وزیر آموزش و پرورش: در هدایت تحصیلی اجباری در کار نیست
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است، تفویض اختیار را از برنامههای جدی این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: استانها در سال 96 مسئولیت برنامهریزی مالی و اداری را برعهده دارند، و باید بودجه سالانه خود را بر اساس برنامههای خود مدیریت کنند.
وی با بیان اینکه بودجه سال آینده هر استان نسبت به امسال 10درصد رشد خواهد داشت، تصریح کرد: با سازمان مدیریت و برنامهریزی صحبتهایی داشتهایم تا استانها به هر اندازه که در مصرف بودجه سالانه صرفه جویی کنند، این صرفه جویی به سر فصل بودجه استان اضافه شود و بودجه سال آتی استان نیز دستخوش این صرفه جویی نشود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سامان دهی نیروی انسانی، نقل و انتقالات، برنامهریزی مالی و برنامه سالانه آموزشی مدارس بر اساس شاخصهای مصوب ستادی از جمله تفویض اختیارات ستاد است و استانها باید متعهد شوند تا با مدیریت صحیح برنامهها، به کارایی و اثربخشی آموزش در مدارس برسیم.
در هدایت تحصیلی اجباری در کار نیست
دانش آشتیانی هدایت تحصیلی را در سال تحصیلی آینده از مهمترین کارهای اجرایی استانها عنوان کرد و افزود: هدایت تحصیلی یک بحث فرآیندی است که فقط در یک مقطع خاص اتفاق نمیافتد.
وی با بیان اینکه جهت گیری صحیح هدایت تحصیلی در دوره ابتدایی و با همکاری مربیان مدارس و خانوادهها شکل میگیرد، خاطرنشان کرد: براساس یافتههای علمی سهم خانواده و مدرسه به ترتیب 70 و 30 درصد است، و باید کاری کنیم تا در مدرسه استعداد، علاقه و گرایش شغلی و تحصیلی دانش آموز در مقاطع پایین تحصیلی شکوفا شود و این موضوع به اطلاع خانوادهها نیز برسد تا آنها هم بتوانند با درک درست از واقعیات جامعه در انتخاب رشته تحصیلی و شغلی فرزندانشان با آموزش و پرورش همکاری مطلوب داشته باشند.
ارتباط با خانواده جزو برنامههای تربیتی آموزش و پرورش است
وزیر آموزش وپرورش به نقش مهم خانواده در فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان اشاره کرد و گفت: اگر مدارس در فرآیند آموزش و تربیت دانش آموزان با خانوادهها همکاری بیشتری داشته باشند، قطعا آموزش و پرورش با کیفیت بالاتری انجام خواهد شد و در این راستا استانها باید زمینه همکاری لازم خانوادهها با مدارس را فراهم کنند.
حقوق دانش آموز در هدایت تحصیلی رعایت شود
وی با بیان اینکه در دستورالعمل هدایت تحصیلی اجباری در انتخاب رشته نیست، تصریح کرد: این اجبار خلاف روال تعلیم و تربیت است و وظیفه داریم به دانش آموزان و اولیای آنان در خصوص رشته های تحصیلی شناخت کاملی بدهیم و زمینه این آگاهی بخشی را فراهم کنیم.
دانش آشتیانی ادامه داد: در دستورالعمل ارسالی اولویتهایی برای دانش آموزان در رشته های تحصیلی قرار داده ایم و استان ها نیز باید برای توجیه دانش آموزان و خانواده ها باید از ظرفیت های استانی مانند صداوسیما در تولید محتوا و دعوت ازصاحب نظران و متخصصان علوم مشاوره و هدایت تحصیلی استفاده کنند.
وی اظهار کرد: در ابتدای سال از دانش آموزان درخصوص رشته های تحصیلی نظر سنجی کنید تا بتوانید برنامههای خود را در پایان سال مدیریت کنید، کما اینکه این نظر سنجی تاثیری در انتخاب رشته دانش آموز ندارد.
دانش آشتیانی با اشاره به مشکلات سال گذشته درخصوص هدایت تحصیلی، تصریح کرد: نباید برای رسیدن به توازن رشتهای، اجبار را در دستور کار قرار داد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر در یک رشته ای علاقهمندی کم است مشکل دراینست که باید این علاقه مندی توسط آموزش وپرورش و در یک فرآیند اصولی و زمان بندی شده صورت بگیرد.
ارزشیابی معلم براساس کارایی در مدرسه تغییر میکند
وی با اشاره به فرم ارزشیابی درسال گذشته، گفت: متاسفانه این فرم براساس شاخصهای معلمی و کارکردهای آموزشی نبود و ما در اولین برنامه اقدام این فرم هارا به تفکیک معلم، معاون و مدیر و مبتنی بر شاخصهای آموزشی اصلاح کردیم.
دانش آشتیانی با بیان اینکه در ارزشیابی، خود ارزیابی توسط خود معلم انجام می شود، گفت: ارزشیابی، بازرسی از کار معلم نیست، بلکه میتواند در یک فضای تعاملی با عوامل مدرسه، نوعی آموزش ضمن خدمت باشد.
وی ادامه داد: روح حاکم بر ارزشیابی، اجرای برنامههای آموزش وپرورش در مدرسه توسط معلم است و در این میان نقش مدیریت مدرسه نیز بسیار مهم خواهد بود.
وی با بیان اینکه 110 امتیاز از 120 امتیاز ارزشیابی جدید مربوط به فعالیتهای آموزشی در مدرسه است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا همه برنامههای ستاد و استان ها به ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور در مدارس کمک کند.
انتهای پیام/