دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 اسفند 1395 - 11:30

هشدار پادشاه مراکش به دبیرکل سازمان ملل متحد

پادشاه مراکش در تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد اوضاع منطقه صحرای غربی را بسیار خطرناک توصیف کرد.
کد خبر : 161614

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، محمدششم روز گذشته (جمعه) در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش به اوضاع امنیتی خطرناک در بخش کرکرات واقع در منطقه صحرای غربی پرداخت. این منطقه محل تقابل و منازعه میان مراکش و جبهه پولیساریو است.


پایگاه خبری المغرب العربی شب گذشته (جمعه) با انتشار بیانیه دیوان پادشاهی مراکش گزارش کرد: «پادشاه مراکش از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست تدابیری فوری برای کاهش تلاش‌ها با هدف تهدید توافق آتش‌بس و حالت باثبات موجود در منطقه صحرای مراکش اتخاذ کند.»


در این بیانیه آمده است:‌ «نیروهای جبهه جدایی‌طلب پولیساریو بیش از 40 سال است که در منطقه مورد منازعه میان دو طرف اعمال نفوذ کرده‌اند.»


پادشاه مراکش اوضاع را در منطقه خطرناک توصیف کرد و اقدامات نیروهای پولیساریو را تحریک‌آمیز خواند و گفت: «اینگونه اقدامات تحریک‌آمیز به‌طور جدی دوام آتش‌بس را در منطقه با خطر مواجه کرده است.»


مراکش جبهه پولیساریو را متهم به تحریک علیه خود کرده است. این تلاش‌ها یک ماه پس از آن انجام می‌شود که مراکش به اتحادیه آفریقا بازگشته و معتقد است اقدامات تنش‌آمیز این نیروها با هدف بازگشت ناآرامی به کشور انجام می‌شود.


«صحرای غربی» که مورد مناقشه مراکش و جبهه پولیساریو است، به‌دنبال عقب‌نشینی استعمارگران اسپانیا از این کشور در سال 1975 به اتحادیه آفریقا پیوسته بود و جبهه پولیساریو یک سال بعد، با در اختیار گرفتن سلاح علیه منطقه صحرای مراکش قیام کرد و فریاد جدایی‌طلبی در این منطقه غنی از فسفات، صنعت شیلات و نفت سر داد.


دولت مراکش این منطقه را جزء لاینفک خاک خود می‌داند. جنگ میان دو طرف تا سال 1991 ادامه داشت و پس از آن بود که با مداخله سازمان ملل متحد، آتش‌بس برقرار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته