دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1394 - 12:49
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مغز و اعصاب ایران:

استفاده از سلول‌های بنیادی جزو درمان رایج کشور نشده است

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مغز و اعصاب ایران استفاده از سلول‌های بنیادی را یک علم جدید در کشور دانست و گفت: استفاده از سلول‌های بنیادی هنوز جزو درمان رایج کشور نشده است اما انتظار می‌رود در این زمینه به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست پیدا کنیم.
کد خبر : 16143

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر مجید غفارپور در نشست خبری که پیش از ظهر امروز (دوشنبه) به مناسبت برگزاری بیست و دومین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران برگزار شد، درباره کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان بیماران مغز و اعصاب گفت: سلول‌های بنیادی حیطه‌های درمانی بسیاری را به خود اختصاص داده است اما نمی‌توانیم بگوییم در تمام زمینه‌ها به موفقیت قطعی دست پیدا کردیم زیرا این علم بسیار جدید است و فواید و ریسک‌های خاص خود را دارد.


وی با بیان اینکه استفاده از سلول‌های بنیادی هنوز جزو درمان رایج کشور نشده است، افزود: اما انتظار می‌رود در این زمینه به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست پیدا کنیم.


رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مغز و اعصاب ایران در ادامه از راه‌اندازی بخش «استروک سنتر» در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) خبر داد و گفت: دستگاه «بای پلنت» مورد نیاز این بخش حدود 2 سال گذشته تهیه شده است. پزشک به کمک این دستگاه قادر است بخش‌هایی از بافت مغزی را که دچار انسداد شده را تشخیص و درمان کند. «بای پلنت» یک دستگاه منحصر به فرد که تعداد آن در کشور بسیار محدود است.


وی افزود: اقدامات لازم برای راه‌اندازی این بخش در حال انجام است و امید است در آینده نزدیک این بخش راه اندازی شود تا بیماران بتوانند، بهره‌مندی لازم را داشته باشند.


در ادامه این نشست دکتر مسعود نبوی دبیر علمی و اجرایی برگزاری بیست و دومین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران، گفت: این کنگره از تاریخ 22 الی 25 اردیبهشت ماه در هتل المپیک برگزار می‌شود و دارای امتیاز بازآموزی برای متخصصان مغز و اعصاب، اعصاب اطفال، جراحی مغز و اعصاب، بیهوشی، روانپزشکی، طب اورژانس، طب فیزیکی و توانبخشی، علوم اعصاب، پزشکی عمومی، داروسازی و متخصصان داخلی است.


وی افزود: حدود هزار شرکت کننده داخلی و خارجی در این مراسم شرکت خواهند داشت و بسیاری از مدعوین متخصصان مغز و اعصاب و محققان خارج از کشور در این زمینه هستند.


این عضو هیات علمی انجمن مغز و اعصاب ایران در ادامه گفت: در این کنگره چند نوآوری از قبیل گسترش دوره‌های آموزشی برای پزشکان، ارائه مباحث داغ در نورولوژی و بررسی مباحث مورد اختلاف نطر بین علما، متخصصان و صاحبنظران خواهیم داشت.


وی افزود: طی برگزاری این کنگره بین رزیدنت‌ها و دستیاران متخصصان مغز و اعصاب رقابتی برگزار خواهد شد و به نفر برتر جایزه نفسی اهدا می‌شود.


نبوی در ادامه گفت: حدود 164 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است که از این میان 3 مقاله به عنوان پوستر انتخاب شده ودر پایان به برترین آن هدیه‌ای اهدا می‌َود و حدود 80 الی 90 مقاله نیز تحت عنوان سخنرانی ارائه می‌شود.


نبوی دبیر علمی و اجرایی برگزاری بیست و دومین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران در پایان خاطرنشان کرد: چهار پانل تخصصی در این کنگره برگزار می‌شود که در آنها چالش درمانی سکته‌های مغزی در ایران، مسائل اخلاقی و قانونی رشته مغز و اعصاب، بیماری گراد و مباحث کارشناسی بیماری ام اس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته