دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تندیس زنده یاد حمید سمندریان رونمایی شد

زمانی که زنده یاد هما روستا در قید حیات بود، همواره به ظاهر تندیس مرحوم حمید سمندریان انتقاد داشت، این مجمسه مومیایی که به مرور زمان دچار فرسایش شده بود، برای احترام به نظر هما روستا برداشته شد و سرانجام شب گذشته 9 اسفند ماه تندیس مرمت شده‌ استاد حمید سمندریان با حضور مجید رجبی معمار، مدیریت تماشاخانه ایرانشهر، مهدی شفیعی، مدیر کل اداره کل هنرهای نمایشی، پیمان شریعتی، مدیر تئاتر شهر و جمعی از هنرمندان همانند حسین پاکدل، افسانه ماهیان، حمید پورآذری، نادر برهانی‌مرند، حسن معجونی، کیومرث مرادی، نیما دهقانی، حمیدرضا نعیمی، محمد عاقبتی، حسین مسافرآستانه، حسین پارسایی، شهرام کرمی و امیر اسمی در تماشاخانه ایرانشهر رونمایی شد.
کد خبر : 162665

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، تندیس سیلیکونی زنده حمید سمندریان با اتمام مراحل مرمت چشم‌ها، بینی و بخش‌هایی از صورت و مو، بر روی سکویی از جنس ام‌دی‌اف قرار گرفت و با یک شیشه یک‌تکه تندیس، از شرایط هوا محافظت می‌شود.


در این مراسم افسانه ماهیان، حسین پارسایی و مهدی شفیعی درباره تندیس زنده یاد حمید سمندریان سخنرانی کردند که بخشی از آن به بازگویی خاطراتی از ساخت این تندیس اختصاص داشت. حمید کنگرانی فراهانی سازنده این مجسمه پیش از این ساخت مجسمه‌های مجسمه افراد مشهور همچون عزت الله انتظامی، مرتضی ممیز را برعهده داشته و ساخت این مجسمه را در سال 88 شروع کرد و در هشتم اسفند همان سال با حضور خود سمندریان رونمایی شد.


در این مراسم حسین پاکدل که این روزها نمایش«کابوس حضرت اشرف» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه دارد به این نکته اشاره کرد که همه می‌گویند معلم‌ها و هنرمندان مرگ ندارند چراکه در شاگردان و آثارشان تداوم می‌یابند.


وی در ادامه سخنانش گفت: «واقعیت این است که ما این را می‌گوییم که خودمان را گول بزنیم. هرچند در این جمله حقیقتی نهفته است؛ اما وقتی فکر می‌کنم که تئاتر هست، اما سمندریان ندارد، سینما هست اما کیارستمی ندارد، پذیرش این جمله سخت است. من همیشه معتقد بودم باید آنها که هستند را قدر بدانیم و ببینیم. خودمان ببینیم و توقعی از دولت و مدیران نداشته باشیم؛ چراکه توقع بی‌جایی است و همین که تئاتر داریم اتفاق بزرگی است.»


پاکدل همچنین در بخشی از سخنانش به برگزاری جشن تولد هنرمندان در زمان مدیریتش در تئاتر شهر اشاره کرد و یادآور شد که این جشن با علی رفیعی آغاز شد و با حمید سمندریان ادامه یافت. وی همچنین اظهار کرد: «این اتفاق خوبی است که همدیگر را ببینیم و کشف کنیم؛ چون قانون طبیعت این است که بزرگان را از دست بدهیم و باید عبرتی برای ما باشد.»


سالن نمایش استاد حمید سمندریان پیش از درگذشت حمید سمندریان، به نام وی فعالیتش در مجموعه تئاتر ایرانشهر را آغاز کرده بود و شب گذشته پس از گذشت هفت سال مجسمه این کارگردان تئاتر مجددا رونمایی شد.


اسفندماه سال 88 تماشاخانه شماره 2 ایرانشهر در خانه هنرمندان ایران به پاس یک عمر حضور حمید سمندریان به نام این هنرمند و استاد تئاتر تغییر نام داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته