دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 اسفند 1395 - 10:49
امضای دو توافق‌نامه مهم؛

همکاری معاون علمی رئیس جمهوری و وزارت علوم/ «شهر سلول» در دانشگاه خوارزمی راه‌اندازی می‌شود

صبح امروز تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم و همچنین تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه خوارزمی و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران در وزارت علوم به امضا رسیدند.
کد خبر : 161938

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، صبح امروز تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای سلول‌های بنیادی به امضا رسید.


موضوع این تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت در ایجاد شهر سلول در چهارچوب مقررات در دانشگاه خوارزمی است که زمینه توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی مبتنی‌بر ظرفیت‌های بخش غیر دولتی فعالیت خواهد کرد.


این شهر با هدف متمرکز شدن شتاب دهنده‌ها، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در حوزه سلول‌های بنیادی،‌ مهندسی بافت و پزشکی بازساختی تاسیس می‌شود.


شهر سلول مشتمل بر پارک علم و فناوری تخصصی در حوزه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت، مرکز خدمات بالینی تخصصی سلول درمانی، موزه سلولی برای ارائه خدمات علمی و ترویجی عمومی،‌ مزرعه حیوانات آزمایشگاهی، بخش مدیریت شهر سلول و مراکز حمایت مالی و حقوقی از شرکت‌های دانش‌بنیان و خدمات حمایتی- آموزشی و توانمندسازی هستند.


همچنین تفاهم‌نامه دیگری بین دانشگاه خوارزمی و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران هم به امضا رسید.


موضوعات این تفاهم‌نامه: همکاری در جهت تامین زمین و زیرساخت‌های لازم در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی توسط دانشگاه، همکاری در جهت فراخوان، جلب و استقرار شرکت‌ها و واحدهای فناوری دانش‌بنیان و استفاده از پتانسیل‌های علمی آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشکده‌ها و موسسات پژوهشی دانشگاه خوارزمی توسط انجمن و ... از دیگر مفاد و موضوعات این تفاهم‌نامه به شمار می‌آید.


به عبارتی دیگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تفاهم نامه‌ای در راستای راه اندازی شهر سلول های بنیادی در دانشگاه خوارزمی پردیس البرز منعقد کردند.


با توجه به جایگاه بالای علوم و فناوری سلول‌های بنیادی به عنوان فناوری برتر در دنیا و اهمیت اقتصادی و تاثیرگذاری در حوزه سلامت و رفاه اجتماعی و با توجه به اینکه این علم، جزء اولویت‌های «الف» در علوم پایه و کاربردی در نقشه جامع علمی کشور است، این تفاهم نامه منعقد شد و طرفین آن تلاش خود را برای هم افزایی علمی و فناورانه به کار می‌گیرند تا با رفع موانع اقدامات بهینه و اثرگذاری را برای راه اندازی این شهر سلول‌های بنیادی انجام دهند.


در این تفاهم نامه دانشگاه خوارزمی موظف است دانش فنی از طریق مشارکت اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در توسعه این شاخه از دانش بشری و فناوری‌های مرتبط را تأمین کند. همچنین تسهیل در روند اعطای مجوزهای قانونی و صدور گواهینامه های مورد نیاز بر عهده دانشگاه خوارزمی است.


معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بنا دارد در راستای ایجاد و توسعه مدل مدیریت شهر سلول مستقر در دانشگاه خوارزمی مشارکت کند و تسهیلات و حمایت های لازم از شرکت های دانش بنیان نوپا و واحدهای مستقر در شهر سلول را فراهم سازد.


دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس دانشگاه خوارزمی، مسئول پیگیری و اجرای مفاد این تفاهم نامه هستند.


همچنین در ادامه این مراسم، تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه خوارزمی و انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران منعقد شد.


به منظور امکان عملی و تسهیل در ایجاد و حمایت از شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور در حوزه سلول های بنیادی و مهندسی بافت در راستای رسیدن به اهداف کلان در سند توسعه علوم و فناوری، سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی این تفاهم نامه بین دانشگاه خوارزمی و انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران منعقد شد. مفاد این تفاهم نامه به این شرح است:


همکاری در جهت تامین زمین و زیرساخت های لازم در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی. همکاری در راستای فراخوان، جذب و استقرار شرکت‌ها و واحدهای فناوری دانش بنیان. همکاری در راستای استقرار مراکز رشد و شتاب دهنده تخصصی در بخش پارک علم و فناوری. همکاری و مشارکت انجمن در ساخت و ساز فیزیکی و مدیریت راهبردی مراکز رشد و شتاب دهنده‌ها و...


در این جلسه دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، دکتر محمد علی سبحان‌اللهی رئیس دانشگاه خوارزمی و دکتر فریدون مهبودی رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته