دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 اسفند 1395 - 14:17
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی

سطح‌بندی مراکز علمی کاربردی به زودی انجام می‌شود/ لزوم فعالیت محدود و موقت مراکز فاقد استانداردهای لازم

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بر تصویب اساس‌نامه، شناسنامه و ثبت شخصیت حقوقی مراکز این دانشگاه نهایتا تا مهر 96 تاکید و اعلام کرد که فعالیت مراکز دارای سطح پایین این دانشگاه تا زمان برخورداری از استانداردهای لازم به صورت موقت و محدود است.
کد خبر : 162072

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمدحسین امید در جلسه روسای مراکز آموزش علمی کاربردی استان بوشهر گفت: «پیش‌بینی می‌شد در سال 95 این دانشگاه، 870 هزار دانشجو داشته باشد و در پایان برنامه ششم توسعه یعنی پایان سال 99 تعداد دانشجویان این دانشگاه به 660 هزار نفر برسد. اکنون جمعیت دانشجویی این دانشگاه نزدیک به 450 هزار نفر است که از پیش‌بینی سال آخر برنامه توسعه نیز کمتر است.»


رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: «براساس پیش‌بینی برنامه ششم توسعه باید 30 درصد از دانشجویان کشور تا پایان این برنامه آموزش‌های مهارتی را فراگیرند. با توسعه کیفیت فعالیت‌های این دانشگاه می‌توانیم روند آموزش مهارتی را نسبت به گذشته ارتقا دهیم، بنابراین پذیرش دانشجو در این دانشگاه به روند صعودی تبدیل می‌شود.»


او افزود: «انعطاف‌پذیری از خصوصیات مهم و ارزشمند این دانشگاه به شمار می‌رود. این دانشگاه از انعطاف‌پذیری بالایی برخودار است به‌گونه ای که می‌توان در یک نیمسال تحصیلی رشته یا پودمان جدید تعریف و راه‌اندازی کرد و این درحالی است که این قابلیت در دیگر دانشگاه‌های کشور وجود ندارد. مراکز این دانشگاه با استفاده از قابلیت انعطاف‌پذیری این دانشگاه می‌توانند در تعریف رشته و دوره‌های جدید مهارتی فعالیت بیشتری داشته باشند و پس از تصویب این دوره‌ها، آنها را اجرا کنند. متاسفانه با وضع موجود و جذب و پذیرش کمی در رشته‌هایی که مورد نیاز کشور نیست، عادت کرده‌ایم و باید این رویه اصلاح شود.»


امید گفت: «واحدهای استانی باید از تفویض اختیاری که به آنها شده است استفاده کنند و با نیاز سنجی‌های استانی و منطقه‌ای و براساس آمایش آموزش عالی، رشته و پودمان‌های جدید تعریف کنند. چون استان بوشهر از ظرفیت مناسبی در امر گردشگری، تجارت، شیلات، نفت و گاز و پتروشیمی و گیاهان دارویی برخوردار است می‌تواند با این پتانسیل‌ها رشته‌های جدید تعریف و تصویب کند. همچنین براساس مذاکران صورت گرفته با استاندار بوشهر، واحد استانی با هماهنگی استانداری می‌تواند از ظرفیت شورای اداری و پتانسیل موجود استان استفاده کند و برای شغل‌های جدید و موردنیاز استان رشته‌های جدید تعریف و به ستاد دانشگاه معرفی کند تا فرآیند تصویب انجام شود.»


رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: «همه مراکز دانشگاه تا مهر سال ۹۶ باید دارای اساسنامه، شخصیت حقوقی و شناسنامه شوند. اساس‌نامه تیپ برای مراکز خصوصی این دانشگاه به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسیده است و به زودی برای اجرا در اختیار واحدهای استانی قرار می‌گیرد. برای تصویب اساسنامه مراکزی مورد تأیید قرار می‌گیرند که از امکانات کافی، مدرسان برجسته، استاندارد فضا و کیفیت‌های آموزشی مطلوب برخوردار باشند.»


او به سطح‌بندی مراکز این دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: «براساس این سطح‌بندی که به زودی انجام می‌شود، مراکزی که در سطوح پایین‌تر قرار گیرند به آنها فرصت داده می‌شود تا حداقل امکانات مطلوب را فراهم کنند و تا زمان کسب استانداردهای لازم، فعالیت آنها به صورت موقت و محدود است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته