دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 اسفند 1395 - 16:07

اعتراف عجیب مظنون قتل برادر رهبر کره شمالی: 90 دلار برای دوربین مخفی گرفتم

یک زن اندونزیایی که به عنوان یکی از مظنونان به قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی در مالزی در بازداشت است، گفته که ۴۰۰ رینگیت مالزی (معادل ۹۰ دلار) به او پرداخت شده بود تا در یک «برنامه دوربین مخفی» ایفای نقش کند و به صورت یک فرد در فرودگاه «روغن بچه» بمالد.
کد خبر : 161831

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از بی‌بی‌سی، مقامات سفارت اندونزی در کوآلامپور، پایتخت مالزی، با سیتی آیسیا دیدار داشتند. این زن جوان به آنها گفته است که به او پول داده شده بود تا در «دوربین مخفی» یک برنامه تلویزیونی حاضر شود و به او گفته شده بود که قرار است با مالیدن «روغن بچه» به صورت یک مرد، واکنش او برای بخش «دوربین مخفی» برنامه، ثبت شود.


آزمایش‌ها نشان داده است که کیم با ماده «وی‌اکس» کشته شده است که نوعی ماده شیمیایی عصبی کشنده است. سازمان ملل متحد این ماده شیمیایی را در فهرست جنگ‌افزارهای کشتارجمعی ممنوعه طبقه‌بندی کرده است.


کیم هفته گذشته و پس از آن جان خود را از دست داد که دو زن در فرودگاه کوالامپور به سراغش رفتند. در تصاویر ویدئویی مشخص است که یکی از زن‌ها او را از پشت می‌گیرد و دیگری پارچه‌ای را به صورتش می‌کشد.


او در فرودگاه دچار شوک شدید شد و در مسیر بیمارستان جان خود را از دست داد.


این ظن قوی می‌رود که کره شمالی در این قتل دست داشته است، ولی مقامات آن کشور چنین گمانه‌هایی را به شدت رد کرده‌اند.


یک زن ویتنامی و یک مرد تبعه کره شمالی هم در ارتباط با این قتل بازداشت شده‌اند و دست‌کم هفت نفر دیگر تحت تعقیب پلیس هستند.


مقامات ویتنامی در مالزی هم با مظنون تبعه ویتنام دیدار کرده‌اند، ولی درباره این ملاقات حرفی نزده‌اند.


یکی از مقامات ارشد سفارت اندونزی در مالزی، پس از ملاقاتی نیم‌ساعته با سیتی آیسیا گفت: «او فقط به طور کلی گفت که یک نفر از او خواسته است تا این کار را بکند و چند نفر را هم که شبیه ژاپنی‌ها یا کره‌ای‌ها بودند، ملاقات کرده است.»


او به نقل از این زن اضافه کرد: «کسی که ملاقاتش کرد، به او ۴۰۰ رینگیت داد تا دست به این کار بزند... به این زن چیزی شبیه نوعی روغن داده شده بود.»


کیم جونگ نام، پسر بزرگ رهبر پیشین کره شمالی بود و در دوره‌ای، رهبر آتی احتمالی آن کشور به شمار می‌رفت، ولی گمانه‌زنی‌ها در این باره، در سال ۲۰۰۱ میلادی و زمانی که او با پاسپورتی تقلبی قصد ورود به ژاپن داشت، به پایان رسید.


او بعدها به یکی از منتقدان حاکمان کره شمالی تبدیل شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته