دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 اسفند 1395 - 13:32
در افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست عنوان شد:

ظریف: امروز برای رفع مشکلات محیط‌زیستی در جهان به یک درک مشترک رسیده‌ایم/ ایران برای رفع خطرات محیط‌زیستی منطقه دست خود را به سوی همسایگان دراز کرده است

وزیر امورخارجه با بیان اینکه امروز برای حفاظت از محیط‌زیست در سطح بین‌الملل به یک درک مشترک رسیده‌ایم، از کشورهای همسایه دعوت کرد تا برای مقابله با خطرات محیط‌زیستی با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند.
کد خبر : 161495

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه در افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست که صبح امروز در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد، با بیان اینکه معصومه ابتکار فردی است که فرهنگ محیط‌زیست را در ایران نهادینه کرده است، اظهار کرد: اولین نمایشگاه بین‌المللی توسط ایشان در دولت آقای خاتمی برگزار شد و در آینده نزدیک در مرداد 96 به امید خدا، ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز برگزار می‌شود که مبتکر آن هم خانم ابتکار بوده‌اند.


ظریف ادامه داد: جا دارد از جامعه مدنی به ویژه هنرمندان نیز که موضوع محیط‌زیست برای آنها اهمیت دارد، تشکر کنم. آنها توسعه‌دهنده محیط‌زیست در محیط فرهنگی و عمومی ایران هستند و تلاش‌ها برای نهادینه کردن محیط‌زیست کماکان ادامه دارد.


وزیر امورخارجه با بیان اینکه هم‌اکنون ما در یک شرایط ویژه بین‌المللی هستیم، گفت: امروز بیش از پیش نیازمند یک ادراک مشترک برای مقابله با چالش‌ها و رفع خطرها هستیم و هیچ موضوعی مهم‌تر از محیط‌زیست و ادراک مشترک برای رفع خطرات مرتبط با آن وجود ندارد. هم‌اکنون در موضوع محیط‌زیست ما شاهد همکاری و همفکری و تبادل‌نظر جامعه بین‌المللی هستیم و من امیدوارم به یک درک مشترک در سطح بین‌المللی و در زمینه محیط‌زیست برسیم.


وی در این خصوص به ذکر مثالی پرداخت و گفت: همه ما در جهان در کشتی‌ هستیم که اگر به موضوعات محیط‌زیستی توجه کنیم، به سلامت به ساحل می‌رسیم در غیر این صورت در یک محیط آلوده و نامناسب حیات زندگی خود را بدرود می‌گوییم.


ظریف تاکید کرد که درخصوص اقتصاد، فقرزدایی تا تلاش و مبارزه با افراط و تروریسم باید شاهد این همکاری‌های بین‌المللی باشیم.


وی با بیان اینکه افتتاح این نمایشگاه بین‌المللی زمینه را برای همکاری با سایر بخش‌های ذی‌ربط و مرتبط فراهم می‌کند، عنوان کرد: حضور بخش‌خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه نشان‌دهنده ضرورت فعالیت در این حوزه براساس توسعه پایدار و مبتنی‌بر محیط‌زیست سالم است.


وزیر امورخارجه با بیان اینکه همه کشورها باید به کنوانسیون‌های بین‌المللی در حوزه محیط‌زیست و اقتصاد سبز متعهد باشند، تصریح کرد: اقتصاد سبز مانعی برای توسعه نیست، بلکه تضمین‌کننده اقتصاد پایدار است.


وی ادامه داد: بخش‌خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان خارجی باید بدون توجه به ملاحظات سیاسی و در یک جامعه انسانی برای ساختن زندگی بهتر برای فرزندان‌شان و آیندگان همکاری و تلاش کنند.


ظریف تصریح کرد: متاسفانه در سطح منطقه شاهد سیاست‌های غلطی بودیم که باعث بیابانی شدن و بحران گردوغبار و همچنین بحران کم‌آبی در کل منطقه شده است. در واقع باید زمینه اعتمادسازی در منطقه به گونه‌ای فراهم شود که همه کشورهای منطقه بدون توجه به سیاست در حوزه محیط‌زیست با یکدیگر همکاری‌های لازم را داشته باشند.


وزیر امورخارجه از همه کشورهای همسایه دعوت کرد تا برای مقابله با خطرات محیط‌زیستی با ایران همکاری لازم را داشته باشند و گفت: از گذشته توسط رژیم صدام و امروز توسط گروه‌های افراطی به ویژه داعش، مخاطرات محیط‌زیستی برای منطقه به وجود آمده است و ما باید در این خصوص یک همکاری اطمینان‌بخش را آغاز کنیم.


ظریف تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران دست همکاری خود را به سوی همسایگان برای ساختن آینده‌ای بهتر برای فرزندان و مقابله با خطرات دراز کرده است و ما باید تلاش کنیم تا نسل کنونی و نسل آینده از محیط‌زیستی سالم برخوردار باشند و همان‌گونه که فعالان محیط‌زیست سربلند هستند، کشورهای منطقه و سیاستمداران نیز سربلند شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته