وزیر علوم: افزایش دیپلماسی علم و فناوری از دستاوردهای غیرقابل انکار برجام است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابطعمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمد فرهادی در این اجلاس گفت: «کسب رتبه سوم شتاب علمی جهان از دستاوردهای مهم دانشگاهها و مراکز پژوهشی در دولت یازدهم بوده است و این ناشی از همت بلند روسای دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور است که بار سنگین مدیریت پژوهش، علمی و فرهنگی دانشگاهها و به عبارتی، بار مدیریت توسعه علمی کشور را عهدهدار هستند.»
فرهادی به دستاوردهای وزارت علوم در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: «اصول اولیه در دولت یازدهم، همکاری و تعامل هر چه بیشتر بین قوای سهگانه، کاهش تصدیگری دولت در امور، حضور همه گرایشها و سلیقهها در مدیریت کشور، پذیرش نقدهای منصفانه و به دور از حب و بغض، گسترش روابط با کشورهای همسایه برای منافع ملی، ایجاد ثبات در منطقه، عزم جدی برای ایجاد آرامش و ثبات سیاسی در داخل و تعامل سازنده با جهان است.»
وزیر علوم ادامه داد: «به عنوان مثال توافق هستهای که در تیر ۹۴ بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای موسوم به ۱+۵ به دست آمد، دستاورهای غیر قابل انکاری در حوزههای مختلف و به ویژه در وزارت علوم داشته است که افزایش دیپلماسی علم و فناوری از مهمترین محورهای آن است.»
تحصیل بیش از 50 هزار دانشجوی خارجی در ایران
او به اقدامات دولت یازدهم در زمینههای ایجاد امنیت، توسعه اقتصادی و اجتماعی و امور فرهنگی اشاره کرد و گفت: «در حوزه فرهنگی نیز از آنجا که کشور ما برخوردار از تمدن غنی ایرانی اسلامی است، دولت تلاش کرده است با تکیه بر همین میراث ارزشمند، روابط فرهنگی خود را با کشورهای مختلف جهان گسترش دهد و در داخل نیز تدوین سند منشور حقوق شهروندی در زمره اقدامات مهم بوده است.»
فرهادی به عملکرد وزارت علوم در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: «در سه سال گذشته ۳۷۴ پروژه در دانشگاهها و ۱۱۶ پروژه در پژوهشگاههای ما با دانشگاهها و مراکز علمی خارج از کشور در سطح استادان تعریف شده و در حال اجراست. در سال ۹۵-۹۴، ۱۳۳۱۰ مقاله مشترک بین استادان دانشگاههای داخل و خارج کشور تدوین شده است، در حال حاضر ۵۱۴۱۰ دانشجوی خارجی در ایران یا در شعبات دانشگاهها، مشغول به تحصیل هستند در حالی که روند اعزام دانشجو به خارج تقریبا به صفر نزدیک شده است.»
او درباره ارتقای چشمگیر شاخصهای رشد علمی و توسعه فناوری در حوزه پژوهش در دولت یازدهم به مواردی چون کسب رتبه سوم شتاب علمی دنیا از ۲۵ به۳، حدود سه برابرشدن درصد تولید مقالات علمی از ۸/۰ درصد به ۲/۲ درصد، رشد حدود ۴۰ درصدی دانشمندان ایرانی از ۱۷۳ به ۲۰۰ نفر، رشد ۲۰ درصدی تعداد مقالات منتشر شده در کیفیترین مجلات دنیا (چارک اول) از ۶۵۰۰ به ۷۸۰۰، رشد ۳۶ درصدی تعداد مقالات منتشر شده در مجلات ISI از ۴۰۷۰۰ به ۴۸۷۰۰، افزایش ۳۷/۰ درصدی سهم ایران در تولید علم جهانی در پایگاه ISI از ۳۷/۱ به ۷۴/۱، ارتقای سه پلهای رتبه علمی ایران در جهان از ۲۰ به ۱۷، افزایش تعداد دانشگاههای برتر ایران در رتبهبندی تایمز از ۱ به ۱۳ و افزایش تعداد دانشگاههای برتر ایران در رتبهبندی لایدن از صفر به ۱۴ اشاره کرد.
توسعه همکاری دانشگاهها با دستگاهها و وزارتخانهها
وزیر علوم درباره پیشرفت در حوزه فناوری و ارتباط صنعت با دانشگاه نیز گفت: «انعقاد ۱۷ تفاهمنامه با وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی مانند واگذاری امور پژوهشی ۲۰ میدان بزرگ نفتی برای اولین بار به ۹ دانشگاه و پژوهشگاه، شمّهای از دستاوردهای وزارت علوم در حوزه فناوری بوده است. در حوزه آموزشی نیزمواردی از قبیل بازنگری آییننامههای آموزشی در مقاطع کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری، بازنگری حدود ۶۰۰ برنامه درسی در رشتههای تحصیلی با رویکرد تربیت نیروی کارآفرین و آماده برای ورود به بازار کار از طریق منظورکردن واحدهای عملی و کارورزی و کارآموزی در بخشهای صنعت در طول دوره تحصیلی، مطالعه و تعیین شاخصهای توسعه رشتهها و مؤسسات آموزش عالی با توجه به انتظارات و اهداف طرح آمایش آموزش عالی برای ارتقای کیفی از اهم موارد عملکرد وزارت علوم در بخش آموزشی عنوان کرد.»
مطالعه و سطحبندی مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی با هدف ایجاد انگیزه و تلاش برای ورود به عرصههای رقابتهای ملی و بینالمللی برای ساماندهی مؤسسات در اجرای طرح آمایش آموزش عالی، یکپارچهسازی ضوابط اعطای رشته و ظرفیت پذیرش، تلاش برای حذف واژه غیرانتفاعی از عنوان و اساسنامه مؤسسات غیردولتی از طریق مجاری قانونی با هدف افزایش مشارکت بیشتر و کاهش ریسک و سرمایهگذاری در بخش آموزش عالی هم از دیگر موارد عملکرد وزارت علوم در دولت یازدهم بوده است که وزیر علوم به آنها اشاره کرد.
فرهادی بر ایجاد محیط با نشاط در سطح دانشگاهها و لزوم مهارتآموزی دانشجویان در محیط های صنعتی، خدماتی و اداری تاکید و عملکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دولت یازدهم را مثبت ارزیابی کرد. او گفت: «برگزاری اردوهای راهیان نورو رضوی در سطحی وسیع برای دانشجویان و دانشگاهیان، ایجاد اتاقهای فکر در استانها با مشارکت مسئولان استانی و دانشگاهی، انجام مسابقات قرآنی و همچنین توسعه فعالیتهای تشکلهای دانشجویی در ابعاد و زمینههای مختلف از موارد مهمی بود که معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در سه سال اخیر به انجام رسانده است.»
انتهای پیام/