دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1394 - 15:16
در نشست خبری رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء مطرح شد:

عرضه رساله آیت‌الله جوادی آملی در نمایشگاه کتاب برای اولین بار/ مفاتیح‌الحیات به چاپ 210 رسید

نشست خبری رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد، ‌علی روح اللهی معاون تحقیقاتی پژوهشگاه معارج، و مصطفی امرایی رئیس مرکز نشر بین‌المللی اسراء در دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی در تهران برگزار شد.
کد خبر : 16122

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین جوادی آملی گفت: «در آستانه بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب هستیم که همایش بزرگ فرهنگ است و نهادهای فرهنگی آثار و محصولات فرهنگی خود را در آنجا به جامعه اسلامی ارائه می‌کنند. مرکز نشر اسراء نیز با بیش از ۲۰ سال سابقه محصولات فراوانی را در حوزه فرهنگی و دینی تقدیم کرده و اکنون که به بلوغ خود رسیده، آثارش در گرایشها و عناوین گوناگون را در قالب نمایشگاه عرضه خواهد کرد. »


به گفته او، «سال ۱۳۹۳ و ۹۴ سال علمی و فرهنگی برای مجموعه بین‌المللی بنیاد علوم وحیانی اسراء بوده است و محصولات زیادی آماده شده که در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.»








ویژگی مدرسه فکری آیت‌الله جوادی آملی این است که همه روش‌هایی که برای تحصیل دانش و علم برای بشر امکان‌پذیر است، نه تنها از مقبولیت برخوردار است، بلکه صبغه دینی هم دارد.

وی در معرفی برخی از خصیصه‌های مدرسه فکری آیت‌الله جوادی آملی توضیح داد: «این مدرسه از یک جامعیت جدی برخوردار است، یعنی همه علومی که بشر به آن دست پیدا می‌کند چه در حوزه علومی که در دانشگاه به اشکال مختلف آموزش داده می‌شود، چه عقل و آنچه که حوزویان مبتنی به عقل می‌دانند را در بر می‌گیرد. دانش‌ها در این مدرسه فرصت ایجاد خواهند کرد زیرا تا کنون یکی از مسائل مهمی که وجود داشته این است که یک علم، علم دیگر را تهدید می‌کند. برای مثال علم فلسفه برای فقه ممکن است تهدید کننده باشد ولی در این مدرسه علوم مختلف فرصتی برای یکدیگر خواهند بود که زمینه رشد و شکوفایی هم را فراهم می‌کند.»


رئیس بنیاد اسراء اضافه کرد: «ویژگی دیگر این مدرسه فکری این است که همه روش‌هایی که برای تحصیل دانش و علم برای بشر امکان‌پذیر است، نه تنها از مقبولیت برخوردار است، بلکه صبغه دینی هم دارد. هر آنچه به عنوان علم و دانش در مراکز فرهنگی و دانشگاه‌ها تولید می‌شود البته ضابطه‌مند است و هر آنچه که در مراکز حوزوی تولید می‌شود صبغه دینی دارد که مورد توجه قرار خواهد گرفت.»


جوادی آملی تصریح کرد: «البته در این مدرسه فکر و تعقل و تفکر جایگاه ویژه‌ای دارد و تعقل حداکثری در آن است و برای اینکه عقل با تمام قوا به میدان آید و غنای فرهنگی ایجاد کند، از عقل به عنوان یک راهنما در مسیر تدوین استفاده می‌کند. زیرا عقل منبعی برای راهنمایی است و نه معرفتی. در این مدرسه تنها منبع معرفتی اصیل، وحی است.»


وی یادآور شد: «برخی می‌پندارند دو منبع معرفتی وجود دارد یکی عقل و دیگری وحی، اما آیت الله جوادی آملی بار‌ها در نوشته‌هایشان گفته‌اند نگوییم وحی و عقل؛ چرا که عقل مثل چشم است و می‌بیند و می‌نگرد، ولی منبع نیست بلکه کاشف و سراج است.»


فرزند آیت‌الله جوادی آملی در سخنانش تاکید کرد: «آثاری که در این اندیشه شکل می‌گیرد، یک هم‌گونی و هم سویی دارد.»


رئیس بنیاد اسراء گفت: «حال که 140 اثر از آیت‌الله جوادی آملی منتشر شده است، این انسجام و وحدت بینش اقتضا می‌کند که این وحدت در تمام آثار قابل مشاهده باشد؛ اگرچه کتب با گرایشهای مختلف عرفانی، فلسفی و... است، ولی در عین حال هم‌سویی و هم‌گرایی بین آنها نیز وجود دارد که به نظر می‌رسد با انتقال اینگونه مسائل به جامعه ارتباط بهتری با این مدرسه برقرار شود.»


وی عنوان کرد: «آنچه در اینجا تولید می‌شود، با دیگر تولیدات متفاوت است. زیرا در مدرسه آیت‌الله جوادی املی مباحث معنا، ثمرات و نتایج خاصی دارد.»


در بخش بعدی این نشست حجت‌الاسلام علی روح اللهی، معاون تحقیقاتی پژوهشگاه معارج بیان کرد: «پژوهشگاه در قالب 8 پژوهشکده مرکز علمی قرآن و عترت، فقه و اصول، مطالعات فرهنگی و انسانی، مطالعات انسانی و فرهنگ عمومی و متون درسی به عنوان تدوین کننده اندیشه و رسالت فعالیت می‌کند. پژوهشکده‌ها علوم وحیانی را شامل می‌شود که 5 مرحله را برعهده دارند و گام نخست آن تدوین و تنظیم آثار آیت‌الله جوادی آملی است.»


وی ادامه داد: «طی دو دهه فعالیت علمی حدود 175 اثر تولید شد که 140 اثر از آیت‌الله جوادی آملی است. در این بین 152 اثر نیز از ایشان باقی مانده است که در سال بعد منتشر خواهد شد. پژوهشگاه در دو سال آینده آخرین اندیشه‌های استاد را با همکاری 80 نفر هیأت علمی و محقق به بازار نشر خواهد آورد.»


معاون تحقیقاتی پژوهشگاه معارج تصریح کرد: «در سال جاری اصول و سیاست‌های اندیشه آیت‌الله جوادی آملی از میان آثار استخراج می‌شود تا بعد به تعمق و توسعه آن بپردازیم.»


مصطفی امرایی رئیس مرکز نشر بین‌المللی اسراء نیز در حضور خبرنگاران اعلام کرد: «مرکز نشر اسراء به عنوان یکی از مراکز مهم تولید فکر و اندیشه در کشور، آثار خود را در این نمایشگاه به مخاطبان ارائه می‌کند. همانند سال‌های گذشته غرفه این انتشارات در راهروی 7 غرفه 13 نمایشگاه کتاب برپا است. ما امسال 260 اثر مکتوب و نرم‌افزاری را در نمایشگاه ارائه می‌کنیم که 40 اثر در قالب 16 عنوان از تولیدات سال گذشته برای اولین بار عرضه می‌شود.»


وی همچنین گفت: «مهم‌ترین کتاب‌ها «رسالة الولایه»، «رحیق مختوم»، «رجال تفسیری»، «دانش و روش بندگی»، «خانواده متعادل»، «بر بال اعتکاف» است. همچنین برای نخستین‌بار جلد نخست رساله عملیه یا همان توضیح المسائل حضرت آیت‌الله جوادی آملی در نمایشگاه برای علاقه‌مندان عرضه خواهد شد.»








طی دو دهه فعالیت علمی حدود 175 اثر تولید شد که 140 اثر از آیت‌الله جوادی آملی است. در این بین 152 اثر نیز از ایشان باقی مانده است که در سال بعد منتشر خواهد شد. پژوهشگاه در دو سال آینده آخرین اندیشه‌های استاد را با همکاری 80 نفر هیأت علمی و محقق به بازار نشر خواهد آورد

امرایی با اشاره به کتاب مفاتیح الحیات آیت‌الله جوادی آملی گفت: «این کتاب هم‌اکنون به نوبت چاپ 210 رسیده است و در تیراژ 10 هزار نسخه رحلی عرضه خواهد شد. ما سعی کرده‌ایم که با همان قیمت ثابت 14 هزار و 500 تومان این کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد. علاوه بر این نسخه جیبی کلیات مفاتیح الحیات نیز در تیراژ 15000 نسخه عرضه خواهد شد.»


رئیس مرکز نشر بین المللی اسراء اظهار کرد: «سال گذشته سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی بود که در این راستا بنیاد علوم وحیانی اسراء هم رشد چشمگیری داشت. ضمن این‌که در عرصه فرهنگ این گام را برداشتیم که با بیش از 312 هزار نفر مخاطب روبه رو شویم.»


وی سپس به حوزه تعاملی فرهنگ و اقتصاد اشاره کرد و در ادامه گفت: «برای الکترونیک کردن تولیدات تلاش‌هایی کرده‌ایم تا به خرید خانوارها کمک کنیم.»


امرایی عنوان کرد: «مبانی بحث مکتوب در بنیاد بین‌المللی اسراء به عنوان پژوهشگاه معارف است، ولی در بحث دروس روزانه بخشی به عنوان رسانه و آی‌تی نسبت به تولید روزانه، دروس را در مدت زمان کم‌تر از نیم ساعت در شبکه های اینترنتی پخش می‌کند. البته در حوزه آثار مکتوب نیز دچار عقب‌افتادگی‌های زمانی هستیم که با توان مضاعف آیت الله جوادی آملی رفع می‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته