دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست خبری دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در کانون پرورش‌ فکری کودک و نوجوان

دبیر جشنواره: تولیدهای دانشجویی را به فستیوال‌های جهانی می‌بریم/ راه‌اندازی 150 سینماسیار روستایی

دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از چهاردهم اسفند ماه به مدت شش روز آغاز می‌شود.
کد خبر : 162100

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان صبح روز یکشنبه، هشتم اسفند ماه میزبان نشست خبری دهمین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی بود که با حضور علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدرضا کریمی‌صارمی، دبیر جشنواره پویانمایی و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.


نشست با صحبت های حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری آغاز و وی در ابتدا گفت: «دهمین دوره جشنواره پویانمایی که به صورت دو سالانه برگزار می‌شود و خوشبختانه توانسته اعتبار بین‌المللی و درخوری را کسب کند از تاریخ 15 تا 19 اسفندماه در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار می‌شود.»


به گفته حاجیان‌زاده بیش از 500 اثر از کارگردان های ایرانی و بیش از 800 اثر از فیلمسازهای خارجی و از 79 کشور دنیا به دبیرخانه ارسال شد که در این میان 213 اثر به بخش مسابقه ایران و 144 اثر از 30 کشور به بخش بین‌الملل جشنواره پویانمایی راه یافته است.


حاجیان زاده با اشاره به اینکه داوران بخش مسابقه ایران و بخش بین الملل به صورت دو گروه جداگانه آثار این دو بخش را داوری می کردند، گفت: یکی دیگر از مهمترین اتفاقات این دوره از جشنواره، نمایش آثار راه یافته در ۳۷ سالن در سطح کشور است به‌گونه‌ای که مجموعه فیلم های راه یافته به بخش مسابقه، چشم انداز و نمایش ویژه در ۵ سالن تهران و ۳۲ سالن در شهرستان ها برای مردم نمایش داده می شود. البته سینما آزادی در تهران برای اکران فیلم برای مردم در نظر گرفته شده است.


مدیرعامل کانون پرورش فکری با اشاره به پتانسیل بالای کانون برای برگزاری جشنواره و پخش آثار با کیفیت HD گفت: «فیلم‌ها در 645 سئانس برای علاقمندان به انیمیشن پخش خواهد شد که اتفاق قابل قبولی است و به جشنواره اعتبار می‌بخشد. همچنین برپایی نشست‌های تخصصی پویانمایی و نقد فیلم‌های نمایش داده شده از دیگر برنامه‌های درنظر گرفته شده است.»


وی درمورد بخش بازاریابی آثار و کمک به دیده شدن آثار برای پخش‌کننده‌های خارجی گفت: «21 غرفه در بازار ملی فیلم پویانمایی در نظر گرفته شده که تولیدهای دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی در روزها برپایی جشنواره می‌توانند تولیدهای‌شان را ارائه بدهند.»


در ادامه محمدرضا کریمی‌صارمی، دبیر جشنواره بین‌المللی پویانمایی درمورد نگاه تجاری به آثار جشنواره و حضور در بازارهای جهانی و میزان مشارکت صنف انیمشین در دوره دهم گفت: «برگزاری بازار بین‌المللی نیازمند استانداردهای خاصی است که هنوز برای رسیدن با آن باید تلاش کنیم و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده از دوره دوازدهم یا سیزدهم، بحث تجاری آثار حاضر در جشنواره جدی خواهد شد. برای همکاری با انجمن انیمیشن (آسیفا) برنامه فوق‌العاده ای در شب پنجم جشنواره داریم. ما همیشه تلاش کرده این با صنف انیمشن تعامل داشته باشیم و ا حضو آن‌ها همیشه استقبال کرده‌ایم.»


کریمی‌صارمی درمورد میزان حضور آثار کانون در جشنواره گفت: «جشنواره پویانمایی به هیچ وجه متعلق به کانون نیست و تنها 4 اثر از تولیدهای کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در جشنواره حضور دارند. کانون فقط برگزارکننده جشنواره است.»


وی درمورد استفاده از سینماسیار برای نمایش آثار در شهرستان هایی که سالن سینمایی ندارند هم گفت: «اتفاق بزرگی برای اکران سینماکودک افتاده است. حرکتی که از شهریور ماه آغاز شده و بخشی به نام سینما نمایش با 39 سالن راه‌اندازی شد و در خردادماه به 60 سالن خواهد رسید. حرکتی که به نمایش آثار نمایش کودک و نوجوان و اکران گسترده آن‌ها کمک بسیاری می‌کند. این اتفاق در اکران «ناسور» و «فرار از اردو» افتاد و با نمایش این فیلم ها در 32 سالن کمک بسیاری به اکران‌شان شد. همچنین 150 سینماسیار روستایی برای مناطق محروم راه‌اندازی شده و فیلم ها را به صورت هفتگی در باکس‌های نمایش در این مناطق نمایش می‌دهند.»


دبیر جشنواره بین المللی «پویانمایی» بیان کرد: «خوشبختانه کیفیت آثار راه یافته در بخش مسابقه ایران به خصوص در بخش مستقل آثار بسیار خوبی بودند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. خوشبختانه سینمای انیمیشن ایران در بخش تکنیک طی سال‌های اخیر صاحب حرف در جهان است و فکر می کنم طی ۳ سال آینده آثار قابل فروشی در بازارهای بین المللی داشته باشیم.»


دبیر این جشنواره در انتهای صحبت‌هایش به حمایت از فیلمسازان برای دیده شدن در بازارهای جهنی اشاره کرد و گفت: «98 درصد تولیدهای انیمیشن دولتی است. بنیاد فارابی فعال است؛ حوزه هنری در این زمینه فعال است و سینما تجربی هم همینطور... از طرفی ما حاضریم تولیدات بخش دانشجویی را به فستیوال‌های جهانی ببریم و به دیده شدن‌شان کمک کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب