دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 اسفند 1395 - 13:57

تماس روسیه با سوریه برای ایجاد مناطق امن

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت این کشور در ارتباط دائم با دمشق است تا بتواند در سوریه مناطق امن ایجاد کند.
کد خبر : 162330

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری اسپوتنیک عربی، میخائیل باگدانف با بیان اینکه روسیه در تلاش برای ایجاد مناطق امن در سوریه است و در این ارتباط با دمشق تماس‌هایی داشته است، گفت: «مسکو امیدوار است مخالفان سوری در راستای مذاکرات حل بحران سوریه در ژنو صف واحدی تشکیل بدهند.»


ایجاد مناطق امن در سوریه به موضوع محل اختلاف چند بازیگر مهم منطقه‌ای از جمله روسیه، ترکیه و آمریکا تبدیل شده است. پیشتر آنکارا که با کردهای سوریه دچار تنش است، خواستار تشکیل این مناطق در شمال سوریه و نزدیک مرزهای خود شده بود، درخواستی که با حمایت برخی قدرت‌های جهانی از جمله آلمان روبرو شد.


علاوه بر این دونالد ترامپ، رئیس‎جمهوری آمریکا 25 ژانویه (6 بهمن) در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود قصد دارد به وزارت دفاع آمریکا دستوری درباره ایجاد مجموعه‎ای از مناطق امن در سوریه بدهد.


باگدانف در ادامه از حضور کردها در مذاکرات ژنو حمایت کرد و گفت: «ما تشکیل هیات واحد را به مخالفان واگذار کرده‌ایم، زیرا همه به اینجا آمده‌اند تا قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد را اجرایی کنند، بنابراین هدف مشترک، واضع و قابل درکی وجود دارد.»


باوجود این، باگدانف تاکید کرد مسکو درک می‌کند که میان گروه‌های مخالف سوری در تفسیر قطعنامه شورای امنیت اختلافاتی وجود دارد.


معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود مسکو همه بازیگران صحنه سوریه را به حضور در مذاکرات دعوت کرد و تاکنون موضوع حاد، حضور کردها بود که روسیه از آن‌ها نیز برای حضور در ژنو دعوت کرد.


این دیپلمات روس ابراز امیدواری کرد امروز دوشنبه در راستای مذاکرات ژنو ارتباطاتی میان فهرست ریاض و فهرست مسکو برقرار شود.


طبق گزارش خبرگزاری روسیاالیوم، باگدانف در ادامه گفت: «فائز سراج، رئیس حکومت وفاق ملی لیبی به‌زودی به مسکو سفر می‌کند.»


سفر سراج به روسیه در چارچوب مشاوره‌های میان مسکو با همه طرف‌های درگیری در لیبی با هدف حل بحران سیاسی در این کشور انجام می‌شود. خلیفه حفتر، فرمانده کل ارتش ملی لیبی و عقیله صالح، رئیس پارلمان این کشور اواخر سال گذشته میلادی در دو زمان مختلف به روسیه سفر کرده بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته