دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1394 - 13:59
مراسم بزرگداشت مقام استاد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: آمریکا به دنبال تبدیل منطقه به کشورهای کوچک است/ استادان دانشگاه‌ها موقعیت کنونی کشور و منطقه را برای مردم توضیح دهند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به درگیری‌های منطقه‌ای بر لزوم وحدت و همدلی مردم، مسئولان و دولت تأکید و اظهار کرد: با وحدت داخلی می‌توانیم از این گردنه حساس عبور کنیم.
کد خبر : 16169

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مراسم بزرگداشت مقام استاد که ظهر امروز دوشنبه ۱۴ اردیبهشت با حضور دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، با گرامیداشت هفته معلم و تسلیت سالروز وفات حضرت زینب کبری(س) گفت: بنده از زمان تأسیس دانشگاه امیرکبیر در جریان امور این دانشگاه بودم و از سال ۳۷ به عنوان یک طلبه با مبارزان سیاسی این دانشگاه ارتباط داشتم و گاهی هم برای سخنرانی به این دانشگاه می‌آمدم.


وی با اشاره به فضای سیاسی پیش از انقلاب دانشگاه امیرکبیر یادآور شد: در آن دوره دانشجویان برای مبارزات اسلامی و ملی اعتراض می‌کردند و در یک طرف دیگر نیز مارکسیست‌ها و سوسیالیست‌ها بودند که البته طرف دیگری هم وجود داشت که طرفداران شاه بودند و بحث و گفت‌وگو بین طرف‌های مقابل شکل می‌گرفت. بنده نیز سرم برای این گفت‌وگو‌ها درد می‌کرد و با آن‌ها گفت‌وگو و بحث می‌کردیم.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دانشگاه امیرکبیر را دارای جایگاه خاصی در کشور دانست و اظهار کرد: این دانشگاه اعتبار زیادی به ایران داده است و بعد از انقلاب نیز اعتبار آن بالا رفت و امروز یکی از استوانه‌های علم و صنعت و تکنولوژی روز و پیشرفته به حساب می‌آید.


رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در ادامه به نام دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره و خاطرنشان کرد: دارالفنون که به عنوان اولین مجموعه آموزشی و با اهداف امروزی دانشگاه امیرکبیر شکل گرفت، اعتبار آن در تاریخ مانده است و به عنوان سرمایه‌ای که از سوی امیرکبیر نهادینه شد، شناخته می‌شود.


وی ادامه داد: امیرکبیر درد جامعه را خوب فهمیده بود و می‌دانست درد اصلی آن روزهای ایران، استعمار از سوی دولت‌های خارجی و استبداد داخلی است و با هر دوی آن‌ها به مبارزه برخاست.








موضوع اشتغال جوانان و تورم و تحریم از مشکلات موجود کشور است که استادان دانشگاه‌ها وظیفه دارند موقعیت کنونی کشور و منطقه را برای مردم توضیح دهند و از طرفی هم مراقب باشند تا نشاط سیاسی را از مردم نگیریم. ما می‌توانیم همانطور که از گردنه سخت جنگ عبور کردیم از این گردنه نیز بگذریم و این فقط یک مقدار آمادگی می‌خواهد

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با بیان این مطلب افزود: امروز نام امیرکبیر در کشورهای منطقه و جهان و ایران از هر نامی بالا‌تر است چراکه به مبارزه با استبداد خارجی و استعمار داخلی برخاست.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به ۱۲ اردیبهشت روز بزرگداشت معلم و سالروز شهادت آیت‌الله مطهری اشاره کرد و گفت: شهید مطهری از مبارزان اصلی انقلاب اسلامی است که آثار وی نیز تأثیر فراوانی در آن دوره گذاشته و هنوز نیز اثرگذار است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مسائل حساس منطقه اظهار کرد: اکنون شرایط منطقه و جهان شرایط ویژه‌ای است که لزوم هوشیاری مردم را می‌طلبد.


وی افزود: آمریکا و اروپایی‌ها به عنوان استعمار و استکبار به اهداف طراحی شده خود در منطقه نرسیده‌اند؛ از این رو می‌خواهند تفکرات خود را به شکل دیگری در منطقه اجرایی کنند.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: آمریکا نمی‌خواهد در منطقه کشور مقتدری وجود داشته باشد؛ چراکه این اقتدار به نفع آن‌ها نیست. همانطور که می‌بینیم در عراق، سوریه، یمن و مصر که روزی دژ مستحکمی در برابر اسرائیل بود امروز در چه شرایطی هستند و دولت عربستان هم در خدمت آمریکایی‌هاست، کشور پاکستان نیز در امور داخلی خود به مشکل برخورده است.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «آمریکا به دنبال این است که منطقه را به کشورهای کوچک تبدیل کند»، گفت: سابقه این کار را در امپراتوری عثمانی دیدیم که این امپراتوری را به کشورهای کوچک تبدیل کردند و هر چند که اکنون این کشور‌ها بزرگ شدند و توسعه یافتند ولی با این حال آمریکا به دنبال تجزیه کشورهای منطقه است.


وی با اشاره به تفاوت‌های انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: اینکه ایران اکنون به وضعیت عراق و کشورهای منطقه تبدیل نشده است، به این دلیل است که ۹۸ درصد مردم با انقلاب و امام خمینی‌(ره) همراه بودند و در جنگ تحمیلی نیز به دلیل حضور و حمایت اکثریت مردم به پیروزی رسیدیم.


آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت توجه به نام امسال که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال همدلی و همزبانی نامگذاری شده است، گفت: با توجه به حساسیت‌هایی که در منطقه وجود دارد اتحاد و همدلی بیش از گذشته حس می‌شود و ما باید در داخل با یکدیگر متحد و همراه باشیم.


وی ادامه داد: دولت نیز مبارزه خوبی را در دنیا شروع کرده است و به اکثر کشور‌ها ثابت کرده است که ایران مقتدر به دنبال جنگ نیست و منطق آن استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این مطلب تصریح کرد: کنگره آمریکا و لابی اسرائیل که با پول در کشورهای اروپایی نماینده دارد، فعال است تا ایران به پیروزی نرسد؛ لذا با توجه به این شرایط باید همه همدل و همراه دولت باشیم که البته این به معنای نفی اختلاف نظر نیست و اختلاف نظر‌ها وجود دارد که باید با منطق به آن‌ها پاسخ داد.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پایان اظهارکرد: موضوع اشتغال جوانان و تورم و تحریم از مشکلات موجود کشور است که استادان دانشگاه‌ها وظیفه دارند موقعیت کنونی کشور و منطقه را برای مردم توضیح دهند و از طرفی هم مراقب باشند تا نشاط سیاسی را از مردم نگیریم. ما می‌توانیم همانطور که از گردنه سخت جنگ عبور کردیم از این گردنه نیز بگذریم و این فقط یک مقدار آمادگی می‌خواهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته