دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1395 - 12:26

یازدهمین جشنواره شعر فجر در ایستگاه آخر/ مراسم اختتامیه 18 اسفند در مشهد

نشست خبری یازدهمین جشنواره شعر فجر صبح امروز (چهارشنبه 11 اسفند ماه) با حضور مهدی قزلی مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران و محمد کاظم کاظمی دبیر این دوره از جشنواره برگزار شد.
کد خبر : 163003

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا مهدی قزلی در این نشست با اشاره به اینکه این سومین دوره از جشنواره است که اجرای آن به بنیاد شعر و ادبیات داستانی سپرده شده به معرفی هیات علمی یازدهمین دوره جشنواره شعر فجر پرداخت که عبارتند از فاطمه راکعی، جواد محقق، یاحقی، مصطفی رحمان‌دوست، اسماعیل امینی، مهدوی سعیدی (م. موید) و محمد کاظم کاظمی که دبیر علمی این جایزه نیز است.


وی همچنین از برگزاری محافل شعر در کرج، کاشان، جزیره هرمز، مشهد، شهر ری، ایستگاه شماره 1 آتش‌نشانی واقع در میدان حسن‌آباد (به احترام آتش‌نشانان شهید) و شهر شوش خبر داد و گفت:‌ به جز محافل شعری که پیش از این و به رسم دوره‌های قبل برگزار شده محفل شعری در مشهد، در کنار مراسم اختتامیه خواهیم داشت که امیدواریم در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شود. البته محفل دیگری نیز دو روز قبل از اختتامیه در نیشابور خواهیم داشت که میهمانان داخلی و خارجی در آن شرکت خواهند کرد.


قزلی ضمن بیان اینکه مراسم اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره شعر فجر روز 18 اسفند از ساعت 18:30 در سالن نور شهر مشهد برگزار می‌شود، ادامه داد: طبق آمار به دست آمده تعداد کتاب‌های مورد بررسی هیات داوران در این دوره، در بخش بزرگسال سه هزار و 934 کتاب، در بخش کودک و نوجوان 879 کتاب و در بخش درباره شعر 203 کتاب بوده است.


وی افزود: البته بخشی از این کتاب‌ها اشتباها در لیست اولیه قرار گرفته بودند که به سرعت ریزش کردند. مثل مجموعه‌های شعر گروهی یا گزیده شعرها.


مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران با بیان اینکه امسال به جز فراخوان عمومی با ناشران فعال در حوزه شعر نامه نگاری‌هایی برای دعوت آنها به همکاری صورت گرفته است، گفت:‌ در بخش ویژه جشنواره امسال یعنی بخش شعر افغانستان نیز کمتر از هزار کتاب که در ده سال اخیر در کشور افغانستان منتشر شده‌اند شناسایی شد و بعد از غربالگری‌های اولیه در افغانستان و ایران، 122 کتاب تهیه و وارد مرحله داوری شدند که نهایتا 19 کتاب انتخاب شده و از بین این تعداد نیز نامزدها به زودی مشخص می‌شوند.


وی در پاسخ به سوالی درباره عدم برگزاری محافل شعر در سایر کشورها گفت:‌ همان طور که می‌دانید ما در دو سال اخیر محافل شعری در کشورهای تاجیکستان و لبنان داشتیم اما امسال به دلیل شرایط سیاسی و مالی امکان برگزاری چنین سفرهایی وجود نداشت. از طرفی اضافه شدن بخش شعر افغانستان به این دوره از جشنواره برای ما وجه بین‌المللی بیشتری نسبت به برگزاری محافل خارجی داشت بنابراین سعی کردیم روی دعوت از میهمانان خارجی که به شعر فارسی می‌پردازند تمرکز بیشتری داشته باشیم.


قزلی ادامه داد: البته هنوز نمی‌توانیم به صورت قطعی نام و کشور میهمانان خارجی را اعلام کنیم اما می‌توانم بگویم در حال مذاکره برای دعوت از میهمانانی از کشورهای عراق، روسیه، تاجیکستان، هند، افغانستان و پاکستان هستیم.


مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران در ادامه ضمن اعلام اعطای نشان درجه یک هنری در حوزه شعر در مراسم اختتامیه این جشنواره به 7 نفر از شعرای پیشکسوت درباره میزان جوایز توضیح داد: برگزیدگان در بخش‌های سه گانه 30 سکه و تقدیری‌ها 10 سکه را از آن خود خواهند کرد.


وی درباره بخش بین‌الملل جشنواره شعر فجر ابراز امیدواری کرد که بخش شعر افغانستان در دوره‌های آینده به صورت ثابت وجود داشته باشد و زمینه لازم برای اضافه شدن بخش شعر تاجیکستان که به لحاظ خط با آنها اختلاف داریم، مهیا شود.


در بخش دیگری از این نشست محمد کاظم کاظمی دبیر علمی جشنواره شعر فجر با اشاره به اضافه شدن بخش افغانستان به جشنواره و حضور او به عنوان یک افغانستانی‌الاصل در مقام دبیر علمی این جایزه گفت: البته این حسن نظر در جشنواره‌های قبلی نیز نسبت به ادبیات افغانستان وجود داشته اما در سال‌های اخیر بیشتر شده و اضافه شدن بخش ویژه افغانستان به این دوره به نظر من گام مناسبی است برای آشنایی متقابل شاعران ایران و شاعران افغانستان با یکدیگر.


وی درباره بخش‌های این جایزه توضیح داد: کار داوری در سه بخش شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر آغاز شد که در هر بخش قرار است 5 تا 7 نامزد معرفی شوند. داوری‌های اولیه در هر گروه به عهده سه داور بوده و در مرحله نهایی دو نفر دیگر از جمله من به عنوان دبیر علمی و داوری دیگر با انتخاب کمیته علمی به هیات داوران اضافه خواهد شد.


کاظمی در پایان این نشست به معرفی داوران بخش افغانستان و معرفی نامزدهای بخش درباره شعر پرداخت که به شرح زیر است:


داوران نهایی بخش شعر افغانستان در یازدهمین جشنواره شعر فجر:


غلامرضا طریقی، محمدعلی مودب، محسن سعیدی (شاعران افغانستانی)، جواد محقق (نماینده هیات علمی) و محمدکاظم کاظمی (نماینده هیات علمی).


نامزدهای بخش درباره شعر در یازدهمین جشنواره شعر فجر:


1- «اخوان، صائب و سبک هندی» نوشته محمدعلی شیخ‌الاسلامی (شیوا) از نشر پرنیان خیال.


2- «بابا طاهر؛ شرح احوال...» نوشته نصرالله پورجوادی از نشر فرهنگ معاصر.


3- «شعر نو در ترازوی تأویل» نوشته سیاوش جعفری از نشر مروارید.


4- «فلسفه لاجوردی سپهری» نوشته سروش دباغ از نشر صراط.


5- «بوطیقای سه‌گانی» نوشته علیرضا فولادی از نظر گفتمان اندیشه معاصر.


داوران نهایی بخش درباره شعر در یازدهمین جشنواره شعر فجر:


محمد سرور مولایی، مریم حسینی، زیبا اشراقی، فاطمه راکعی (نماینده هیات علمی) و محمد کاظم کاظمی (نماینده هیات علمی)


انتهای پیام/

برچسب ها: مهدی قزلی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته