمی‌دانیم بمب بعدی چه زمانی در کشور ما منفجر می‌شود. ما باید هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهیم ولی ما در حال رفع اختلافات درباره این دستور هستیم.»


پس از صدور دستور مسافرتی ترامپ، نمایندگان پارلمان عراق از حیدرالعبادی، نخست‌وزیر این کشور خواسته بودند که مانع از حضور مشاوران نظامی آمریکا و کارگران شرکت‌های آمریکایی نفت در عراق شوند.


سعدالحدیثی سخنگوی عبادی در مصاحبه‌ای گفته است عبادی دو هفته پیش در گفت‌وگویی تلفنی با ترامپ بر خارج کردن نام عراق از این فهرست تاکید کرده است. وی افزود با وجود این تماس تلفنی هنوز دولت عراق اطلاعیه‌ای از سوی دولت ترامپ مبنی بر اینکه اتباع عراق از این فهرست خارج شده‌اند دریافت نکرده است. منابعی که از مفاد دستور جدید خبر دارند گفته‌اند که در دستور جدید، ممنوعیت سفر اتباع یمنی، سوری، ایرانی، سودانی، لیبیایی و سومالیایی همچنان باقی مانده است.


با وجود این، در دستور جدید، مقامات مجری قانون موظف شدند که در این خصوص تحقیقات لازم را انجام دهند که آیا متقاضیان وروود به آمریکا از سوی این شش کشور با گروه‌های تروریستی ارتباط دارند یا خیر.


همچنین تغییری در دستور جدید به نسبت دستور قبلی نسبت به پناهجویان سوری به‌وجود آمده است. در حالی که در دستور قبلی، پناهجویان سوری برای مدت نامعلومی از ورود به خاک آمریکا منع شده بودند در دستور جدید آنها نیز به مانند پناهجویان از هر کشور دیگری تنها مشمول محدودیت ورود 120 روزه خواهند بود.




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب