دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 اسفند 1395 - 14:46

روز دوم مذاکرات ژنو/ مخالفان سوری مهیای مذاکره مستقیم با نظام سوریه می‌شوند

طبق اعلام منابع خبری، مخالفان سوری امروز جمعه پیش از دیدار با فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه، در محل اقامتشان در ژنو نشستی پشت درهای بسته برگزار می‌کنند.
کد خبر : 161520

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری روسیاالیوم، استفان دی‌میستورا شب گذشته (پنج‌شنبه) گفت امروز جمعه دیدارهایی دوجانبه برای مشخص کردن جدول کاری دور جدید مذاکرات سوری-سوری برگزار خواهد کرد. این در حالی است که ناظران احتمال دیدار مستقیم میان هیات نظام سوریه با مخالفان سوری را امروز بعید دانسته‌اند.


وی تاکید کرد رایزنی‌ها در راستای مذاکرات ژنو از شب گذشته آغاز شده و روز جمعه و روزهای آتی ادامه خواهد یافت.


دی‌میستورا تصریح کرد: «رایزنی‌های صبح جمعه بر ساختاری که در مذاکرات دنبال می‌شود، متمرکز خواهد بود، به ویژه بعد از درخواست اصلی مخالفان سوری درباره پیوستن چند فرد دیگر به هیات عالی مذاکرات مخالفان سوری.»


نصر حریری، رئیس هیات مذاکره‌کننده مخالفان سوری گفت: «صبح جمعه در جلسه پشت درهای بسته مخالفان، نخستین موضوعی که بررسی می‌شود، شیوه ورود به رایزنی‌ها و جزئیات جدول کاری رایزنی‌ها خواهد بود.»


سازمان ملل متحد دور جدید مذاکرات سوری-سوری را در ژنو فرصتی تاریخی توصیف کرده و انتظار می‌رود باتوجه به تعداد زیاد موضوعاتی همچنان حل نشده است، روند سختی در پیش داشته باشد.


همچنین بیروت‌پرس گزارش کرد: «دی‌میستورا امروز و در روز دوم مذاکرات ژنو 4 به دیدار هیات نظام سوریه به ریاست بشار جعفری می‌رود. این دیدار و همچنین دیدار با هیات مخالفان سوری در راستای برخی احتیاط‌های حاکم بر مذاکرات درباره ورود نکردن به جزئیات بندهای سه‌گانه‌ای که دی‌میستورا آن‌ها را در مذاکرات مطرح کرده است، انجام می‌شود. در این بندها مواردی مربوط به قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره قانون اساسی جدید سوریه و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری طبق قانون جدید وجود دارد.»


حریری روز گذشته (پنج‌شنبه) بعد از نشست افتتاحیه مذاکرات ژنو از دی‌میستورا خواسته بود تا مذاکرات با بررسی بند مربوط به هیات انتقالی آغاز شود و مقصودش از این درخواست، رایزنی درباره تشکیل هیات حکومت انتقالی بود. این درخواست در حالی مطرح شد که مخالفان سوری می‌دانند دی‌میستورا برگزاری هرگونه رایزنی را خارج از بندهای قطعنامه شورای امنیت رد کرده است.


در روز نخست مذاکرات ژنو 4، تنها مراسم افتتاحیه برگزار شد و برخی طرف های مشارکت‌کننده رایزنی‌هایی غیر رسمی داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته