دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 اسفند 1395 - 10:10

موج انفجار حمص به ژنو رسید/ تلاش دی میستورا برای نجات مذاکرات سوریه

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه گفت حمله روز شنبه تروریست‌ها در سوریه اقدامی تعمدی در راستای ضربه زدن به مذاکرات صلح در ژنو بود؛ تا جایی که طرف‌های مذاکره کننده یکدیگر را به دست داشتن در حملات متهم می‌کنند.
کد خبر : 161948

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، سه فرد انتحاری روز گذشته (شنبه) دو مقر وابسته به نیروهای امنیتی سوریه را در شهر حمص هدف قرار دادند و با تیراندازی و انفجار، ده‌ها نفر را کشتند که در میان قربانیان حادثه یک افسر عالی‌رتبه دولت سوریه وجود دارد. در سوی دیگر، نظام سوریه در واکنش به مواضع مخالفان سوری در غرب این کشور، حملات هوایی انجام داد.


استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد همان گونه که انتظار می‌رفت خرابکاری‌ها بر جریان مذاکرات تاثیر گذاشت. به سود همه طرف‌ها است که مخالفت خود را با اقدامات تروریست‌ها اعلام کنند، به فرایند صلح در سوریه پایبند باشند و اجازه ندهند اینگونه تحریکات در روند مذاکرات تاثیرگذار باشد.


دی‌میستورا روز گذشته (شنبه) در ژنو به‌طور جداگانه با هیات‌های مذاکره کننده نظام سوریه و مخالفان سوری رایزنی کرد تا بتواند توافق آن‌ها را برای پایان دادن به جنگ شش ساله در سوریه جلب کند. او گفت: «من انتظار گشایش سریع ندارم و از طرف‌ها می‌خواهم تا اجازه ندهند خشونت‌ها مانع پیشرفت شکننده آن‌ها شود، همانگونه که پیشتر بارها اتفاق افتاده بود. دو طرف به‌طور فزاینده‌ای توافق آتش‌بس را که با میانجی‌گری روسیه و ترکیه و با تایید ایران به دست آمده است، نقض می‌کنند.»


هیات تحریر الشام (از گروه های معارض سوری) اعلام کرد پنج فرد انتحاری حملات روز شنبه را انجام دادند. باوجود این، این گروه به صراحت مسئولیت این حملات انتحاری را نپذیرفت.


ائتلاف تحریر الشام در سال جاری با پیوند میان چندین گروه مخالف سوری ازجمله جبهه فتح‌الشام (النصره سابق) تشکیل شد.


بشار جعفری، رئیس هیات نظام سوریه بعد از نشستی دو ساعت و نیمه با دی‌میستورا گفت: «ما خواسته‌ایم تا مخالفان سوری حمله به نیروهای امنیتی را در شهر حمص محکوم کنند و اگر مخالف چنین اقدامی هستند، نسبت به آن هشدار دهند.»


وی افزود: «همچنین از دی‌میستورا خواسته‌ایم بیانیه‌ای در محکومیت انفجارهای تروریستی از سوی جبهه النصره و شرکایش در شهر حمص صادر کند. ما تاکید کرده‌ایم محتوای بیانیه صادر شده را به‌طور آشکار به همه فهرست‌های مشارکت کننده در مذاکرات ژنو منتقل کند.»


بیانیه دی‌میستورا در محکومیت حمله تروریستی حمص


به‌دنبال درخواست نظام سوریه، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه با صدور بیانیه‌ای عملیات تروریستی حمص را که به کشته شدن 42 نفر منجر شد و گروه تروریستی جبهه فتح‌الشام (النصره سابق) مسئولیت آن را بر عهده گرفت، تلاشی برای ناکام گذاشتن مذاکرات جاری میان طرف‌های سوری دانست.


دی میستورا تصریح کرد که همواره باید مراقب کسانی که می‌خواهند در روند مذاکرات خلل ایجاد کنند بود.


وی تاکید کرد منافع همه گروه‌های سوری که مخالف تروریسم و پایبند به فرایند سیاسی در سوریه هستند ایجاب می‌کند که اجازه ندهند چنین تلاش‌هایی به نتیجه دست یابد.


احتمال تعطیلی مذاکرات ژنو


جعفری در ادامه ترک کردن میز مذاکرت در ژنو را بعید دانست و گفت: «ما مجددا روز سه‌شنبه با دی‌میستورا دیدار می‌کنیم ولی برخی مخالفانی که در پنج‌شنبه گذشته در مراسم افتتاحیه مذاکرات ژنو چهره به چهره مقابل ما نشسته‌ بودند از حامیان تروریسم هستند.»


از سوی دیگر بسمه قضمانی، عضو هیات عالی مذاکرات (مخالفان سوری) در مصاحبه با رویترز اعلام کرد گروه‌هایی که از مذاکرات حمایت می‌کنند پایبند به توافق آتش‌بس هستند ولی آن‌ها در پایبندی نظام سوریه و آمادگی روسیه به‌عنوان هم‌پیمان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای فشار با هدف کاهش خشونت‌ها تردید دارند.


به‌دنبال درخواست جعفری، مخالفان سوری حمله تروریستی را محکوم ولی نظام سوریه را به سوء استفاده از روند جاری در سوریه با هدف به شکست کشاندن مذاکرات متهم کردند. نصر حریری، مذاکره‌کننده ارشد هیات مخالفان سوری به خبرنگاران گفت: «ما هرگونه اقدام تروریستی را از سوی همه گروه‌های تروریستی محکوم می‌کنیم.»


وی مدعی شد: «نظام سوریه با درخواست خود درصدد تعطیل کردن مذاکرات است، ولی مخالفان سوری از میز مذاکراتی که سازمان ملل متحد ناظر بر آن است، کنار نمی‌کشند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته