دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 فروردين 1396 - 14:34
توپ و تور در سالی که گذشت؛

تحقق آرزوی 52 ساله/خطر از بیخ هندبال ایران گذشت/ مشحون و بسکتبال شوک زده شدند

والیبال را بی تردید می توانیم موفق ترین رشته ورزشی (توپ وتور) در سال 95 بدانیم. رشته ای که بعد از 52 سال جواز حضور در المپیک ریو را به دست آورد.
کد خبر : 161813

فرزانه شریفی، گروه ورزشی آنا،والیبال در سال 95 درخشش خیره‌کننده‌ای داشت و درصد زیادی از محبوبیت خود در بین عامه مردم را در این سال از آن خود کرد؛ سالی پر کار برای والیبال ایران که توانست بعد از 52 سال المپیکی شود البته در این میدان سخت و حساس عملکرد خیره کننده‌ای نداشت و به عنوان پنجمی در المپیک ریو بسنده کرد.


در مسابقات جامجهانی که در کشور ژاپن برگزار شد بلندقامتان ایران با کواچ مربی صربستانی خود نتوانستند جواز حضور در المپیک ریو را کسب کنند. مسئولان فدراسیون هم وقتی دیدند به همه برنامه‌های بلند مدتشان رسیدند اما اصلی ترین هدف آنها که کسب سهمیه المپیک ریو بود هنوز به سرانجام نرسیده خیلی زود وارد عمل شدند و قرارداد «اسلوبودان کواچ» را درحالی که هنوز 10 ماه به تاریخ انقضایش باقی بود، فسخ کردند تا راه والیبال ایران برای رویای المپیک باز شود. فدراسیون نشین ‌ها بعد از مذاکرات مختلف از بین گزینه های روی میز مرد کوتاه قامت آرژانتینی را انتخاب کردند و او هدایت بلند قامتان ایران را برعهده گرفت.


«رائول لوزانو» سرمربی تیم ملی والیبال 17 فرودین ماه 95 به ایران آمد تا ناجی ملی پوشان ایران شود و آنها را در این امتحان سخت و حساس همراهی کنند و بتوانند جواز حضور در المپیک ریو را کسب کنند. با ورود لوزانو به ایران تمرینان سخت شوالیه کوچک آغاز شد. ملی پوشان روز و شب تمرین کردند تا رویای رسیدن به المپیک را محقق کنند. البته اولین آزمون لوزانو در اردیبهشت ماه رقم خورد آنجایی که تیم ملی در دو بازی تدارکاتی مقابل فرانسه به میدان رفت و در هر دو مسابقه مغلوب شد.


رویایی 52 ساله محقق شد


آخرین مرحله از مسابقات انتخابی المپیک ریو در توکیو ژاپن برگزار شد و تیم ملی والیبال ایران 15 خرداد با پیروزی مقابل لهستان صعودش را به المپیک ریو قطعی کرد. حریفان تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های المپیک ریو تیم‌های لهستان، روسیه، آرژانتین، کوبا و مصر بودند. شاگردان لوزانو بعد از کسب مجوز المپیک ریو 28 خرداد در رقابت های لیگ جهانی رودروی حریفان خود قرار گرفتند.آنها در لیگ جهانی به عنوان هشتمی رسیدند و از صعود به دور دوم بازماندند. البته این نتیجه از مدتها قبل قابل پیش بینی بود چرا که ملی پوشان تیم ملی با شرایط سختی راهی این مسابقات شدند. آنها بلافاصله بعد از رقابت‌های انتخابی المپیک استراحت کوتاهی داشتند و بعد از آن هم بلافاصله راهی برزیل شدند تا استارت مسابقات لیگ جهانی را بزنند. تیم ملی صربستان قهرمان لیگ جهانی 2016 شد.



بعد از مسابقات لیگ جهانی 2016 و کسب عنوان هشتمی تمرینات شاگردان لوزانو برای حضور در میدان بزرگ و حساس المپیک آغاز شد تا بلندقامتان ایران که برای اولین بار به المپیک راه پیدا کرده بودند فصل داغ مردادماه را پرشورتر کند. رائول لوزانو، سرمربی تیم ملی والیبال در اواخر تیرماه ترکیب دوازده نفره تیم ملی والیبال را برای المپیک ریو مشخص کرد. سعید معروف، مهدی مهدوی، سیدمحمد موسوی، عادل غلامی، مصطفی شریفات، شهرام محمودی، امیرغفور، حمزه زرینی، فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور، میلاد عبادی پور و مهدی مرندی بازیکنان اعزامی به ریو بودند. فرهاد ظریف لیبروی اصلی تیم ملی والیبال در بین ملی پوشان اعزامی به المپیک جایی نداشت و بعد از این اتفاق هم از تیم ملی خداحافظی کرد.


والیبالیست‌های ایران در المپیک در اولین بازی خود مقابل تیم ملی آرژانتین قرار گرفتند آنجایی که ولاسکوی باتجربه و محبوب ایرانی ها رودروی تیم ملی به عنوان مربی تیم حریف نشسته بود. شروع شاگردان لوزانو در المپیک چنگی به دل نزد، بلندقامتان ایران مقابل ولاسکوی کهنه کار مغلوب شدند و نتیجه را سه بر صفر واگذار کردند. دومین تجربه تیم ملی مقابل لهستان قدرتمند بود که باز هم ملی پوشان نتوانستند از پس این تیم برآیند و با نتیجه سه بر دو مغلوب لهستانی‌ها شدند. اما شاگردان لوزانو مقابل کوبا و مصر پیروز میدان شدند و همین دو پیروزی جواز حضور ایران در جمع 8 تیم برتر المپیک را امضا کرد. تیم ایران در بازی آخر مرحله نخست رو در روی روسیه قرار گرفت و در 3 ست متوالی شکست خورد و در نهایت در عنوان پنجمی را به دست آورد. در پایان رقابت های المپیک مهدی مهدوی و شهرام محمودی از بازی در تیم ملی خداحافظی کردند.


طبق آمار مسابقات والیبال المپیک، در مجموع 38 کشور تاکنون مجوز حضور در مسابقات والیبال مردان المپیک به دست آوردند که تنها 4 کشور در نخستین حضور خود به رتبه‌های بالاتر از پنجم دست یافتند.کارنامه فدراسیون والیبال و تیم ملی ایران پس از یک پروسه 10 ساله با کسب عنوان پنجمی المپیک، قابل قبول و حتی فراتر از انتظارات منطقی است، البته اگرچه نتایج درخشان سال‌های گذشته، انتظارات را از ملی پوشان بالا برده بود اما نتیجه ای که کسب شد قابل قبول بود.


استارت رفتن لوزانو از ایران


عنوان پنجمی تیم ملی ایران در مسابقات المپیک بهانه ای شد که فدراسیون والیبال دست به تغییرات بزرگ در کادر فنی بزند. این فدراسیون نشست های زیادی برگزار کرد و در آخر نتیجه این شد که لوزانو باید از تیم ملی برود. در این مدت نام های زیادی برای هدایت تیم ملی والیبال بر زبان ها افتاد ولی هر بار به دلایل مختلفی توافق حاصل نمی شد تا اینکه سرانجام قرعه به نام کولاکوویچ صربستانی افتاد و او هدایت تیم ملی را برعهده گرفت. این مربی برای چهار سال به صورت دو دوره دوساله تا پایان المپیک 2020 هدایت مردان والیبال ایران را به عهده گرفت که در صورت رضایت از عملکرد وی در دو سال اول، پروسه همکاری دو سال دیگر تمدید می شود.



سرمربی جدید تیم ملی والیبال را بیشتر بشناسیم


کولاکوویچ مربی والیبال اهل مونته نگرو است. وی در سال های 2006 تا 2014 سرمربی تیم ملی والیبال مردان صربستان بود و با تیم صربستان به مقام چهارمی مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان 2006 رسید که به عقیده برخی از مفسرین و کارشناسان بین المللی والیبال دنیا، قهرمانی صربستان در لیگ جهانی سال 2016 نیز حاصل کار این مربی در مدت حضورش در تیم ملی صربستان بوده است.این مربی بین المللی والیبال، 23 مدال در رنگ های مختلف و از رویدادهای متعدد والیبال در پرونده کاری دوران مربیگری خود دارد که 13 مدال آن به رنگ طلایی است. ایگور کولاکوویچ سابقه هدایت تیم های باشگاهی و ملی نیز در پرونده کاری خود دارد که مهمترین آن هدایت تیم ملی والیبال صربستان در سال های 2006 تا 2014 است.


لیگ والیبال؛


لیگ برتر والبیال از 28 مهرماه با حضور 12 تیم آغاز شد. لیگی سراسر از اتفاقات گوناگون که نگاه اجمالی به آن می اندازیم. قبل از شروع لیگ فدراسیون والیبال اعلام کرده بود که تیم‌های بدهکار در صورتی که بدهی خود را پرداخت نکنند حق حضور در رقابت های لیگ برتر را ندارند. همین موضوع در ابتدای لیگ باعث شد که تیم صالحین ورامین زیر ذره بین فدراسیون قرار بگیرد و به دلیل عدم پرداخت مطالبات بازیکنان به این تیم اجازه بازی ندهد. تیم صالحین ورامین و پارسه باید رودوری هم قرار می گرفتند اما به دلیل عدم پرداخت مطالبات فدراسیون اجازه بازی به صالحین ورامین نداد و بازی 3 بر صفر به سود پارسه تمام شد. بعد از این اتفاق مسئولان تیم صالحین ورامین بخشی از مطالبات را پرداخت کردند و با جلب رضایت مسئولان توانستند دوباره به لیگ برگردند. البته موضوع به همینجا ختم نشد بازیکنان صالحین ورامین به دلیل عدم پرداخت بدهی از سوی مسئولان در نیم فصل دوم مقابل پارسه تهران به میدان نیامدند و همین موضوع باعث شد تا مسئولان فدراسیون والیبال به دلیل اینکه این تیم دو بار به میدان نرفته باز هم تیم صالحین ورامین را از رقابت‌ها کنار بگذارد که البته باز هم با رایزنی های انجام شده و با دلایلی که مسئولان این تیم آوردند باز هم تیم به لیگ برتر برگشت. در نیمه‌های لیگ همین اتفاق برای تیم پارسه تهران هم افتاد و آنها به دلیل بدهی به بازیکنان و کادر فنی و عدم پایبندی به تعهدات مالی از لیگ والیبال کنار گذاشته شدند اما باز هم مسئولان فدراسیون متقاعد شدند و این تیم همچون تیم صالحین ورامین در رقابت های لیگ برتر رفت و برگشت داشت.


جنجال و درگیری های از همان هفته‌های نخست
رقابت‌های لیگ برتر والیبال از همان هفته نخست دچار درگیری و جنجال شد که می توانیم بگویم همه هم در این جنجال دخیل بودند. از بازیکنان تیم ملی والیبال گرفته تا تماشاگران و داور. متاسفانه حجم جنجال‌ها آنقدر زیاد بود که سایت های بین المللی به جنجال های موجود در والیبال ایران اشاره کردند.مسخره کردن داوران ،جا خالی دادن بازیکنان یک تیم در هنگام زدن سرویس به نشانه اعتراض،فحاشی به ناظر بازی، درگیری بازیکنان و مربیان دو تیم از جمله اتفاقات تلخی است که در لیگ شاهد آن بودیم.


این درگیری ها تا جایی ادامه پیدا کرد که در پنجمین تنش شدید سعید معروف کاپیتان پیکان و تیم ملی والیبال در جریان مسابقات لیگ دیگر مماشات فدراسیون والیبال را به همراه نداشت و تا تشکیل کمیته انضباطی او تا اطلاع ثانویه از حضور در لیگ محروم کردند. البته محرومیت تا اطلاع ثانوی حکم موقت فدراسیون والیبال بود و بعد از ارئه گزارش بازی محرومیت سعید معروف یک جلسه شد.



کارخانه و تیمش قهرمان لیگ شدند


در فینال رقابت های لیگ برتر والیبال دو تیم بانک سرمایه و پیکان رودروی هم قرار گرفتند تا قهرمان فصل مشخص شود. در هر دو بازی اول و دوم بانک سرمایه پیروز میدان شد و قهرمانی این فصل را کسب کرد.تیم شهرداری ارومیه و سایپا هم در بازی رده بندی مقابل هم قرار گرفتند و شهرداری ارومیه با پیروزی بر سایپا در جایگاه سوم قرار گرفت.


تیم ملی والیبال جوانان نایب قهرمان آسیا شد


تیم ملی والیبال جوانان ایران در رقابت های قهرمانی آسیا در مرحله فینال برابر چین شکست خورد و نایب قهرمان شد. شاگردان بهروز عطایی قبل از صعود به فینال سهمیه رقابت‌های جهانی را هم کسب کرده بودند. این سومین نایب قهرمانی تیم ملی ایران در آسیا بود. ایران 5طلا، 3 نقره و دو برنز را در این رقابت‌ها کسب کرده و دومین تیم پرافتخار آسیاست. کره جنوبی هم با 6 طلا، 2 نقره و 3 برنز پرافتخارترین تیم آسیاست.


بانوان بلند قامت ایران قهرمان آسیای مرکزی شدند


در کنار موفقیت های تیم مردان والیبال، بانوان هم از این قافله عقب نمانند آنها در مسابقات انتخابی زنان جهان در منطقه آسیای مرکزی قهرمان شدند. البته که این موفقیت ها به همین جا ختم نشد. در تاریخ والیبال ایران تاکنون هیچ بانوی والیبالیستی موفق نشده بود به عنوان لژیونر به کشور دیگری سفر کند اما این اتفاق در سال 95 برای زینب گیوه و مائده برهانی رخ داد. این دو ملی پوش تیم ملی والیبال مورد توجه تیم شومن بلغارستان قرار گرفتند و با همکاری تیم هایشان به این تیم ملحق شدند.



داروزنی از والیبال رفت


یکی دیگر از اتفاقات مهم والیبال ایران در سال 95 مربوط به مرد اول فدراسیون والیبال بود. محمدرضا داورزنی رئیس باسابقه ورزش ایران بعد از 11 سال ریاست بر فدراسیون والیبال 10 بهمن ماه سال 95 از سوی مسعود سلطانی فر به عنوان معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان انتخاب و جایگزین نصرالله سجادی شد. داورزنی با حکم سلطانی‌فر به عنوان سرپرست فدراسیون والیبال هم انتخاب شد، انتخابی که شاید نگرانی‌های را برای اهالی والیبال به وجود آورد که حضور همزمان داورزنی در دو پست کلیدی و مهم ممکن است به والیبال ایران در سال 2017 ضربه وارد کند. به هر حال داورزنی با والیبال ایران موفقیت‌های زیادی به دست آورده موفقیت‌های چشمگیر در لیگ جهانی و صعود به المپیک ۲۰۱۶ پس از ۵۲ سال باعث شده نام داورزنی با والیبال گره بخورد و خانواده این رشته نگران باشند که مشغله داورزنی در امور معاونت قهرمانی او را از امور مربوط به فدراسیون غافل کند.


بسکتبال:


شوک بائرمن به مشحون و بسکتبال


شاید یکی از مهمترین اتفاقات بسکتبال در سال 95 رفتن درک بائرمن از ایران بود. این مربی آلمانی قرارداد 4 ساله با فدراسیون بسکتبال ایران بسته بود اما درست 12 دی ماه 95 بود که خبر فسخ قرارداد یک طرفه بائرمن منتشر شد. آن هم بی خبر! با انتشار این خبر اولین واکنش فدراسیون بسکتبال رد این موضوع بود اما ایمیلی که چند روز بعد از این اتفاق به فدراسیون رسید همه خوش خیالی های فدراسیون برای بازگشت بائرمن را به سراب تبدیل کرد.



بعد از این اتفاق فدراسیون هم ساکت ننشست و شکوایه 15 صفحه ای علیه بائرمن تنظیم کرد و به فیبا( فدراسیون جهانی بسکتبال) فرستاد تا این مربی عواقب کارش را ببیند و جریمه شود. اما بائرمن از این اقدام تعجب کرد و به بندی از قرارداد خود اشاره کرد که اختیار تام برای فسخ دارد. او در برنامه ای تلوزیونی گفت : «قرارداد من کاملا حقوقی و بدون مشکل بود و نقصی نداشت. در آن نیز بندی وجود داشت که می‌توانستم هر وقت که خواستم، قراردادم را فسخ کنم. وقتی شنیدم که از من شکایت شده تعجب کردم.»


پس از این اظهار نظر محمود مشحون، رییس فدراسیون بسکتبال موضعی کاملا متفاوت دارد به طوریکه با قدرت گفت که در ترجمه صحبت های او اشتباهی صورت گرفته است. مشحون در اظهارنظراتی کاملا متفاوت نسبت به بائرمن گفت: «بر چه اساس باید چنین کاری می کردیم و دست مربی را تا این حد باز می گذاشتیم که هر زمان خواست برود؟ مگر می شود در قراردادی مدت آن چهار ساله بود این اختیار را به طرف مقابل بدهیم که هر زمان خواست برود؟ اصلا این موضوع با عقل و منطق جور در نمی آید.»


حاتمی عهده دار تیم ملی شد


به هر روی این سرمربی آلمانی از ایران رفت و تمام برنامه های 4 ساله فدراسیون نقش بر آب شد! بعد از رفتن او از ایران مسابقات غرب آسیا پیش رو بود و تیم ملی باید راهی اردن می شد. به همین دلیل فدراسیون تصمیم گرفت به صورت موقت مربی داخلی را جایگزین بائرمن کند. مهران شاهین طبع اولین مربی بود که نامش به عنوان سرمربی تیم ملی اعلام شد اما او چندان تمایلی به قبول این مسئولیت نداشت و بعد از توافق اولیه نظرش برگشت و منصرف شد به همین دلیل مهران حاتمی سرمربی شهرداری گرگان این مسئولیت را برعهده گرفت و تیم راهی اردن شد. تیم ملی بسکتبال در مسابقات غرب آسیا مقابل اردن پیروز شد و به نایب قهرمانی رسید. همچنین تیم ملی در مسابقات آسیا چلنچ که 29 شهریور ماه برگزار شده بود با هدایت بائرمن عنوان قهرمانی را کسب کرده بود.


ناکامی آسمان خراش ها در راه ریو


از دیگر اتفاقات مهمی که در سال 95 بسکتبال ایران با آن مواجه شد ناکامی آسمان خراش ها در راه المپیک ریو بود. در 15 تیرماه بود که تیم ملی بسکتبال ایران در دومین بازی خود در گروه A مسابقات انتخابی المپیک که در شهر تورین ایتالیا برگزار می‌شد به مصاف مکزیک رفت اما با ارائه یک بازی گروهی نه چندان خوب از صعود به المپیک باز ماند. تیم ملی بسکتبال ایران در المپیک سال ۱۹۴۸ انگلستان، با هدایت کاظم رهبری در جایگاه چهاردهم قرار گرفت. ایران در المپیک ۲۰۰۸ به عنوان نماینده آسیا حاضر بود و در گروه A با تیم‌های لتونی، آرژانتین، کرواسی، استرالیا و روسیه هم گروه بود و با پنج شکست و بدون پیروزی در رده یازدهم رده‌بندی قرار گرفت. این طلسم 8 ساله شکسته نشد و بسکتبال ایران نتواست همچون والیبال در المپیک حضور پیدا کند.


هندبال:


به هندبال آخرین رشته توپ و تور رسیدیم، رشته ای که اوضاع آشفته بازاری را در سال گذشته تجربه کرد و از شهریورماه هم با سرپرست اداره می شد. بعد از حذف ماچک سرمربی اسبق تیم ملی توسط فدراسیون هندبال، 24 خرداد سال 94 اسماعیلاگیچ رسما به عنوان سرمربی تیم ملی هندبال ایران معرفی شد. این مربی با تیم ملی هندبال در فرودین ماه سال 95 مقابل تیم های سوئد، اسپانیا و اسلوونی به میدان رفت تا جواز حضور در المپیک را به دست بیاورد اما در سومین دیدار از دور دوم مسابقات انتخابی المپیک برابر اسلوونی شکست خورد و از راهیابی به المپیک بازماند. البته تیم ملی پیش از این به تیم های اسپانیا و سوئد هم نتیجه را واگذار کرده بود. تیم ملی ایران هندبال همچنین در مسابقات قهرمانی آسیا 2015 در دیدار فینال به قطر نتیجه را واگذار کرد و از سهمیه آسیا هم برای حضور در المپیک نتوانست استفاده کند چرا که تنها تیم قهرمان می‌توانست در آسیا برای المپیک سهمیه بگیرد.



در دورانی که تیم ملی هندبال ایران با عرفان اسماعیلاگیچ برای مسابقات قهرمانی آسیا و جام جهانی و همچنین انتخابی المپیک ریو آماده می شد برخی بازیکنان تیم ملی با او مشکل پیدا کردند و بارها شاهد درگیری و حاشیه در تیم ملی بودیم که در نهایت عرفان ترکش نهایی را به تیم وارد کرد و پیش از شروع مسابقات میلاد مسائلی و محمدرضا رجبی، کاپیتان تیم را خط زد. مهدی بیجاری هم قبل از این دو نفر از اردوی تیم ملی خط خورده بود. کنار گذاشتن این سه نفر هجمه های زیادی به تیم ملی و به خصوص عرفان وارد کرد اما رئیس فدراسیون هندبال هم در جواب اعلام کرد نظر سرمربی در اولویت است و عرفان هم اعلام کرده بود که این بازیکنان بارفنی ندارند! به هر روی این اختلاف در تیم ملی با وجود عرفان ادامه پیدا کرد و تقریبا همه بازیکنان تیم ملی از او ناراضی بودند و حتی بارها در صحبت هایشان تاکید می کردند او مربی بی ادبی است!


پس از ناکامی تیم ‌ملی در کسب سهمیه جا‌م جها‌نی و راهیابی به المپیک عرفان اسماعیلاگیچ اردبیهشت ماه 95 از ایران رفت. اما از آن زمان تا پایان سال 95 تیم ملی وضعیت نامشخصی داشت و باتوجه به اینکه سال 2016هم تیم ملی برنامه خاصی نداشت بنابراین انتخاب سرمربی و سر و سامان دادن به تیم ملی به زمان دیگر موکل شد.


مدیر رفتنی شد/ خطر از بیخ گوش هندبال گذشت


5 مرداد ماه بود که ابوالحسن مهدوی رئیس سابق فدراسیون اعلام کرد به دلیل مشکلات شنوایی باید مدتی در هندبال فعالیت نداشته باشد. وزیر وقت آن زمان محمود گودرزی با مرخصی او موافقت نکرد و همین امر سبب شد که مهدوی از سمت خود استعفا دهد. فدراسیون به سرپرست سپرده شد که در بدو ورود سرپرست جدید فدراسیون هندبال ایران از سوی مجامع بین‌المللی نقره داغ شد.


فدراسیون هندبال 30 هزار دلار به دلیل حضور نیافتن تیم نوجوانان در مسابقه‌های قهرمانی آسیا و 20 درصد هزینه اسکان، همچنین 3000 دلار هزینه ورودی جریمه شد. تیم هندبال نوجوانان به دلیل آنچه از سوی مسئولان فدراسیون مسائل امنیتی عنوان شد، چند ساعت مانده به پرواز از رفتن به مسابقات آسیایی بحرین انصراف داد . همچنین تیم نوجوانان هندبال دختر ایران پس از قرعه‌کشی ششمین دوره مسابقات 2015 هند، حضور پیدا نکرد و این تیم نیز با محرومیت یک دوره حضور در این مسابقات روبه‌رو شد.


بعد از این اتفاق رایزنی های فدراسیون و سرپرست جدید آغاز شد و نامه فدراسیون هندبال به شیخ احمد فهد الصباح، رئیس کنفدراسیون هندبال آسیا و رئیس شورای المپیک آسیا و جلسات برگزار شده به اینجا ختم شد که محرومیت های هر دو تیم نوجوانان هندبال دختران و پسران ایران بخشیده شد.


ثبت نام انتخابات جنجالی!


دی ماه خبر از ثبت نام نامزدها برای انتخابات فدراسیون هندبال شنیده شد. فدراسیونی که حتی در ثبت نام نامزدها هم درگیری و چالش داشت، چرا که صحبت‌هایی درخصوص بازگشت افرادی همچون مهدی و رحیمی و … به گوش رسیده شد. مهدوی آمد. رحیمی بیانیه داد و اعلام کرد مهدوی در انتخابات حضور پیدا کند او کناره گیری می کند. مهدوی رفت و اعلام کرد به درخواست خانواده هندبال بازگشته و هیچ اصراری برای بازگشت دوباره به هندبال ندارد..



آقای رئیس انتخاب شد


17 اسفندماه انتخابات فدراسیون هندبال برگزار شد و علیرضا رحیمی ریاست این فدراسیون را برعهده گرفت. برای این انتخابات 16 نفر نامزد شده بودند که قبل از برگزاری آن یک نفر کناره‌گیری کرد. در جریان انتخابات هم 12 نامزد این فدراسیون به نفع علیرضا رحیمی کناره گیری کردند تا او ریاست این فدراسیون پر از حاشیه و درگیری را برعهده بگیرد.


اما در کنار اینکه فدراسیون هندبال اوضاع ناخوشی داشت و از مربی تیم ملی تا وضعیت تیم و حتی ریاست این مجموعه با مشکلاتی زیادی در سالی که گذشت مواجه بودند درخشش هندبالیست های ایرانی در لیگ های اروپایی نشان از این دارد که هندبال ایران بسیار قدرتمند است. اگر چه ملی پوشان درآمدهای بسیار پایینی از لیگ دارند و برخی از آنها به دلیل همین مبالغ پایین ترجیح دادند به تیمی محلق نشوند و اسپانسری هم در هندبال نیست تا ملی پوشان را حمایت کند و از طرفی باشگاه ها به قدری کمبود منابع مالی دارند که در چندین نوبت برگزاری لیگ در سال 95 به تعویق افتاد و پس از سه بار بالاخره لیگ برگزار شد آن هم چه لیگی! بازیکنانی که قراردادهای پایین امضا کرده بودند هیچ کدام انگیزه ای برای حضور پرقدرت نداشتند و همین موضوع باعث شد که کیفیت لیگ پایین بیاید و از طرفی دو تیم هم به دلیل مشکلات مالی از میانه های لیگ انصراف داد اما درخشش خیره کننده لژیونرها در لیگ های اروپایی این تلخی را به کام همگان کم کرد تا بتوانیم امیدار باشیم در سال جدید هندبال ایران متحول می شود.


سجاد استکی در دیناموبخارست رومانی، الله کرم استکی در دیناموبخارست رومانی، سید علیرضا موسوی در دیناموبخارست رومانی، افشین صادقی در گوساوو سوئیس، محسن باباصفری در گزتپه ترکیه، شاهو نصرتی در استوابخارست رومانی، دانیل کومایش نژاد در مالمو سوئد و ساسان موسی خانی در تیم ازمیر در لیگ دسته اول ترکیه حضور دارند. همچنین امین یوسفی‌نژاد هم به تیم متالورگ مقدونیه رفت. پویا نوروزی نژاد هم تیم آلمانی رفت.


هندبال یکی از رشته هایی است که بیشترین لژیونرها را در بین رشته ها دیگر دارد و حضور و درخشش آنها در تیم های خارجی علی الخصوص اروپایی به پیشرفت کیفی و کمی آنها و البته تیم ملی هندبال کمک کند . سجاد استکی یکی از موفق ترین لژیونرهای هندبال ایران است که درخشش وی در لیگ قهرمانان اروپا باعث شده تا تیم های اروپایی زیادی خواهان جذب وی باشند و در حال حاضر نیز در صدر گلزنان لیگ قهرمانان هندبال اروپا می باشد که فدراسیون هندبال موفقیت اخیر وی را تبریک گفته و آرزوی موفقیت برای تمام لژیونرها دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته