دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در حاشیه اولین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور مطرح شد

دکتر ولایتی: نقشه جامع علمی کشور مهمترین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است/ علم و فناوری کشورمان رشد کمی و کیفی پیدا کرده است

رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم گرامیداشت مقام علمی و فرهنگی دکتر مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید کرد که خدمات و ارزش و قدر شورای عالی انقلاب فرهنگی مجهول مانده است در حالیکه این شورا مرکز اصلی فرماندهی و ساماندهی علم و فرهنگ کشور است.
کد خبر : 161756

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر علی‌اکبر ولایتی در این مراسم که در حاشیه "اولین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور" برگزار شد، گفت: «دکتر مخبر دزفولی بیش از 11 سال است که در سمت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مشغول هستند و خدمات زیادی را در طول این سال‌ها ارائه کرده‌اند. ارزش و قدر خدمات شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون به خوبی تشریح نشده و مجهول مانده است. این شورا ستاد فرماندهی و مرکز اصلی ساماندهی علم و فرهنگ کشور به معنای اعم آن است.»


رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «در سال‌های اخیر و به برکت انقلاب اسلامی کشورمان جایگاه خوبی در عرصه علم و فناوری پیدا کرد و تعداد دانشجویان کشور به قریب 5 میلیون دانشجو رسید. در کنار این ارتقای کمی خوشبختانه علم و فناوری در کشورمان ارتقای کیفی نیز پیدا کرده است و هم‌اکنون بیش از 40 هزار مقاله علمی دانشمندان کشورمان در مجلات بین‌المللی منتشر شده است.»


عضو هئیت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به سابقه تمدنی استان خوزستان اشاره کرد و گفت: «کافی است هر محققی فقط تاریخ خوزستان را ورق بزند تا چهره‎‌های تابناک علم و فرهنگ را در همه این خطه صاحب علم و فرهنگ مشاهده کند. در کتب قدیمی پزشکی تمدن اسلامی "خوزی‌ها" همواره به عنوان اطبایی حاذق و توانمند ستایش شده‌اند و می‌توانیم بگوئیم پزشکی تمدن اسلامی ریشه در این سرزمین دارد. محمد بن زکریای رازی، طبری و سید اسماعیل جرجانی در ‌کتاب‌های خود از "خوزی‌ها" به عنوان پزشکانی زبردست که ریشه در همین مرکز علمی جندی شاپور دارند، یاد کرده‌اند و در حقیقت این پزشکان پل ارتباطی بین پزشکی قبل و بعد از اسلام بوده‌اند.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «در کل خوزستان شهر دزفول مانند یک ستاره می‌درخشد و خاتم الفقهاء و المجتهدین شیخ مرتضی انصاری «ره» در این شهر ریشه دارد و افتخار بسیاری از فقهای بزرگ شیعه آن است که بر رسائل و مکاسب آن مرحوم حاشیه و شرح نگاشته‌اند. در دوران معاصر و به ویژه در دوران دفاع مقدس، این شهر مقاوم دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کرد و به عنوان یکی شهر مقاوم به سمبل و نشانه مقاومت ملت غیور ایران تبدیل شد. در عرصه علم و فرهنگ نیز دزفول چهره‌های برجسته‌ای را به کشور تقدیم کرد که دکتر محمدرضا مخبر دزفولی از آن جمله است.»


رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «در طول 11 سال اخیر که ایشان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده‌اند، این شورا با بیش از 2 هزار مصوبه نقش بسیار بارزی در راهبری و هدایت علم و فرهنگ کشور داشته است که نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرروش و نقشه مهندسی فرهنگی مهم‌ترین این مصوبات هستند. توجه به فرهنگ عمومی، سبک زندگی ایرانی اسلامی و ... هم در دوره اخیر فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای نقش و جایگاه ویژه‌ای بوده است.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شکل گرفت و توانست این موضوع مهم را در کشور بسط و گسترش دهد و همین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور بخشی از خدمات این کمیته است. با برنامه‌ریزی این کمیته، مفاخر تمدن اسلام و ایران در اکثر کتاب‌های درسی وارد شده است. نگارش و تدوین کتاب چهار جلدی " تقویم فرهنگ و تمدن اسلام و ایران"با حدود 5 هزار صفحه به عنوان منبع و ماخذ این بخش از سایر خدمات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.»


رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با تقدیر از خدمات دکتر مخبر دزفولی گفت: «قدر آقای دکتر محمدرضا مخبر دزفولی زمانی بیشتر روشن می‌شود که کارهای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تفصیل بیشتری برای مردم عزیز کشورمان بیان شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته