دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1395 - 15:09

تولید85 هزار بشکه نفت خام از آزادگان جنوبی تا پایان سال

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، تولید نفت از میدان مشترک آزادگان جنوبی تا پایان سال به 85 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
کد خبر : 162777

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، سید نورالدین شهنازی زاده، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، در نشستی خبری با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر تولید نفت از این میدان روزانه 51 هزار بشکه در روز است که با تلاش های صورت گرفته تا پایان سال این رقم به 85 هزار بشکه خواهد رسید.


وی ادامه داد: بر اساس اهداف پیش بینی شده، در نهایت تولید این میدان به 320 هزار بشکه در روز در فاز اول خواهد رسید و تا اردیبهشت تولید از این میدان 110 هزار بشکه خواهد بود.


شهنازی زاده افزود: بخش آزادگان در سطح زمین به 4 بخش تقسیم می‌شود که شامل آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی و یاران جنوبی میشود.


وی تاکید کرد: توسعه این 4 بخش از این پس در قالب قراردادهای جدید نفتی و به صورت یکپارچه خواهد بود و از همین رو تفاهم نامه هایی با شرکت های خارجی امضا شده تا مطالعات اولیه آغاز شود.


وی به مطالعات اینپکس ژاپن در 10 سال پیش اشاره کرد و گفت: با اجرایی شدن برجام شرکت ژاپنی به دنبال بازگشت به آزادگان است و می خواهد مطالعات خود را به روز کند.


مدیرعامل متن ادامه داد: توتال فرانسه نیز مطالعه آزادگان را در دستور کار دارد. همچنین شرکت شل نیز در خصوص آزادگان تفاهم نامه 6 ماهه‌ای امضا کرد تا اطلاعات را بر اساس قرارداد محرمانگی از ما گرفته و کار را انجام دهد.


وی افزود: شرکت پتروناس مالزی نیز مطالعات اولیه آزادگان را با ایران امضا کرده است.


شهنازی زاده گفت: در این مرحله هیچ پرداختی انجام نمی‌شود و تعهدی نیز برای طرفین ایجاد نمی‌کند، بلکه توسعه این میدان با انجام مناقصه به یکی از این شرکت ها واگذار خواهد شد.


مدیرعامل متن ادامه داد: در بخش یادآوران ظرفیت اسمی فاز اول 85 هزار بشکه بود که با تلاش انجام گرفته تولید 115 هزار بشکه نفت خام در روز انجام می شود.
وی گفت: فاز دوم یادآوران نیز مانند آزادگان با مناقصه واگدار خواهد شد.


شهنازی زاده مجموع ظرفیت تولید این شرکت در غرب کارون و میدان آذر را 320 هزار بشکه عنوان کرد و گفت: تا پایان سه ماهه نخست سال 96، این ظرفیت به 360 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
به گفته وی ظرفیت سازی هایی نیز انجام شده که در شرایط خاص می توان ظرفیت تولید نفت را افزایش داد و با در نظر گرفتن این ظرفیت سازی به نزدیک 400 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
وی ادامه داد: با در نظر گرفتن 160 هزار بشکه تولید از میدان دارخوین، مجموع تولید به 510 هزار بشکه در روز تا پایان سال می رسد.


وی به طرح آماک اشاره کرد و گفت: بر این اساس گازهای همراه 5 میدان آب تیمور، منصوری، مارون3، اهواز 1،2و 3 و کوپال جمع آوری می شود.
شهنازی زاده این طرح را علاوه بر طرح اقتصادی ، طرحی زیست محیطی دانست و گفت: با این‌کار آلایندگی گازهای همراه به صفر خواهد رسید و هدف از این طرح شیرین سازی 241 میلیون فوت مکعب گاز در روز است که 18 میلیون فوت مکعب آن گازهای اسیدی است.


وی ادامه داد: آذر جنوبی یکی دیگر از میادین مشترک ایران با عراق است که توسعه آن بر عهده شرکت متن قرار دارد.
مدیرعامل شرکت متن گفت: قرارداد توسعه این میدان از نوع بیع متقابل بوده و تولید روزانه 65 هزار بشکه نفت خام از این میدان طراحی شده است.
وی افزود: برای این میدان دو مرحله توسعه زودهنگام در نظر گرفته شده که مرحله اول 15 هزار بشکه ای آن تا 15اسفند به بهره برداری می رسد و 15هزار بشکه دوم نیز تا اردیبهشت سال96 به بهره برداری خواهد رسید.


شهنازی زاده ادامه داد: بر اساس پیش بینی ها سقف برداشت 65هزار بشکه ای از این میدان تا سال97 تکمیل خواهد شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: شل نفت خام
ارسال نظر
هلدینگ شایسته