دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1394 - 10:05

سیکل معیوب در صنعت دامپروری

رئیس انجمن کشتارگاه‌های صنعتی دام گفت: متاسفانه بیش‌تر کارخانجات برای تامین نیاز خود از گوشت‌های برزیلی استفاده می‌کنند در حالی‌که با سرمایه‌گذاری در صنعت دامپروری می‌توان از ظرفیت موجود داخلی بهره‌مند شد.
کد خبر : 16304

مجید عزیزیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان ظرفیت خوبی برای پرورش دام و تولید گوشت مورد نیاز بازار دارد،‌ افزود: به جای واردات گوشت‌های برزیلی می‌توان دام پاکستانی را که راندمان بالایی دارند، به سیستان و بلوچستان وارد و علاوه بر استفاده از ظرفیت موجود این استان برای تولید، گامی نیز در راستای رفع بخشی از معضل بیکاری برداشت.


وی با بیان اینکه با این اقدام گوشت‌های مقرون به صرفه‌تر از گوشت‌های برزیلی در داخل کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: می‌توان دام پاکستانی را در کشور قرنطینه کرد و پس از کشتار هم بخشی از نیاز بازار را تامین و هم پس از بسته‌بندی به سایر کشورها صادر کرد.


عزیزیان ادامه داد: تا 20 سال گذشته بیش از 70 درصد جمعیت کشور روستانشین و باقی شهرنشین بودند اما این روند کم‌کم به علت توجه نکردن به تنظیم تولید معکوس شده است.


رئیس انجمن کشتارگاه‌های صنعتی دام اضافه کرد: متاسفانه در بازار شاهد نوسان قیمت دام مانند مرغ هستیم که به یکباره نرخ آن به 9 هزار تومان می‌رسد و باید علت را در عدم انجام سرمایه‌گذاری لازم برای بخش تولید در کشاورزی دانست.


وی تاکید کرد: اگر برای تامین نیاز بازار، هدف را بر افزایش راندمان و فعالسازی واحدهای نیمه‌فعال پایه‌گذاری کنیم یقینا نه تنها مشکلی در تامین گوشت نخواهیم داشت، می‌توانیم در جمع کشورهای صادرکننده این محصول نیز قرار گیریم.


عزیزیان اظهار کرد: دامپروری و کشاورزی از معدود بخش‌هایی هستند که در کشورهای اروپایی و آمریکایی به آنها یارانه تعلق گرفته و حتی به ازای هر کیلو گرم تولید جایزه صادراتی در نظر گرفته می‌شود اما متاسفانه در ایران برای دریافت یک جواز دامداری باید حداقل یک سال دوندگی کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته