دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 اسفند 1395 - 14:57
در برنامه سرزمین ما مطرح شد،

فعالیت ۱۴ کارگروه در ستاد مدیریت بحران/افزایش ۲٨درصدی بارش باران در استان کرمان

سخنگوی ستاد مدیریت بحران با بیان اینکه ۱۴ کارگروه بلایای طبیعی در کشور را بررسی و بر سازمان‌های مرتبط نظارت می‌کنند، گفت: بارش باران در استان کرمان نسبت به سال گذشته ۲٨درصد افزایش داشته است.
کد خبر : 161518

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی برنامه سرزمین ما، در بخش اول برنامه این هفته بهنام سعیدی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور با اشاره به وضعیت بارش باران و سیل در کشور و وقوع گرد و غبار در استان خوزستان اظهار کرد: از بیست و سوم بهمن ماه امسال سامانه بارشی وارد کشور شد و به دنبال آن شاهد بارش گسترده باران در سطح کشور بودیم.
وی با بیان اینکه امسال ۲۶ استان درگیر بارش باران، سیل و آبگرفتی بودند، افزود: سال گذشته هم شاهد درگیری استان‌های زیادی در خصوص این موضوع بودیم. امسال هم در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، زنجان و اردبیل شاهد بارش برف شدید بودیم.
وی ادامه داد: همچنین در استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان شاهد وقوع سیل و آبگرفتگی بوده‌ایم.
سعیدی با بیان اینکه این بارش‌ها خشکسالی و کمبود آب در سال‌های گذشته را جبران کرد، گفت: بر اساس آمار اعلام شده در شهرستان حاجی آباد واقع در کرمان شاهد بیش از ۲۰۰میلی لیتر بارندگی داشته‌ایم، این در حالی است که در استان فارس ۵۰۰ میلی لیتر و در شهر بابک کرمان ۴۰۰میلی لیتر بارش باران گزارش شده است.
به گفته سخنگوی ستاد مدیریت بحران میانگین بارش باران در کرمان نسبت به سال گذشته ۲٨درصد افزایش داشته است.
وی در خصوص علل وقوع سیل در استان‌ها توضیح داد: رودخانه ها یکی از علل وقوع سیل هستند، آنها موجودات زنده‌ای هستند که نیاز به مراقبت دارند اگر بستر رودخانه ها لایه روبی نشود یا حریم و بستر آنها کنترل نشود شاهد وقوع سیل هستیم.
سعیدی با بیان اینکه به منظور مدیریت بحران در کشور ۱۴کارگروه تخصصی تشکیل شده است، اضافه کرد: هر کارگروه ناظر بر یک موضوع است و در این مدت بیش از ۳۰ هزار نفر اسکان ویژه داشتند. همین طور روستاهای در معرض خطر تخلیه شدند و بیش از ۴۵۰۰خودرو از برف رهایی یافتند.
به گفته وی این کارگروه‌های تخصصی هر ماه جلساتی را به منظور کنترل دستگاه های کشور برگزار می‌کنند.
بخش دوم برنامه به موضوع مزرعه خورشیدی اختصاص داشت که ۷ مگاوات برق در آن تولید می‌شود. دکتر محمد احیایی، تسهیل گر و مربی گوناگونی زیستی فرهنگی و صاحب مرزعه در باره این نیروگاه توضیح داد: شرکت سرمایه گذار این پروژه یک سال بعد از برجام توانست تجهیزات مورد نیاز را وارد کشور کند، البته بخشی از این تجهیزات ساخت ایران است که مورد قبول طرفین خارجی پروژه هم قرار گرفته است.


وی ادامه داد: یک زمین کشاورزی ممکن است به دلایل مختلف از جمله خشکسالی که ما هم اکنون باآن درگیر هستیم،دچار وضعیت ناپایدار شوند اما انرژی خورشید همواره وجود دارد و دچار ناپایداری نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از انرژی خورشید در کشور ما دارای سابقه طولانی است، اضافه کرد: استفاده از زمین به اندازه ای افزایش یافته است که برای برطرف کردن نیازهای انسان ها باید ۱.۶برابر مساحت زمین فضا در اختیار مردم برای رفع نیازهایشان قرار گیرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: استان کرمان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته