دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1395 - 08:47
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه تاکید کرد:

استفاده‌ از فناوری‌های نوین در فقرزدایی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر نقش فناوری اطلاعات درحمایت اجتماعی و فقرزدایی در کشور تاکید کرد.
کد خبر : 162568

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، احمد میدری در در نشست تخصصی فناوری اطلاعات و فقرزدایی، متخصصان حوزه فناروی اطلاعات و ارتباطات را برای استفاده از فناوری‌های نوین در کاهش فقر و حمایت های اجتماعی درکشور فراخواند و گفت: طبق قانون سال 1383 وزارت رفاه موظف به ایجاد پایگاه اطلاعات رفاه اجتماعی شد که قرار بود بر آن اساس اطلاعات خانوار و افراد جمع آوری شود. این کار تقریبا در دولتها با مصوبه ها و بخشنامه هایی که داشتند عملا انجام نشد. اما در دولت یازدهم این اطلاعات جمع آوری شد و این پایگاه کمک می کند که بتوان نیازمندان و افرادی را که به هر دلیلی تحت پوشش نهادهای حمایتی در می آیند شناسایی کنیم.


وی تصریح کرد: به طور مثال در ایران سالانه حدود هزار میلیارد تومان پول به عنوان یارانه کارگران ساختمانی پرداخت می شود اما متاسفانه با انطباق کد ملی متوجه شدیم افرادی با سوء استفاده از نام کارگرساختمانی یارانه دریافت کرده اند که با راه اندازی پایگاه اطلاعاتی می توان شناخت بهتری از افراد پیدا کرد.


میدری افزود: درحوزه شناسایی افراد درحوزه های مختلف با کمک شرکت‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات پنجره حمایتی ایجاد شده است که برای قالی بافان ، کارگران ساختمانی و ...روندی انجام شده است که افراد ثبت نام شوند و در بررسی های میدانی دقت شود که افراد درست انتخاب شوند.


معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از حدود 2 ماه پیش در بخش کارگران ساختمانی 200هزار نفر ثبت نام کرده اند و مراحل اداری کاملا الکترونیکی شده و سوء استفاده ها دراین زمینه کاهش پیدا کرده است. به طور مثال در حوزه بیماری های خاص سالانه یارانه سنگین یک هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت می شود و این امر در بخش هایی موجب سوء استفاده هایی شد که با ورود فناوری اطلاعات درصدد کاهش این موارد هستیم.


میدری بیان کرد: ورود فناوری های اطلاعات منجر به رقابتی شدن شرکت های خدمات فناوری شده است به طوری که اکنون این شرکت ها برای فقرایی که نیازمند دریافت خدماتی هستند حتی آموزش نیز ارائه می دهند.


میدری اظهار کرد : در ایران اطلاعات در حوزه فقر، اشتغال و بسیاری از پدیده ها براساس پرسشنامه است. اما با اقدامات آغاز شده در دولت تدبیر و امید درصددیم که براساس تفکیک های مختلف تحلیل های درستی انجام دهیم و تصویر درستی از اقتصاد ایران به دست آوریم. به طور مثال به جای این که جشنواره هایی بگیریم و برندگانی معرفی کنیم نشان دهیم که افراد چقدر موفق بوده اند که به تعداد بیمه شدگان کشور اضافه کنند.


معاون رفاه اجتماعی وزارت کار تصریح کرد: در استان تهران درسال 92، 29 هزار و 401 بنگاه توانستند تعداد بیمه شدگان خود را افزایش دهند و حدود 99 هزار نفر بیمه شده به سیستم اضافه کنند. این آمار می تواند به ما تفکیکی بدهد و تصویر بهتری از اقتصاد ایران به دست آوریم. نکته جالب این است که 21 هزار و 294 واحد از کارگاه هایی که بیمه شده دارند کمتر از 10 نفر شاغل و در بنگاه های خیلی خیلی کوچک هستند. حدود 88 درصد شغل هایی که در تهران ایجاد شده در بنگاه های زیر 50 نفر هستند که این امر نشان می دهد بنگاه ها چقدر کو چک هستند که اتفاقا این تجربه بدی در دنیا بد نیست؛ چرا که این بنگاه ها می توانند با بنگاه های بزرگ پیوند داشته باشند.


وی گفت : با فناوری اطلاعات داده ها به ما امکان می دهند به جای یک پرسشنامه که با یک تعداد محدود کار می کند، به سمت آمارهای ثبتی حرکت و به موقع سیاستگذاری کنیم و خطاها را کاهش دهیم که افراد فعال در فناوری اطلاعات بر ضرورت آن آگاهی دارند.


میدری بیان کرد: معتقدیم دخیل کردن شرکت های فناوری اطلاعات منجر به رقابتی شدن آن ها می شود.


ثبت زمین برای فقرا در هند


معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی هند را در این زمینه ها پیشگام دانست و گفت: نیروهای سیاسی و روشنفکران در این کشور ابراز کردند که برای فقرزدایی نیازمند جنبش آی تی هستند. ثبت زمین برای فقرا در هند اقدام بسیار جالبی بود . روشنفکران و فعالان سیاسی در هند با یک اقدام گسترده زمین ها را برای فقرا دارای سند کردند وبا ورود به سیستم های بانکی توانستند واحدهای خود را گسترش دهند . همچنین شرکتی هندی در روستاهای هند باجه هایی راه اندازی کرد که شرکت آی سی تی آن تضمین کیفیت کالا و فروش را برعهده گرفت و در روستاهایی که این فناوری وارد شد درآمد روستا ها 30درصد افزایش یافت و به عنوان قهرمان فقرزدایی در دنیا مشهورشد.


میدری اضافه کرد: فناوری اطلاعات می تواند در دنیا با اصلاح نظام اداری و ساده سازی مراحل کار و الکترونیکی کردن و پنجره واحد خدمات الکترونیک به طور مستقیم کاهش فقر را هدف قراردهد .ساخت و شکل دهی به بازار از دیگر اقداماتی است که فناوری اطلاعات می تواند شکل دهد . ما درحوزه حمایت های اجتماعی در صدد این امر هستیم. در اقتصاد موضوع این است که چطور می توانیم از بازار بد به سمت بازار خوب حرکت کنیم. شفاف و قانونمند قانون مدار و بازار را رقابتی کنیم.


وی ادامه داد : مساله این است که در ایران آی تی در حال انجام است اما چطور می شود که با کمک یکدیگر به آن سرعت بخشید. اما جدا از اقدامات فردی شما به یک موج ملی نیازداریم که بتواند نظام تحولات فناوری اطلاعات را در ایران تسریع کند و فقر موضوعی است که همه با آن همدردی می کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته