دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 اسفند 1395 - 09:37

نبرد خونین ارتش ترکیه و کُردها در راه است

ارتش ترکیه در تلاش است تا حمایت آمریکا را برای حمله به یکی از مهم‌ترین مقرهای داعش در سوریه جلب کند. حمله ای که می تواند تبعات زیادی برای منطقه داشته باشد.
کد خبر : 163155

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا از بلومبرگ، مقامات ترکیه گفته‌اند که هدف آنها برای جلب حمایت آمریکا این است که بتوانند حمله همه‌جانبه‌ای به شهر رقه، پایتخت داعش داشته باشند. این موضوع قطعا به یک رو در رویی گسترده میان شبه نظامیان کُرد سوریه و سربازان ارتش ترکیه منجر خواهد شد.


در جریان این عملیات ارتش ترکیه، سربازان این ارتش و شورشیان تحت حمایت ترکیه به سوی شهر رقه اعزام خواهند شد. حد فاصل مناطق شمالی سوریه که اینک در اختیار ارتش ترکیه و شورشیان مورد حمایت این کشور است تا شهر رقه را شبه‌نظامیان کُرد در اختیار دارند. ترکیه این شبه‌نظامیان را تروریست می‌نامد.


یکی از مقامات امنیتی ترکیه که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد مذاکرات محرمانه‌ای میان آنکارا و واشنگتن درباره آغاز این عملیات انجام شده است. به گفته وی این عملیات قرار است طی یک ماه آینده آغاز شود اما لحظه‌ دقیق آن منوط به چراغ‌ سبز آمریکاست.


در صورت آغاز چنین عملیاتی باید گفت که دولت ترامپ این پیام را مخابره خواهد کرد که دیگر از منظر واشنگتن شبه‌نظامیان کُرد بخش کلیدی جنگ علیه داعش نیستند. این دیدگاهی بود که پیش‌تر از سوی دولت باراک اوباما مطرح شده بود.


ارتش ترکیه تقریبا سه دهه است که با شبه نظامیان کرد در حال نبرد خونینی است. به نظر می‌رسد حالا فرصت دیگری برای این نبرد پدید آمده است.


با وجود این باید توجه کرد که این برنامه آنکارا ممکن است مخالفت‌هایی را برانگیزد. اوزگور اونلوهیسکارچلی محقق در صندوق مارشال می‌گوید ممکن است در خود ترکیه مردمانی که مخالف درگیر شدن بیشتر کشورشان با جنگ باشند تظاهرات‌هایی داشته باشند.


او می‌افزاید: «حتی در خود واشنگتن مقاماتی وجود دارند که تصور می‌کنند کردها به نسبت ترکیه شریک مطمئن‌تری برای مبارزه علیه داعش هستند.«


ارتش ترکیه پس از وقوع برخی حملات تروریستی در این کشور تصمیم گرفت که به هدف دور کردن داعش از مرزهای مشترک سوریه با ترکیه وارد شمال سوریه شود. از آن زمان تاکنون بیش از هفتاد سرباز ترکیه کشته شده‌اند.


نگرانی دیگری که از بابت گسترش شعاع عملیاتی ارتش ترکیه وجود دارد این است که ممکن است این موضوع به تنش‌های قومیتی بیشتری در سوریه و در منطقه منجر شود. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در هفته اخیر ضمن آنکه اعلام کرد شهر استراتژیک الباب از کنترل داعش خارج شده است از آمریکا خواست کردها را از شهر منبج خارج کند. او صراحتا گفت: «منبج متعلق به اعراب است» و کردها باید از آن خارج شوند.


اوزگور اونلوهیسکارچلی می‌گوید: «ترکیه از چنین عملیاتی دو هدف دارد. نخست آنکه مانع از اعلام خودمختاری از سوی کردها در شمال سوریه شده و دوم آنکه بتواند با به دست آوردن نفوذ در سوریه نقش بیشتری در آینده این کشور پیدا کند.»


اریک پاهون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا می‌گوید: «ترکیه شریک قابل اطمینانی است.» به گفته وی «ایالات‌متحده آمریکا به نحو منظمی با ترکیه در تماس است. این تماس‌ها شامل دولت و ارتش ترکیه می‌شود.» اما او می‌افزاید که «اطلاعاتی» از عملیات احتمالی ترکیه ندارد.


وی همچنین درباره نیروهای شبه نظامی کرد می‌گوید که «آنها در واقع شریک ما در مبارزه علیه داعش هستند.»


جان دوریان سخنگوی ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا علیه داعش اعلام کرده که این ائتلاف ارتباطات زیادی با ترکیه دارد اما نمی‌تواند اطلاعاتی درباره عملیات ترکیه درباره رقه ارائه دهد چون اطلاعات جدیدی در دست نیست.


با وجود همه این‌ها، بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه روز سه‌شنبه مجددا اعلام کرد که دولت ترکیه مخالف هر گونه حضور کردها در عملیات آزادسازی رقه است.


او گفت: «ترکیه نمی‌تواند یک سمت باشد و سازمان‌های تروریستی دیگر نیز همان سمت قرار بگیرند.» وی اعلام کرد که ارتش ترکیه مصمم است «این تروریست‌ها را حذف کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته