وزیر آموزش و پرورش از ضرورتهای کتاب و کتابخوانی در مدارس گفت/ دانشآشتیانی در کودکی چه کتابهایی میخواند؟
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، فخرالدین دانشآشتیانی، وزیر آموزش و پرورش با حضور در مراسم اختتامیه جام باشگاههای کتابخوانی ضمن تشکر از وزارت فرهنگ به خاطر آغاز این جریان که به دلیل فقدان کتابخوانی در جامعه ضرورت دارد، گفت: امیدوارم در نظام تعلیم و تربیت، حتی درس هم به صورت قصه و بازی برای کودکان ارائه شود تا از درس خواندن لذت ببرند.
وی در بخشی که قرار بود به سوال کودکان پاسخ بدهد، در پاسخ به سوالی درباره پرداختن به بحث کتابخوانی در مدارس گفت: ما معتقدیم کتابخوانی را باید به حوزههای درسی وارد کرد، یعنی آن را از فرع به متن انتقال دهیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید در مدارس زنگهای آزاد و زنگ مطالعه وجود داشته باشد و من امیدوارم زمانی برسد که بچهها هر روز خودشان موضوعات درسیشان را انتخاب کنند و هروقت که خواستند کتاب بخوانند. البته ما باید برای کم کردن حجم کتابهای درسی برنامهریزی کنیم.
دانشآشتیانی در ادامه سخنانش بر ضرورت گسترش تعلیم و تربیت در مدارس تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از کارهایی که باید انجام بدهیم، بیرون کشیدن تعلیم و تربیت از چهاردیواری مدارس به جامعه است؛ اتفاقی که در بسیاری از کشورها رخ داده و در کشور ما نیز باید با اتفاقاتی همچون رفتن بچهها به کتابفروشیها محقق شود.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی دیگر با اشاره به دوره محصلی خود توضیح داد: من در مدرسه با درس خواندن مشکلی نداشتم و شاید دلیلش این بود که در مدرسه ما ارتباطی صمیمی بین شاگردان و معلمان وجود داشت، بنابراین ما باید مدارسمان را طوری اداره کنیم که روابط مکانیکی در آنها به روابط ارگانیکی بین دانشآموزان و معلمان تبدیل شود.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری که طی آن از او پرسیده شد که در کودکی و نوجوانی چه کتابی میخوانده و آیا کتاب خواندن به وزیر شدن کمک میکند، گفت: من کتابهای مختلفی اعم از داستانی و غیرداستانی میخواندم، اما از جمله کتابهای داستانی که در دوره کودکی و نوجوانی خواندم، میتوانم به کتابهای صمدبهرنگی، قلعه حیوانات جورج اورول و کتاب بابالنگدراز اشاره کنم.
دانشآشتیانی همچنین درباره درباره کتابهای سفید و ضرورت توجه به کودکان نابینا گفت: سعی ما بر این است که تولیدات کتاب سفید را در آموزش و پرورش بیشتر کنیم و انتشار مجلات رشد در این حوزه نیز یکی از اقدامات انجام شده است. آموزش و پرورش باید تلاش کند که در این زمینه کمبودی باقی نماند.
وی همچنین درباره ضرورت توجه به کتابخانههای مدارس گفت: ما سعی خواهیم کرد کتابخانهها را غنیتر کنیم و در آنها از کتابدار برای راهنمایی بچهها استفاده کنیم. البته خود بچهها هم میتوانند با تلاش به غنیتر شدن کتابخانهها در مدارس خود کمک کنند و کتابهایشان را در کتابخانهها قرار دهند.
در بخش دیگری از این مراسم سیدآبادی، دبیر نخستین جام باشگاههای کتابخوانی به ارائه آمارهایی درباره این حرکت پرداخت و گفت: تصور ما در ابتدا این بود که با تاسیس 500 باشگاه کتابخوانی در کشور روبهرو خواهیم بود اما در حالحاضر بیش از 2 هزار باشگاه کتابخوانی در کشور وجود دارد که نزدیک به 22 هزار کودک و نوجوان عضو آنها هستند.
وی ضمن بیان اینکه آمار فروش کتاب در شهرهایی که باشگاههای کتابخوانی در آنها فعال شدهاند افزایش داشته است، درباره دور دوم این جریان گفت: دومین جامباشگاههای کتابخوانی با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نیمه اول سال 96 در 102 شهر کشور برگزار میشود.
در آیین پایانی نخستین جامباشگاههای کتابخوانی مجری برنامه از جناب آقای صالحی امیری فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای دکتر دانشآشتیانی وزیر محترم آموزش و پرورش، جناب آقای مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، جناب آقای علیرضا حاجیانزاده مدیرعامل محترم کانون پرورشی کودکان و نوجوانان، جناب آقای سیدعباس صالحی معاون محترم امورفرهنگی و عضو هیاتداوران، سرکار خانم ندا موحدیپور نماینده هیات داوران، جناب آقای فریدون عموزاده خلیلی رئیس هیاتمدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، جناب آقای مجید حسینی مدیرعامل محترم باغ کتاب، جناب آقای علیاصغر سیدآبادی دبیر جامباشگاههای کتابخوانی کودک را برای اهدای جوایز به روی صحنه دعوت کرد.
در این مراسم که در سینما کانون و با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش در حال برگزاری است، در بخش باشگاههای برگزیده، باشگاه تشکوه و کاکایوسف، از شهرستان رامهرمز استان خوزستان به عنوان برگزیده نخست و باشگاه «یکی بود» از گنبد کاووس دهستان گلستان به عنوان برگزیده دوم اعلام شد.
همچنین در این آیین از 6 باشگاه دیگر نیز تقدیر شد که از این قرار است:
1- باشگاه فرهنگ 1 اصفهان توجه به موضوع محیطزیست و اجرای نمایش خلاق در ترویج کتابخوانی
2- باشگاه بوی مهر یزد به دلیل طرح دانش مشترک و توجه به افزایش سواد خواندن
3- باشگاه پیادهروی سفید از نیشابور به دلیل توجه به کودکان با نیازهای ویژه
4- باشگاه سوسن چلچراغ و دانای خوش سخن از رشت به دلیل ابتکار و خلاقیت در فعالیتها
5- باشگاههای آیندهسازان از دستگرد امامزاده شهرکرد به دلیل ابتکار ویژه در استفاده از ظرفیتهای بومی در تأمین هزینههای باشگاه.
6- باشگاه دبستان برکت کاشان به دلیل درگیر کردن دانشآموزان و اولیای مدرسه در فعالیتهای کتابخوانی.
در این آیین همچنین در بخش نامه به نویسنده، 5 نامه برگزیده شد و اسامی نویسندگان آنها اعلام شد:
1ـ نامه آیه سادات آذریان از دزفول باشگاه آسیابهای رعنا
2ـ نامه ستایش فدایی از اصفهان از باشگاه فرهنگ یک
3ـ نامه شاهد شاهین زاده از دزفول باشگاه آسیابهای رعنا
4ـ نامه میثم زارع از شهر یزد باشگاه بوی مهر
5ـ نامه مریم باشی از خورموج باشگاه رنگین کمان کتاب
همچنین بنابر اعلام هیات داوران این جام در بخش 50 ثانیه تا کتاب، پس از بررسی تمام فیلمهایی که اعضای باشگاهها برای دبیرخانه ستاد جام باشگاههای کتابخوانی کودک و نوجوادن فرستاده بودند، فیلمهای برگزیده به شرح زیر اعلام شدند:
1ـ فیلم ترنم علیپور از باشگاه چل پلکون رامهرمز
2ـ فیلم ترانه علمدار از باشگاه دبستان سمای نیشابور
3ـ فیلم ثنا درودگر از باشگاه یار مهربان نیشابور
4ـ فیلم علی نجفی باشگاه بشارت نور 2 از اصفهان
5ـ فیلم محمد یوسف مجیری از باشگاه دبستان بنکدار شهر ری
همچنین، بر اساس رأی هیأت داوران سه شهرخورموج و نیشابور و ری به دلیل فعالیتهای گسترده در تشکیل باشگاه و ترویج گروهی کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان به عنوان شهرهای برگزیده باشگاههای کتابخوانی معرفی میشوند.
انتهای پیام/